Της Νινέττας Κοντράρου-Ρασσιά

Αλήθεια, πόσο ταιριάζει η σιωπή στο θέατρο της Επιδαύρου… Μόνο τα πουλιά ακούγονταν χθες το απόγευμα όταν πλησίαζε η ώρα που θα έκλεινε ο αρχαιολογικός χώρος και κατηφόριζαν τα ζωηρά γκρουπ των πολυάριθμων επισκεπτών του Πάσχα των Καθολικών.

Το γλυκό φως χάϊδευε τις παλιές πληγές των αρχαίων εδωλίων και η ορχήστρα, ένας χωμάτινος ήλιος επί της γης, μονοπωλούσε την προσοχή των λιγοστών που είχαν απομείνει. Εκείνη την ώρα διάλεξε να κάνει την είσοδό της στο αργολικό θέατρο ως ιέρεια, ντυμένη στα μαύρα, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Τη συνόδευε ο σκηνοθέτης της και ακολουθούσαν δύο κοπέλες φέροντας απλωμένα στα δυο τους χέρια έναν κόκκινο και ένα λευκό χιτώνα που θα κρεμούσαν στον πέτρινο τοίχο της αριστερής παρόδου.

 

Η διάσημη εικαστικός περπατούσε αργά κρατώντας το μακρύ φουστάνι της. Κάθε βήμα της αντιστοιχούσε σε μια πορεία σωματοποίησης του ρόλου της. Είχε αρχίσει η ιεροτελεστία καθόδου στην προσωπικότητα της Μαρίας Κάλλας για το ντοκιμαντέρ «Seven deaths – the documentary», τα γυρίσματα του οποίου άρχισαν χθες στην Επίδαυρο. Κάποια στιγμή ανέβηκε σε ένα σκαμπό στη θυμέλη, απελευθέρωσε το μακρύ της φόρεμα κι έγινε τεράστια σαν την ντίβα της όπερας που αποθεώθηκε στον ίδιο αυτό χώρο τον Αύγουστο του 1961 ερμηνεύοντας την «Μήδεια» του Λούτζι Κερουμπίνι. Λίγο μετά, ανέβηκε την αρχαία κλίμακα του κοίλου και από εκεί όρθωσε την ψηλόλιγνη φιγούρα της μέσα στο μαύρο φόρεμα που χυνόταν στα σκαλοπάτια, άνοιξε τα χέρια της όλο ένταση, σαν τη δραματική ηρωίδα της. Η Αμπράμοβιτς θα παρουσιάσει επτά θανάτους ηρωίδων τις οποίες ερμήνευσε η Κάλλας. Κοινό χαρακτηριστικό αυτών των γυναικών είναι ο τρόπος που έφυγαν από τη ζωή, από λαβωμένη καρδιά, όπως και η Κάλλας. Τα γυρίσματα της ταινίας θα ολοκληρωθούν στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

 

Η διάσημη περφόμερ έφθασε στην Επίδαυρο από το Ναύπλιο, όπου διανυκτέρευσε, γύρω στη 1 το μεσημέρι. Αφού γευμάτισε στο «Ξενία» αποσύρθηκε στα καμαρίνια του θεάτρου για να ετοιμαστεί. Ο σκηνοθέτης της ταινίας ήθελε να καταγράψει την αυθόρμητη αντίδρασή της όταν θα πρωτοαντίκριζε το αρχαίο θέατρο για το οποίο διατηρούσε σκόρπιες ψηφίδες από μια προ 10ετίας επίσκεψη. Γνώριζε πως τη διακατείχε τρακ και συγκίνηση για τα γυρίσματα σε έναν ιερό χώρο όπως αυτός της Επιδαύρου. Εξ ου και η έκδηλη συγκίνησή της όταν κατά τις 3.30 μ.μ. πάτησε πρώτη φορά την ορχήστρα του θεάτρου. Μάρτυρες σε αυτή την επαφή της ήταν δεκάδες επισκέπτες, οι οποίοι ένιωσαν την αύρα της καθώς την είδαν να εισέρχεται τελετουργικά από την πάροδο και χωρίς κανείς να τους το ζητήσει έκαναν ησυχία.

 

marina1

 

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς μέτρησε τα βήματά της, περπάτησε στο σκηνικό οικοδόμημα, ανέβηκε στις κερκίδες, φωτογραφήθηκε με κάποιους θαυμαστές της και χαιρέτησε την έφορο Αρχαιοτήτων Αργολίδας Άλκηστη Παπαδημητρίου, που είχε την ευγένεια να την καλωσορίσει στο μνημείο. Η κ. Παπαδημητρίου από την πλευρά της την ευχαρίστησε για την αγάπη της στην Ελλάδα και την προβολή της Επιδαύρου καθώς η ταινία αυτή θα παρουσιάζεται σε ειδική αίθουσα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, ενώ θα μεταδοθεί και τηλεοπτικά.