Για πλασματικά κενά στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έκανε λόγο ο υπουργός Παιδείας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Ο κ. Φίλης, κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής, ανέφερε πως «όσους διορισμούς κι αν κάνουμε -που είναι αναγκαίο- η εκπαίδευση θα μοιάζει ότι είναι ένα πιθάρι χωρίς πάτο αν δεν αντιμετωπίσουμε παθογένειες στη λειτουργία των σχολείων που αφορούν όχι τα πραγματικά κενά, αλλά τα τεχνητά κενά».

 

Πριν από ενάμιση μήνα ο υπουργός είχε αποστείλει εγκύκλιο με την οποία ζητούσε από τους διευθυντές να προσδιορίσουν και τα ωράρια των εκπαιδευτικών μετά τρεις μήνες λειτουργίας των σχολείων. Από τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν προέκυψαν τα εξής:

  • 13.500 ώρες σε γραμματειακή υποστήριξη στο χώρο της εκπαίδευσης. 
  • Πάνω από 2.000 ολιγομελή τμήματα, πολλά από τα οποία και με κάτω από 10 μαθητές.

 

«Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει οποιαδήποτε μεταρρύθμιση στο σχολειό με το να κρύβουμε αυτή την πραγματικότητα; Έχω και άλλα στοιχεία να πω, περιφέρειες στην Αθήνα όπου ερχόντουσαν οι γονείς και λέγανε, οφείλεις να λύσεις το πρόβλημα του ολοήμερου σχολείου, μας το είπε ο διευθυντής Εκπαίδευσης, εσύ θα το λύσεις, και τώρα που φεύγει ο διευθυντής Εκπαίδευσης και αναγκάζεται, για να αποφύγει τα προβλήματα που θα προκύψουν, να μας δώσει μια κατάσταση, έχουμε πολλά κενά, πλασματικά κενά. Εκπαιδευτικούς με 10 ώρες εργασία, 8 ώρες εργασία, 15 ώρες εργασία, πολύ κάτω από το πραγματικό τους ωράριο. Και καλά, ο διευθυντής Εκπαίδευσης αυτό το πράγμα δεν το έβλεπε, οι σχολικοί σύμβουλοι δεν το βλέπανε; Και στη σχολική μονάδα, ο διευθυντής δεν το έβλεπε αυτό;

 

Δεν θέλω να κατηγορήσω συλλήβδην, αλίμονο, αλλά υπάρχει μία αντίληψη κακώς εννοούμενης αλληλεγγύης. Δεν είναι αλληλεγγύη, είναι κατά τη γνώμη μου η επιβίωση ενός πελατειακού κράτους και στο χώρο της εκπαίδευσης. Και έχουμε υποχρέωση απέναντι στην ελληνική κοινωνία, όλοι μαζί, και οι δυσφημούμενοι εκπαιδευτικοί από αυτές τις πρακτικές και συνολικά ο ελληνικός λαός που πληρώνει για το δημόσιο σχολείο, να δώσουμε μάχη και να αποκαταστήσουμε με τρόπο ουσιαστικό και όχι με τρόπο εντυπωσιοθηρικό, με ουσιαστικό τρόπο, γι΄ αυτό δεν αρχίζω καταγγελίες τώρα, σας λέω στοιχεία όμως, να αποκαταστήσουμε τη λειτουργία του σχολείου, να αποκαταστήσουμε και να αξιολογήσουμε με θετικό τρόπο το δημόσιο σχολείο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης.

 

Μέχρι το 2018 ο υπουργός δήλωσε πως έχει δεσμευτεί για το διορισμό 20.000 εκπαιδευτικών, σημειώνοντας:

«Για λόγους που έχω πει αναλυτικά και συμφωνούμε όλοι, χρειαζόμαστε διορισμούς. Έχουμε επεξεργαστεί συγκεκριμένο πρόγραμμα, όχι λόγια, για το τι ζητάμε ακριβώς. Μία μελέτη που προβλέπει το μίνιμουμ στην τριετία 20.000 διορισμούς, όσο μπορούμε πιο πολύ εμπροσθοβαρείς. Αυτός είναι ο στόχος μας. Και αυτό το συζητούμε ως κυβέρνηση και με τους θεσμούς, προκειμένου να μπορέσουμε από την επόμενη χρονιά, μετά 5 και 6 χρόνια αδιοριστίας, να έχουμε σημαντική προώθηση του στόχου των διορισμών».

 

Μέσω της διαπραγμάτευσης με τον ΟΟΣΑ ο υπουργός κατόρθωσε να αλλάξει τους όρους του Μνημονίου σχετικά με την έκθεση του 2011, καθώς η έκθεση επί υπουργίας Διαμαντοπούλου αξιολογούσε το σχολείο πριν από την κρίση και γι’ αυτό το λόγο πρέπει τα στοιχεία να αξιολογηθούν διαφορετικά και με άλλους όρους.

 

«Πιστεύουμε ότι η συζήτηση με τον ΟΟΣΑ, σε μία βάση κατά το δυνατόν ισοτιμίας και όχι σε μία βάση όπου επιβάλλει ο ένας απόψεις στον άλλον, θα πρέπει να αντιμετωπίσει ζητήματα όπως: ο ενιαίος χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, το Ολοήμερο Σχολείο, τα οικονομικά της Εκπαίδευσης», ανέφερε ο υπουργός.

 

Επίσης έκανε λόγο για ένα αντικειμενικά θεσπιζόμενο όργανο στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης που θα είναι επιφορτισμένο με την ουσιαστική αξιολόγηση συνολικά του εκπαιδευτικού συστήματος.