Καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία της χρονιάς ανακηρύχθηκε από τα 3000 μέλη της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου η ταινία «Νιότη» του Ιταλού Πάολο Σορεντίνο, ποιητική ταινία γύρω από τα γηρατειά και την αποδοχή τους αλλά και την ομορφιά την ζωής. Η απονομή των ευρωπαϊκών βραβείων έγινε χτες το βράδυ στη γερμανική πρωτεύουσα, σε μια πολύ ωραία τελετή σε θέατρο του Βερολίνου, παρουσία εκπροσώπων της γερμανικής κυβέρνησης, διασημοτήτων του παγκόσμιου κινηματογράφου και εκατοντάδων μελών της Ακαδημίας, που φέτος γιορτάζει τα 28 της χρόνια. «Η ταινία μου καταπιάνεται με το θέμα της ελευθερίας, αυτή μάλιστα αποκτά μεγαλύτερη σημασία, ιδιαίτερα μετά τα πρόσφατα γεγονότα» ανάφερε ο Σορεντίνο παραλαμβάνοντας το βραβείο.

 

Δυο ακόμη βραβεία απέσπασε η ταινία του Σορεντίνο, βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας για τον Ιταλό σκηνοθέτη της και καλύτερης ερμηνείας για τον Βρετανό πρωταγωνιστή της, Σερ Μάικλ Κέιν. Δυο βραβεία κέρδισε και η ελληνική ταινία «Ο αστακός» του Γιωργου Λάνθιμου: βραβείο σεναρίου που παρέλαβε ο σκηνοθέτης της ταινίας (που είναι συν-σεναριογράφος μαζί με τον Ευθύμη Φιλίππου) και βραβείο κοστουμιών για τη Βρετανή Σάρα Μπλένκινσοπ.

 

michaelcaine

 

Ενα δεύτερο, τιμητικό, τη φορά αυτή, βραβείο απονεμήθηκε στον Μάικλ Κέιν, με τους παρευρισκόμενους να σηκώνονται όρθιοι και να χειροκροτούν θερμά τον ηθοποιό. Παραλαμβάνοντας το βραβείο, ο Σερ Μάικλ ευχαρίστησε τα μέλη της Ακαδημίας, τονίζοντας, «Πενήντα χρόνια εργάζομαι στον κινηματογράφο και ποτέ μου, μέχρι σήμερα, δεν έχω πάρει κανένα βραβείο, και σήμερα πήρα δυο. Στο παρελθόν καθόμουν και χειροκροτούσα άλλους – κάτι στο οποίο τα καταφέρνω πολύ καλά – σήμερα όμως είμαι αυτός που το παίρνει.» Ενώ, αργότερα, στρεφόμενος στον βραβευμένο σκηνοθέτη της «Νιότης», στην οποία πρωταγωνιστεί, σχολίασε με χιούμορ, «στην επόμενη ταινία θα ζητήσω περισσότερα χρήματα».

 

Διπλό βραβείο και στη Βρετανή ηθοποιό Σάρλοτ Ράμπλινγκ, το ένα για το σύνολο της 50χρονης καριέρας της και το άλλο για το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στην ταινία «45 χρονια», που ήταν υποψήφια και για το βραβείο καλύτερης ταινίας.

 

charlotter

 

Ικανοποιημένος έφυγε και ο Σουηδός σκηνοθέτης Ρόι Άντερσον, με το βραβείο καλύτερης ευρωπαϊκής κωμωδίας που κέρδισε η απολαυστική, με σουρεαλιστικές πινελιές, κωμωδία του, «Ενα περιστέρι έκατσε σε ένα κλαδί συλλογιζόμενο την ύπαρξή του».

 

royanderson

 

Η βραδιά ξεκίνησε με απόσπασμα από την ομιλία του Τσάρλι Τσάπλιν στο φινάλε της ταινίας «Ο δικτάτορας», όπου, ο διάσημος κωμικός, που μέχρι τότε στην ταινία ερμήνευε τον Χίτλερ, μετατρέπεται για μερικά λεπτά σε Σαρλό για να κάνει έκκληση για μια παγκόσμια ειρηνική ζωή, όπου για τον άνθρωπο δεν θα έχει καμία σημασία η φυλή, το θρήσκευμα ή το χρώμα του δέρματος. Κηρύσσοντας την έναρξη της φετινής 28ης απονομής των Ευρωπαϊκών Βραβείων, ο πρόεδρος της Ακαδημίας, Γερμανός σκηνοθέτης Βιμ Βέντερς, αναφέρθηκε στη σημερινή κοινωνική και πολιτική κατάσταση, καθώς και τα προβλήματα του ευρωπαϊκού κινηματογράφου και τον ουσιαστικό και αναγκαίο ρόλο του στην καταγραφή των προβλημάτων των κοινωνιών του, μαζί κι εκείνα των προσφύγων και των μεταναστών – «είναι ανάγκη να ξεπεράσουμε το φόβο», τόνισε ο σκηνοθέτης του «Παρίσι, Τέξας» και «Η κατάσταση των πραγμάτων». Το θέμα μάλιστα της αποδοχής των μεταναστών στο Βερολίνο αποτέλεσε και τμήμα χιουμοριστικής παρέμβασης από τον παρουσιαστή της τελετής, ο οποίος πιο πριν περιφερόταν στην πόλη με την κάμερα και αναζητούσε μετανάστες στο Βερολίνο για να κάνουν κάποιο σχόλιο, χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα, μια και οι περισσότεροι, φυλετικά διαφορετικοί από τους λευκούς Βερολινέζους, αποδεικνύονταν τελικά πως ήταν και αυτοί βέροι Βερολινέζοι – μια και είχαν γεννηθεί και μεγαλώσει στη γερμανική πρωτεύουσα.

