Της Μαρίνας Κουρμπέλα (marinakourbela@gmail.com)

H Ελλάδα θα μπορούσε να παίξει το ρόλο του «τίμιου διαμεσολαβητή», δήλωσε ο αν. υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Κατρούγκαλος, απαντώντας, χθες, σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με το θέμα των κυρώσεων που έχει επιβάλει η Ε.Ε. στη Ρωσία.

Σημειώνεται πως το σύστημα των κυρώσεων αντιμετωπίζεται ως αντιπαραγωγικό από την ελληνική πλευρά, και σύμφωνα με τον αν. υπουργό Εξωτερικών θα ήταν επιθυμητό η χώρα μας να αποτελέσει γέφυρα προσέγγισης Ε.Ε.-Ρωσίας. Το θέμα βρίσκεται στην επικαιρότητα, καθώς στις 19 Δεκεμβρίου 2016 το Συμβούλιο αποφάσισε να παρατείνει μέχρι τις 31 Ιουλίου 2017 τις οικονομικές κυρώσεις κατά συγκεκριμένων τομέων της ρωσικής οικονομίας.

 

Τα μέτρα αυτά θεσπίστηκαν στις 31 Ιουλίου 2014 με αρχική διάρκεια ισχύος ενός έτους, ως αντίδραση στις ρωσικές ενέργειες αποσταθεροποίησης της κατάστασης στην Ουκρανία, και ενισχύθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2014. Στο στόχαστρό τους βρίσκεται ο χρηματοπιστωτικός, ενεργειακός και αμυντικός κλάδος, καθώς και ο τομέας των αγαθών διπλής χρήσης. Στις 19 Μαρτίου 2015, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφώνησε να συνδέσει τη διάρκεια ισχύος των κυρώσεων με την πλήρη εφαρμογή των συμφωνιών του Μινσκ, η οποία, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, έπρεπε να επιτευχθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015.

 

Καθώς οι συμφωνίες του Μινσκ δεν είχαν τεθεί σε πλήρη εφαρμογή έως τις 31 Δεκεμβρίου 2015, το Συμβούλιο παρέτεινε τις κυρώσεις έως τις 31 Ιουλίου 2016, και την 1η Ιουλίου 2016 έως τις 31 Ιανουαρίου 2017. Έχοντας αξιολογήσει την εφαρμογή των συμφωνιών του Μινσκ κατά τη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 15ης Δεκεμβρίου, οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων της Ε.Ε. προλείαναν το έδαφος για την ανανέωση των κυρώσεων για ένα ακόμη εξάμηνο, έως τις 31 Ιουλίου 2017. Το Συμβούλιο επισημοποίησε την απόφαση αυτή στις 19 Δεκεμβρίου 2016 με γραπτή διαδικασία και, όπως απαιτείται για όλες τις αποφάσεις σχετικά με την παράταση περιοριστικών μέτρων, με ομοφωνία.

 

Κατά βάση, οι οικονομικές κυρώσεις που παρατάθηκαν με την απόφαση:

  • περιορίζουν την πρόσβαση στις πρωτογενείς και δευτερογενείς κεφαλαιαγορές της Ε.Ε. για 5 μεγάλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που ανήκουν κατά πλειοψηφία στο ρωσικό κράτος και για τις θυγατρικές που ανήκουν στα ιδρύματα αυτά κατά πλειοψηφία και είναι εγκατεστημένες εκτός της Ε.Ε., καθώς και για 3 μεγάλες ρωσικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ενέργειας και 3 εταιρείες του αμυντικού κλάδου
  • επιβάλλουν απαγόρευση εξαγωγών και εισαγωγών όπλων
  • καθιερώνουν απαγόρευση εξαγωγής αγαθών διπλής χρήσης για στρατιωτική χρήση ή για στρατιωτικούς τελικούς χρήστες στη Ρωσία
  • περιορίζουν την πρόσβαση της Ρωσίας σε ορισμένες ευαίσθητες τεχνολογίες και υπηρεσίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πετρελαϊκές έρευνες και παραγωγή πετρελαίου.

 

Πέρα από αυτές τις οικονομικές κυρώσεις, εφαρμόζονται επίσης διάφορα άλλα ενωσιακά μέτρα για την αντιμετώπιση της κρίσης στην Ουκρανία, όπως:

  • στοχευμένα ατομικά περιοριστικά μέτρα (συγκεκριμένα, απαγόρευση χορήγησης θεώρησης και δέσμευση περιουσιακών στοιχείων), στα οποία υπόκεινται επί του παρόντος 152 φυσικά πρόσωπα και 37 οντότητες έως τις 15 Μαρτίου 2017
  • περιοριστικά μέτρα λόγω της παράνομης προσάρτησης της Κριμαίας και της Σεβαστούπολης, τα οποία περιορίζονται στο έδαφος της Κριμαίας και της Σεβαστούπολης και ισχύουν προς το παρόν έως τις 23 Ιουνίου 2017.

 

Τι είναι οι κυρώσεις της Ε.Ε.

Τα περιοριστικά μέτρα ή «κυρώσεις» αποτελούν βασικό εργαλείο της Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας (ΚΕΠΠΑ). Η Ε.Ε. τα χρησιμοποιεί στο πλαίσιο μιας συνεκτικής και ολοκληρωμένης πολιτικής προσέγγισης που περιλαμβάνει τον πολιτικό διάλογο, συμπληρωματικές προσπάθειες και τη χρήση άλλων εργαλείων που έχει στη διάθεσή της.

Βασικοί στόχοι των κυρώσεων είναι:

  • Η διαφύλαξη των αξιών, των θεμελιωδών συμφερόντων και της ασφάλειας της Ε.Ε.
  • Η διατήρηση της ειρήνης
  • Η εδραίωση και στήριξη της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των αρχών του διεθνούς δικαίου
  • Η πρόληψη συγκρούσεων και ενίσχυση της διεθνούς ασφάλειας

 

Οι κυρώσεις επιβάλλονται προκειμένου να επιφέρουν αλλαγή στην πολιτική ή στη στάση αυτών τους οποίους απευθύνονται, και αποσκοπούν στην προώθηση των στόχων της ΚΕΠΠΑ, και μπορεί να απευθύνονται σε:

  • κυβερνήσεις χωρών εκτός Ε.Ε. λόγω των πολιτικών που ασκούν
  • οντότητες (εταιρείες) που παρέχουν τα μέσα για την άσκηση αυτών των πολιτικών
  • ομάδες ή οργανώσεις, όπως οι τρομοκρατικές ομάδες
  • πρόσωπα που στηρίζουν τις εν λόγω πολιτικές, ενέχονται σε τρομοκρατικές δραστηριότητες κ.λπ.

Πηγή: Blog:marina anastas.kourbela@gmial.com