Ένα θέμα που θα απασχολεί για καιρό την επικαιρότητα είναι η περιβόητη λίστα Μπόργιανς με τους Έλληνες που έβγαλαν τα χρήματά τους στο εξωτερικό. Τι κρύβει η λίστα αυτή και τι ποσά μπορούν να επιστρέψουν στα ταμεία του ελληνικού κράτους; Για να βρούμε τις απαντήσεις το enetpress.gr απευθύνθηκε στον έγκριτο δικηγόρο Απόστολο Ψωμά, που παραχώρησε αποκλειστική συνέντευξη στο συντάκτη μας Μάκη Θεοδώση.

Η βασική του τοποθέτηση είναι να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος και να ξαναζήσουμε περιπέτειες ανάλογες με τη λίστα Λαγκάρντ. Ο νομικός αλλά και πολιτικός Απόστολος Ψωμάς έχει όμως πολλά ενδιαφέροντα ακόμα να μας πει.

 

Η συνέντευξη αναλυτικά:

ΕΡ: Έχετε μεγάλη εμπειρία στο θέμα των περιβόητων λιστών που κυκλοφορούν στη χώρα. Τι έγινε και δεν πήραμε σχεδόν τίποτα από τη λίστα Λαγκάρντ;

ΑΠ: Αυτό είναι και το οξύμωρο για την Ελλάδα, αφού δεν ακολουθούμε την πεπατημένη άλλων χωρών που επωφελήθηκαν εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Δεν έγινε συστηματική μελέτη για την αξιοποίησή της, την έθεσαν ως μείζον πολιτικό θέμα και οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΟΙΚ έμειναν με τα χέρια δεμένα.

 

ΕΡ: Η καινούργια λίστα Μπόργιανς τι περιέχει, θα πάρουμε χρήματα και πού θα κατευθυνθούν;

ΑΠ: Η λίστα Μπόργιανς περιέχει 10.500 ΑΦΜ Ελλήνων καταθετών στην τράπεζα UBS τα έτη 2006-2008 και περιήλθαν στην κατοχή του κρατιδίου της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας. Υπήρχε ένα χρονικό διάστημα ταυτοποίησης των ΑΦΜ με φυσικά ή νομικά πρόσωπα και αυτό έχει ολοκληρωθεί. Μιλάμε για 6,5 δισ. ευρώ, ένα τεράστιο ποσό -ακόμα και μέρος αυτού να περιέλθει στα δημόσια ταμεία θα είναι μεγάλο κέρδος. Έχουν αποσταλεί 200 κλήσεις προκειμένου να έρθουν και να δικαιολογήσουν τα ποσά στην τράπεζα UBS.

Tα χρήματα θα πάνε στον κρατικό προϋπολογισμό, μπορεί να ελαφρύνουν τις αλλαγές στο Ασφαλιστικό ή να συνδεθούν με μείωση του Δημόσιου Χρέους και εναπόκειται στις προθέσεις της κυβέρνησης.

 

 

ΕΡ: Κυκλοφορούν φήμες  για επώνυμους εκπροσώπους του καλλιτεχνικού, πολιτικού και οικονομικού status που βρίσκονται στη λίστα. Ποια είναι η αλήθεια;

ΑΠ: Το φάσμα είναι ευρύτατο και περιλαμβάνει κάθε λογής κατηγορίες πολιτών. Γιατροί, δημοσιογράφοι και γόνοι μεγάλων επιχειρηματιών φιγουράρουν σε υψηλές θέσεις. Χαρακτηριστική η περίπτωση διάσημου γιατρού με αρχικά Α.Φ., επώνυμου παρουσιαστή με αρχικά Σ.Π. που πλήρωσε 1,5 εκατ. ευρώ και έκλεισε την υπόθεσή του.
Ακόμα, ανεπάγγελτος με καταθέσεις 7 εκατ. ευρώ, αγρότης με 9 εκατ. ευρώ και ιερωμένος με 2 εκατ., όλοι έχουν κληθεί να τα δικαιολογήσουν.

 

ΕΡ: Σε πόσο χρονικό διάστημα μπορεί να εισπράξει η χώρα και ποια μορφή διαδικασίας πρέπει να ακολουθείται σε αυτές τις περιπτώσεις;

ΑΠ: Αρχικά καλείται ο φορολογούμενος να καταθέσει δικαιολογητικά για τις καταθέσεις αυτές. Αν κριθούν επαρκή, η υπόθεση κλείνει εκεί.