 

Με τα λόγια «ας μη προδώσουμε ποτέ τη μαγεία των ονείρων μας», που ανάφερε το 1988 (χρονιά της ίδρυσης της Ακαδημίας) ο τότε πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ο μεγάλος Σουηδός σκηνοθέτης Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, διεξήχθη το Σάββατο το μεσημέρι η Γενική Συνέλευση των μελών της Ακαδημίας. Στην εισαγωγική του ομιλία, ο Πρόεδρος της Ακαδημίας Βιμ Βέντερς αναφέρθηκε στα θέματα με τα οποία καταπιάστηκε η Ακαδημία στη διάρκεια της χρονιάς, τονίζοντας πως ένα από αυτά ήταν και η παρέμβαση της Ακαδημίας στο θέμα της επαναφοράς στην Ελλάδα του φόρου επί των εισιτηρίων, που χωρίς αυτό κινδυνεύει, όπως ανάφερε, ο ελληνικός κινηματογράφος. Ακόμη, στην ομιλία του, ο Βέντερς αναφέρθηκε στα πολλαπλά προβλήματα που παρουσιάζει γενικότερα ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος και πως σκοπός της Ακαδημίας είναι, στη χρονιά που έρχεται, να περισυλλέξει απόψεις και ιδέες από τις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες σχετικά με τα προβλήματα αυτά και τους τρόπους με τους οποίους σχεδιάζουν να τα αντιμετωπίσουν.

 

Τα βραβεία:

– Ευρωπαϊκή ταινία 2015: «Η νιότη» του Πάολο Σορεντίνο
– Ευρωπαίος Σκηνοθέτης 2015: Πάολο Σορεντίνο («Η νιότη»)
– Ευρωπαϊκή κωμωδία 2015: «Ενα περιστέρι έκατσε σε ένα κλαδί αναλογιζόμενο την ύπαρξη» του Ρόι Άντερσον
– Ευρωπαϊκή Ανακάλυψη 2015– Βραβείο FIPRESCI: «Ατίθασες» της Ντενίζ Γκάμζε Εργκούβεν
– Ευρωπαϊκό Ντοκιμαντέρ 2015: «Εμι» του Ασίφ Καπαντία
– Ευρωπαϊκό Κινούμενο Σχέδιο 2015: «Τραγούδι της θάλασσας» του Τομ Μουρ
– Ευρωπαϊκή Ταινία Μικρού Μήκους 2015: «Πικνίκ» του Γιούρε Πάβλοβιτς
– Ανδρική ερμηνεία 2015: Μάικλ Κέιν («Η νιότη»)
– Γυναικεία ερμηνεία 2015: Σάρλοτ Ράμπλινγκ («45 χρόνια»)
– Σενάριο 2015: Γιώργος Λάνθιμος και Ευτύχης Φιλίππου για την ταινία «Ο αστακός» του Λάνθιμου
– Κοστούμια 2015: Σάρα Μπλένκονσοπ για την ταινία «Ο αστακός»
– Φωτογραφία- βραβείο Κάρλο Ντι Πάλμα: Martin Gschlacht για την ταινία Goodnight Mommy
– Σκηνογραφία 2015: Σιλβί Ολιβέ για την ταινία «Η νέα Καινή Διαθήκη»
– Μοντέρ 2015: Γιάτσεκ Ντόζιο για την ταινία «Σώμα»
– Μουσικοσυνθέτης 2015: Cat’s Eye για την ταινία «Ο δούκας της Βουργουνδίας»
– Σχεδιασμός ήχου 2015: Βάσκο Πιμέντελ και Μιγκέλ Μαρτίνς για την ταινία «Αραβικές νύχτες» (Κεφάλαια Ι – ΙΙΙ)
– Τιμητικό βραβείο: Σερ Μάικλ Κέιν
– Βραβείο καριέρας: Σάρλοτ Ράμπλινγκ
– Ευρωπαϊκή Επί9δοση στον Παγκόσμιο Κινηματογράφο: Κρίστοφερ Γουόλτζ
– Ευρωπαϊκής Συμπαραγωγής – Eurimages 2015: Αντρέα Οκιπίπιντι
– Βραβείο Κοινού 2015: «Marshland» του Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