«Είναι αδύνατο να σκεφτούμε την ιστορία της Σικελίας χωρίς τον ελληνικό πολιτισμό» είπε o Πρόεδρος της Περιφέρειας της Σικελίας Νέλο Μουσουμέτσι καλωσορίζοντας την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στο Palazzo Orléans λίγο πριν από την τελετή υποδοχής του αγάλματος της Αθηνάς στο Μουσείο Antonio Salinas στο Παλέρμο.

Η Αθηνά δόθηκε στο ιταλικό μουσείο από το Μουσείο της Ακρόπολης σε ανταπόδοση του θραύσματος «Fagan» (το πόδι της θεάς ΄Αρτεμης) από τη ζωφόρο του Παρθενώνα που μας επεστράφη για 4+4 χρόνια και πιθανόν επ΄αόριστον.

Η συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ των δύο πλευρών «είναι το σημείο εκκίνησης μιας συνέργειας που έχει ξεκινήσει, απόδειξη του ανανεωμένου ενδιαφέροντος για την επανέναρξη των σχέσεων συνεργασίας με τις μεσογειακές χώρες» τόνισε ο κ. Μουσουμέτσι».

Απαντώντας η κυρία Μενδώνη, αφού μετέφερε τους  χαιρετισμούς του Ελληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, σημείωσε ότι η Ελλάδα είναι ανοιχτή σε περαιτέρω συνεργασία με την Περιφέρεια της Σικελίας, καθώς θα εμπιστευθεί, επίσης, ορισμένα αρχαιολογικά ευρήματα που σχετίζονται με τον μύθο και τη μορφή του Οδυσσέα, ώστε να εκτεθούν σε έκθεση στην Γκέλα τους επόμενους μήνες, η οποία είναι αφιερωμένη στον πρωταγωνιστή της Οδύσσειας.

Η τελετή παράδοσης του αγάλματος στο Μουσείο Salinas άρχισε με την ανάκρουση του Εθνικού ΄Υμνου της Ελλάδας και της Ιταλίας. Στην ομιλία της η Ελληνίδα υπουργός Πολιτισμού αναφέρθηκε στη γενναιοδωρία της Περιφερειακής Κυβέρνησης της Σικελίας και ιδιαίτερα του Συμβούλου δρ Αλμπέρτο Σαμονά και της διευθύντριας του μουσείου δρ. Κατερίνας Γκρέκο επισημαίνοντας ότι με τη συμφωνία αυτή υποδεικνύεται ο δρόμος που μπορεί να ακολουθήσει και το Βρεταννικό Μουσείο για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Δήλωσε επίσης ότι τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο ως προϊόν κλοπής. «Η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει  οποιοδήποτε δικαίωμα κυριότητας, κατοχής και νομής επ’ αυτών. Αντίθετα, υποχρεούται συνταγματικά και νομιμοποιείται ηθικά να αξιώνει και να επιδιώκει, με κάθε νόμιμο και πρόσφορο μέσο, την οριστική, μόνιμη και αμετάκλητη επιστροφή τους, προς επανόρθωση του δικαίου και της ηθικής τάξης, και κυρίως της αποκατάστασης της ακεραιότητας του μνημείου»,

Παρούσα στην τελετή ήταν και η υφυπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας,  Λουτσία Μποργκοντσόνι  η οποία αναφέρθηκε στις στενές  σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας οι οποίες γίνονται ακόμη στενότερες. «Αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι μία πολιτική πράξη μεταξύ της Ελλάδας και της Ιταλίας και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία» είπε. «Ο κόσμος αξίζει να δει τα Γλυπτά του Παρθενώνα επανενωμένα. Την ίδια κατεύθυνση έδειξε και η UNESCO. Είμαι πολύ περήφανη, που η Ιταλία και η Σικελία κάνουν την πρώτη κίνηση. Αυτή τη στιγμή πρόκειται για κατάθεση, αλλά εργαζόμαστε στο Υπουργείο, προκειμένου το θραύσμα να μείνει στην Αθήνα για πάντα. Η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Πολιτισμού έχει ήδη αρχίσει τις αναγκαίες διαδικασίες».

«Η Σικελία κάνει σήμερα το πρώτο βήμα και ελπίζω ότι και άλλες χώρες θα ακολουθήσουν αυτό το παράδειγμα ώστε να χτιστεί ένας καινούργιος ουμανισμός του Πολιτισμού», δήλωσε ο Σύμβουλος  της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Σικελικής Ταυτότητας, δρ. Αλμπέρτο Σαμονά, ενώ η διευθύντρια του Μουσείου Antonino Salinas Κατερίνα Γκρέκο σημείωσε ότι στους επόμενους μήνες η πολιτιστική συνεργασία μεταξύ των δύο μουσείων θα αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη υπόσταση με ένα πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερες πρωτοβουλίες και «θα βασίζεται στο αρχαίο υπόστρωμα του ελληνικού αποικισμού, που από τον 8ο αι. π.Χ. συνέδεσε για πάντα τη Σικελία με την ελληνική πατρίδα», όπως είπε

«Το θραύσμα του Παλέρμο, που μας παραχωρήσατε στις 10 Ιανουαρίου, μεταφέρθηκε στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα και εν τέλει εντάχθηκε στον τόπο καταγωγής του, στον οποίο ανήκε για αιώνες, ενώνοντας ξανά το υπόλοιπο σώμα της θεάς Άρτεμης», ανέφερε ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης Νίκος Σταμπολίδης.

«Η επανένωση αυτού του θεϊκού σώματος ανεβάζει την επιθυμία και την ανθρώπινη χειρονομία των Σικελών φίλων μας σε ανάλογο επίπεδο, στην επιθυμία τους να φέρουν πίσω στην Αθήνα το «Θραύσμα Fagan» του Περιφερειακού Αρχαιολογικού Μουσείου Antonino Salinas».

Τέλος ο επίτιμος πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, καθηγητής Λουί Γκοντάρ τόνισε, ότι «Οι σημερινές ελληνικές αρχές ορθώς πιστεύουν, ότι μόνο μια κίνηση πολιτιστικής διπλωματίας όπως αυτή που εφαρμόσει η Ιταλία τα τελευταία χρόνια, μπορεί να οδηγήσει στην υπογραφή συμφωνίας με τη Μεγάλη Βρετανία και το Βρετανικό Μουσείο και τελικά να οδηγήσει στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην πατρίδα τους».Το άγαλμα της Αθηνάς όπως τοποθετήθηκε στο μουσείο

Θυμίζουμε ότι το άγαλμα της θεάς Αθηνάς από το Μουσείο της Ακρόπολης, χρονολογείται ανάμεσα στα 420-400 π.Χ. Η θεά Αθηνά λυγίζει το κορμί της καθώς στηρίζεται στο, χαμένο σήμερα, δόρυ που κρατούσε στο αριστερό χέρι. Φορά πέπλο, που οι πτυχές του αγκαλιάζουν τις καμπύλες του σώματος, και από πάνω στενή αιγίδα, περασμένη λοξά κάτω από την αριστερή μασχάλη. Στο κέντρο της αιγίδας υπήρχε αρχικά γοργόνειο, πιθανότατα μεταλλικό, προσαρμοσμένο στις οπές που ανοίγονται εκεί. Έπειτα από την έκθεσή του για τέσσερα χρόνια στο μουσείο Antonino Salinas, το άγαλμα θα αντικατασταθεί με ένα γεωμετρικό αγγείο.