Αν όμως δεν είναι ικανοποιητικές οι διευκρινίσεις, του επιβάλλονται ανάλογα πρόστιμα. Αν επιλέξει να μην τα πληρώσει, έχει την επιλογή προσφυγής στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών στο υπουργείο Οικονομικών. Μια τετραμηνιαία διαδικασία, με το Δημόσιο να μπορεί να λάβει κάθε μέτρο αναγκαστικής είσπραξης σε βάρος του.

Εκτός αν κατορθώσει να κερδίσει αναστολή των μέτρων είσπραξης και αναγκαστικής εκτέλεσης από το αρμόδιο Διοικητικό Πρωτοδικείο.
Στην περίπτωση δικαστικής προσφυγής από το φορολογούμενο, μπορεί να χρειαστούν τρία, τέσσερα ακόμα και πέντε χρόνια για να τελεσιδικήσει η υπόθεση. Σε κάθε περίπτωση απαιτείται η προσφυγή σε εξειδικευμένο νομικό γραφείο.

 

ΕΡ: Ο νόμος Αλεξιάδη δίνει κίνητρα για τα αδήλωτα εισοδήματα ακόμα και σε υποθέσεις που δεν έχουν τελική απόφαση. Πιστεύετε ο «εκβιασμός» εθελουσία δήλωση ή δήμευση θα έχει ανταπόκριση;

ΑΠ: Θεωρώ πως σε μια μερίδα σίγουρα θα έχει. Κάποιος που έχει ιδιαίτερα μεγάλα αδήλωτα ποσά στην κατοχή του, λογικά θα προτιμήσει να καταβάλει ένα ποσό και να αποφύγει δικαστικές περιπέτειες ή την παρέλαση του ονόματός του στα ΜΜΕ. Βέβαια επειδή ένα μεγάλο μέρος αυτών των χρημάτων έχουν αναλωθεί σε επενδύσεις, πολλοί θα είναι δύσπιστοι να τα δηλώσουν στο ελληνικό Δημόσιο.

 

ΕΡ: Μήπως τελικά ψάχνουμε «ψύλλους στα άχυρα» και οι λογαριασμοί να είναι κενοί τώρα;

ΑΠ: Πολύ σωστή η ερώτησή σας, υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο. Υπάρχουν πολίτες με τεράστιες διαφορές ποσών στις φορολογικές τους δηλώσεις σε αντιστοιχία με τις καταθέσεις τους. Η νομοθεσία είναι αμείλικτη. Προβλέπει 40% κύριο φόρο και πρόστιμο για κάθε έτος που τα είχες στην κατοχή σου.

 

ΕΡ: Υπάρχει κίνδυνος παραγραφής ή του φαινομένου της «κοπτορραπτικής» ονομάτων;

ΑΠ: Ως νομικός θεωρώ πως επίσημα το ελληνικό κράτος δεν πρέπει να κάνει επιλεκτική διαρροή των ονομάτων, αλλά να κάνει σωστό χειρισμό για να μη δημιουργούνται εντυπώσεις. Να σημειώσουμε εδώ πως πέραν της ηλεκτρονικής μορφής, υπάρχει και η έντυπη για τη συγκεκριμένη λίστα. Υπάρχουν διάφοροι καλοθελητές που θα διαρρεύσουν κάποια ονόματα στον Τύπο και ίσως δεν έχουμε συνολική εικόνα.

 

 ΕΡ: Πώς θα προστατευθούν αυτοί που νόμιμα έχουν χρήματα στο εξωτερικό από τη διαπόμπευσή τους;

ΑΠ: Θα είχα να τους συμβουλέψω να προσέλθουν από μόνοι τους γρήγορα, χωρίς να περιμένουν την κλήση τους από τις αρμόδιες αρχές, το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου (ΚΕΦΟΜΕΠ), με τα απαραίτητα παραστατικά.

