Του Συμεών Σολταρίδη

Διανύουμε το έτος «Ελλάδα-Ρωσία» το οποίο γιορτάζεται στις δύο χώρες. Είναι το αποτέλεσμα της σύσφιγξης των σχέσεων των δύο χωρών και γίνονται εκθέσεις φωτογραφιών, ομιλίες, χορευτικές εκδηλώσεις, ανταλλαγή εκπαιδευτικών προγραμμάτων και πανεπιστημιακών συνεργασιών, ενώ ενισχύεται η ρωσική επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα για να τη βοηθήσει να ξεπεράσει την οικονομική της κρίση.

Βέβαια σημαντικά οφέλη προέρχονται και από την δραστηριότητα του «Ρωσικού σπιτιού» που έχει ιδρυθεί στην Αλεξανδρούπολη και Ξάνθη, το οποίο κάνει δεκάδες δράσεις κυρίως για την ενίσχυση του φρονήματος των Ελληνοποντίων που περίπου 15.000 βρίσκονται στην Θράκη και συντελεί στην ανάπτυξη των φιλικών αισθημάτων μεταξύ των δύο λαών.

 

Σχετικά με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, αδελφοποιήσεις, στήριξη μας ανέφερε ο Κώστας Γκαμπαερίδης, επίτιμος Πρόξενος της Ρωσίας στην Αλεξανδρούπολη «το 2009 ιδρύθηκε το Ρωσικό σπίτι στην Αλεξανδρούπολη και ανοίγοντας υποκαταστήματα απευθύνθηκε σε 1.000.000 Ρωσόφωνους που ζουν στην Ελλάδα. Από αυτούς οι 15.000 ζουν στην Θράκη. Σε αυτούς υπολογίζονται και οι Ελληνοπόντιοι, που είναι Ρωσόφωνοι».

Σημειώνοντας την σημασία που έχουν οι πολιτιστικές εκδηλώσεις και ότι αυτές καλλιεργούν τις σχέσεις μεταξύ Ρώσων και Ελλήνων, συμπλήρωσε «κάθε χρόνο οργανώνουμε 15-20 εκδηλώσεις, μεταξύ των οποίων σημαντικότερες είναι οι αδελφοποιήσεις πανεπιστημίων, δήμων , όπως του δήμου της Αλεξανδρούπολης ή του πανεπιστημίου Θράκης με δήμο και πανεπιστήμιο της Αγίας Πετρούπολης. Μεταφέρουμε μαθητές στην Αγία Πετρούπολη, παρέχουμε υποτροφίες και καλλιεργούμε τις σχέσεις των ανθρώπων».

 

Συνεχίζοντας και για να αποδείξει ότι και η Ρωσική Εκκλησία είναι δίπλα στην Ελλαδική Εκκλησία και ο Ελληνικός λαός είναι υπό την σκέπη της, είπε ότι φέτος το 2016 και με την παρουσία του Πατριάρχη Μόσχας, θα τεθεί ο θεμέλιος λίθος του Ιερού Ναού του Αγίου Βλαδιμήρου που θα ανεγερθεί με Ρωσικά κεφάλαια και Ρωσική τεχνοτροπία στην Αλεξανδρούπολη».

 

rUSSIA

 

Σημείωσε δε ότι στις εκδηλώσεις του θεμέλιου λίθου μπορεί να είναι παρών και ο Πούτιν, εκτός από τον Πατριάρχη Μόσχας, μετά τις εκδηλώσεις της χιλιετίας στο Άγιον Όρος που θα εορταστεί η παρουσία των μοναχών Ρωσικής καταγωγής, και θα γίνουν από 27-29 Μαίου 2016.

 

Βέβαια η παρουσία της Ρωσικής Εκκλησία είναι αισθητή και σε άλλα μέρη των Ελλαδικών Μητροπόλεων, αφού πολλοί Αρχιερείς μεταφέρουν εικόνες ή ιερά λείψανα στην Ρωσία για να ικανοποιηθεί το θρησκευτικό συναίσθημα των Ρώσων πολιτών, ενώ ο Ρωσικός θρησκευτικός τουρισμός κυρίως ενισχύει τις περιοχές με θρησκευτικό ενδιαφέρον.

 

Σχετικά με την χιλιετία στο Άγιον Όρος, οι Πατέρες στον Άθω φαίνονται προβληματισμένοι, αφενός διότι δεν έχουν συμπληρωθεί 1000 χρόνια, και διότι, όπως μας δήλωσαν «η Ρωσική Πολιτεία έδωσε υπερβολικά μεγάλη σημασία στους εορτασμούς, θέλησε να δώσει «παναγειορείτικο» χαρακτήρα, επισκευάζει όλα τα μισογκρεμισμένα κελιά ή Σκήτες που ανήκουν στη Μονή του Αγίου Παντελεήμονα, του Ελληνικού, στην συνέχεια Ρωσικού και τώρα Ουκρανικού, όπως του «παλιομονάστηρου» ή «του Ξυλουργού ή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου» στην περιοχή Βογορόδιτσα».

 

Το σημαντικότερο, όμως, που τονίζουν οι Πατέρες και καταδικάζουν είναι οι αναφορές των Ρώσων πολιτικών ή εκκλησιαστικών παραγόντων που κάνουν λόγο για «Ρωσικό μοναχισμό» κάτι το οποίο καταρρίπτουν με το αιτιολογικό ότι «στο Όρος δεν υπάρχει Ρωσικός, Ελληνικός, Σερβικός, εθνικιστικός μοναχισμός, αλλά μόνο αγειορείτικος».

 

MONASTIRI

 

Τελικά, όπως έγινε γνωστό από την Ιερά Κοινότητα, η άφιξη του Πατριάρχη Μόσχας θα έχει μόνο «προσκυνηματικό» χαρακτήρα, αποκλείοντας τον «παναγειορείτικο» που επιθυμούσε το Πατριαρχείο Μόσχας και τέτοια άδεια πήρε από το Φανάρι.

 

Όπως γίνεται αντιληπτό η Ρωσία, εκκλησιαστικά, πολιτιστικά, οικονομικά, πανεπιστημιακά είναι παρούσα στην Ελλάδα. Δραστηριοποιείται, αναπτύσσεται και καλλιεργεί τις σχέσεις μεταξύ των δύο λαών.

 

Σχετικά με όλο αυτό το Ρωσικό εγχείρημα, και την συνεχή παρουσία της, κυρίως στην Θράκη και Άγιον Όρος, ένας Πανεπιστημιακός δάσκαλος , μέσα στον προβληματισμό του, μας έθεσε κάποια ερωτήματα, που μάλλον θέλουν κάποιες απαντήσεις:

 

1) Οι δράσεις σχετίζονται με το Αιγαίο;

2) Οι δράσεις που είναι δικαίωμα των ανθρώπων, ενισχύουν την Ελληνική εξωτερική πολιτική;

3) Οι δράσεις σχετίζονται ή και επηρεάζουν τις Ρωσοτουρκικές σχέσεις;

4) Οι θρησκευτικές κινήσεις της Ρωσίας ελαχιστοποιούν, μέσω της Ελλαδικής Εκκλησίας, την αντιπαλότητα Φαναρίου και Μόσχας ή ενισχύουν την αντιπαλότητα, αφού ήδη υπάρχει σχετική Φαναρίου και Αθήνας;

 

Ερωτήματα που θέλουν απαντήσεις, αφού Ελλάδα και Άγιον Όρος έχουν μεγάλη γεωστρατηγική σημασία.