Κείμενο – Φωτογραφίες: Κώστας Κουφογιώργος
Το Μουσείο της Μερσεντές, στη Στουτγκάρδη, είναι το μοναδικό μουσείο στον κόσμο με εκθέματα που η ιστορία τους φτάνει σχεδόν τα 130 χρόνια. Μπορεί οι Άγγλοι να έφτιαξαν την πρώτη πίστα, οι Ιταλοί να είναι περήφανοι για τις Φεράρι τους και οι Γάλλοι να κατασκεύασαν το πρώτο ατμοκίνητο όχημα με τον Κινιό, αλλά το αυτοκίνητο γεννήθηκε στην Γερμανία , μερικά χιλιόμετρα από το σημερινό εργοστάσιο και το μουσείο.

Το 2016 το Μουσείο κλείνει 10 χρόνια ζωής. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα κατάφερε να γίνει σημείο αναφοράς μιας ολόκληρης πόλης με εκατομμύρια επισκέπτες από όλο τον κόσμο και δεκάδες ειδικές εκδηλώσεις και μάλιστα με έντονο συναγωνισμό αφού το μουσείο της Πόρσε απέχει μόνο λίγα χιλιόμετρα.

Η Μερσεντές έχει μια ιστορία που είναι παλιότερη από το Γερμανικό κράτος. Είναι και τα ασημένια βέλη, όνομα που κρατάει από την προπολεμική εποχή που οι Ιταλικές Άλφα ήταν κόκκινες, οι Γαλλικές Μπουγκάτι μπλε και οι Γερμανικές Μερτσέντες και Άουτο Ουνιόν (σήμερα Άουντι) ασημί.Το ασημί που ουσιαστικά επιλέχτηκε για πρακτικούς λόγους.

2 μερσ
Τα αυτοκίνητα ήταν άβαφα για λόγους εξοικονόμησης βάρους. Τα αγωνιστικά αυτοκίνητα με το αστέρι έτρεξαν σε όλον τον κόσμο , στο Ακρόπολις, στο Λεμάν ενώ τελευταία κέρδισαν δύο πρωταθλήματα της φόρμουλα 1 μετά από σχεδόν 60 χρόνια από τον τελευταίο τίτλο τους στον θεσμό την δεκαετία του ’50.

 

Η ξενάγηση αρχίζει από το πρώτο , τρίκυκλο , αυτοκίνητο στον κόσμο του Καρλ Μπέντς με κινητήρα του Ντάιμλερ από το 1886 .Οι δύο εταιρίες , του Μπεντς και του Ντάιμλερ , ενώθηκαν την δεκαετία του 20 για να αντέξουν την κρίση δημιουργώντας την Μερσεντές όπως την γνωρίζουμε σήμερα. Από την δεκαετία του 30 ξεχωρίζει η …εφτάλιτρη , εξακύλινδρη SSK , ο μεγαλοπρεπής αντικαταστάτης της, η 500Κ και η Γκρόσερ η λιμουζίνα των πλουσίων αλλά και των υψηλόβαθμων στελεχών του Ναζιστικού κόμματος.

3μερσ

Από την μεταπολεμική περίοδο ξεχωρίζουν οι 180 , το πρώτο αυτοκίνητο στο οποίο έγιναν δοκιμές σύγκρουσης (κρας τεστς) και η σειρά SL πιό γνωστή ως Gullwing.Το εντυπωσιακότερο όμως κομμάτι του Μουσείου είναι ο χώρος με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα τα οποία έχουν τοποθετηθεί αμφιθεατρικά και συνοδεύονται από στολές διάσημων οδηγών όπως αυτής του Χουάν Μανουέλ Φάντζιο. Αυτοκίνητα Ράλι, Φόρμουλα 1 , DTM , Λεμάν αλλά και το Blitzen Benz του 1909 , το οποίο με 228 χλμ/ω τελικής ταχύτητας ήταν γρηγορότερο και από αεροπλάνο της εποχής , είναι μόνο μερικά από τα εκθέματα.

 

Για πολλούς πολύ πιο ενδιαφέροντα είναι τα φορτηγά και τα λεωφορεία για τα οποία είναι επίσης γνωστοί οι Γερμανοί αλλά και τα ειδικά οχήματα Ούνιμογκ. Στο Μουσείο βρίσκεται και πιστό αντίγραφο του λεωφορείου της γερμανικής εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου που κέρδισε το παγκόσμιο κύπελλο του 1974.

 

Όλα αυτά θα τα δείτε στο επιβλητικό κτήριο εντυπωσιακής αρχιτεκτονικής , το οποίο όπως είπαμε είναι πόλος έλξης τουριστών από όλο τον κόσμο με ουρές τα Σαββατοκύριακα. Εκεί θα δείτε επίσης και τις λιμουζίνες του Χιροχίτο, του τελευταίου Κάιζερ , του Άντενάουερ , της Λαίδης Ντι και το ειδικά διαμορφωμένο τζιπ που μετέφερε τον Πάπα. Θα δείτε την πρώτη μοτοσυκλέτα, κούκλες κράς τεστ, τομές αυτοκινήτων, πειραματικά αυτοκίνητα (όπως ο το πρώτο όχημα με σύστημα ABS από την δεκαετία του ΄70 ) και οτιδήποτε έχει σχέση με την Μερτσέντες.

 

4 μερσ
Ο επισκέπτης ταυτόχρονα έχει στην διάθεση του οθόνες πολυμέσων, έναν προσομοιωτή αλλά και ένα ειδικά διαμορφωμένο μονοθέσιο που ο καθένας μπορεί να καθίσει και να παίξει για λίγο τον Λιούις Χάμιλτον. Έξω από το Μουσείο αν είστε παρατηρητικοί και τυχεροί , μπορεί να δείτε και καμουφλαρισμένα πρωτότυπα μοντέλα της Μερσεντές που δοκιμάζονται πριν βγουν στην παραγωγή.

Κάποτε ανάμεσα στα εκθέματα υπήρχε και ένα ταξί από την Θεσσαλονίκη που αφού έγραψε εκατομμύρια χιλιόμετρα στους δρόμους της συμπρωτεύουσας γύρισε εκεί που κατασκευάστηκε. Αθάνατα εργαλεία…