 

ΕΡ: Πώς θα επιτευχθεί η επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης, ιδιαίτερα σε φορολογικά ζητήματα;

ΑΠ: Από το 2010 λειτουργεί το νέο σύστημα υπερ-ΔΟΥ που περιλαμβάνει το ΚΕΦΟΜΕΠ και το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων, με διευρυμένες αρμοδιότητες σε όλη την επικράτεια. Αυτό δημιουργεί υπερσυγκέντρωση υποθέσεων στη Αθήνα και την αναπόφευκτη ταλαιπωρία του πολίτη. Οι υπάλληλοι που τις διαχειρίζονται δεν μπορούν ανθρωπίνως να αντεπεξέλθουν. Η λύση θα ήταν η αποκέντρωση υπηρεσιών σε επίπεδο περιφέρειας, έτσι ώστε τα πορίσματα να βγαίνουν γρήγορα. Αυτό σε συνδυασμό με την πλήρη μηχανοργάνωση και ηλεκτρονική σύνδεση των υπηρεσιών μεταξύ τους θα βελτιώσει την εικόνα της Δικαιοσύνης.

 

ΕΡ: Η αντικατάσταση του ΣΔΟΕ από τη ΓΓΔΕ, που δεν έχει προανακριτικές αρμοδιότητες, δυσκολεύει την επεξεργασία;

ΑΠ: Αυτή η «κολοβή» μεταφορά υπηρεσιών έχει περιπλέξει τα πράγματα. Διότι οι υπάλληλοι της ΓΓΔΕ θα φτάνουν μέχρι ένα σημείο την έρευνα και μετά θα αναλαμβάνει το ΣΔΟΕ. Αυτός ο λειτουργικός δυϊσμός δεν μπορεί να αποδώσει. Οι φορολογούμενοι είναι το ασθενές μέρος σε σχέση με το κράτος, αλλά έχουν στα χέρια τους δικαστικά όπλα. Με αποφάσεις διοικητικών δικαστηρίων και του Συμβουλίου της Επικρατείας δικαιώνονται σε διάφορες περιπτώσεις όπου δεν τηρείται η διαδικασία, όχι σε θέματα ουσίας. Αυτό πρέπει να το δει το κράτος.

 

 

ΕΡ: Είχατε βάλει υποψήφιος ευρωβουλευτής με την Ελιά. Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με την πολιτική;

ΑΠ: Ήμουν υποψήφιος με την Ελιά, τον Μάιο του 2014. Το μικρόβιο της πολιτικής με ακολουθεί από τα νεανικά μου χρόνια. Η τιμητική προσφορά για συμμετοχή στο ευρωψηφοδέλτιο της Ελιάς αποτέλεσε την ευκαιρία να ασχοληθώ με την πολιτική την ώρα που όλοι γύριζαν την πλάτη τους.

 

ΕΡ: Τι προσδοκάτε από την πολιτική;

ΑΠ: Αυτό που αναζητά κάθε άνθρωπος με ανιδιοτελή κίνητρα, να πάει καλύτερα η πατρίδα μας, να βελτιωθεί η ζωή όλων που αντιμετωπίζουν σειρά κοινωνικών προβλημάτων και ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων.

 

ΕΡ: Είστε δικηγόρος, ποια είναι η άποψή σας για το Ασφαλιστικό με αφορμή και τη διαμαρτυρία στο κέντρο της Αθήνας;

ΑΠ: Νομίζω είναι η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια που όλοι οι κλάδοι, είτε ελεύθεροι επαγγελματίες είτε αγρότες, συμμετείχαν πάνδημα σε αυτή την απεργιακή κινητοποίηση. Το Ασφαλιστικό πλήττει και τους δικηγόρους, αφού θίγονται δικαιώματα συνταγματικά κατοχυρωμένα και η αντίδραση του κόσμου είναι εύλογη, αν και άργησε.

 

ΕΡ: Τι έχει κάνει λάθος η κυβέρνηση και τι μπορεί να κάνει ο πρωθυπουργός για να διορθώσει την κατάσταση;
ΑΠ: Αυτό που έχει γίνει λάθος είναι η εξ αρχής ασκηθείσα πολιτική και το Ασφαλιστικό είναι μια από τις συνέπειες αυτού. Η μη ύπαρξη ανάπτυξης στη χώρα δημιουργεί ανεργία, με αποτέλεσμα την απώλεια εσόδων στα ασφαλιστικά ταμεία. Αυτό οδηγεί στο να ζητούνται κάθε μέρα περισσότερες και επώδυνες παρεμβάσεις από τους δανειστές.