Μετά από τόσες καθυστερήσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης εξαιτίας των εύλογων αντιδράσεων φορέων της πόλης και των αρχαιολόγων  προκειμένου να μείνει στη θέση της η βυζαντινή γειτονιά που βρέθηκε στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου, εμφανίστηκε στη ΔΕΘ  ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης και εξήγγειλε την απόσπαση του αρχαίου αγνοώντας (γιατί άραγε;) ότι έχει  βρεθεί τεχνική λύση για την συνύπαρξη του σταθμού και του μνημείου. 

Ετσι είναι σαν να επιστρέφουμε εμμονικά στο 2014 όταν  η ηγεσία του Υπουργείο Πολιτισμού είχε  συμφωνήσει με την κατασκευάστρια εταιρεία  να αποσπαστεί το τεράστιο αυτό μνημειακό σύνολο , ώστε να  κατασκευαστεί  ο σταθμός  και μετά να επανατοποθετηθεί το αρχαίο,  προφανώς ως έκθεμα.

Αποσπάσεις αρχαίων και επανατοποθετήσεις έγιναν  και στο Μετρό της Αθήνας. Δεν ήταν όμως τέτοιας έκτασης και σημασίας. Εδώ πρέπει να ξηλωθούν  δύο ολόκληροι  δρόμοι, με τις στοές  των  κτηρίων εκατέρωθεν.  Στην Αθήνα όπου βρέθηκε κάτι αμετακίνητο, όπως στην πλατεία Μοναστηρακίου ο ποταμός Ηριδανός με τις ρωμαϊκές καμάρες του, δεν αλλοιώθηκε, δεν μετακινήθηκε και είναι ένα από τα ωραιότερα δείγματα συνύπαρξης της αρχαίας και σύγχρονης πόλης των Αθηνών. Οπου δε κρίθηκε επικίνδυνη η διέλευση του Μετρό από τα αρχαία  όπως στην περίπτωση του Κεραμεικού,  ο σταθμός δεν έγινε. Βεβαίως χρειάστηκε να γίνει μεγάλος αγώνας για να μεταπειστεί η τότε Κυβέρνηση Σημίτη που πιεζόταν από τους εργολάβους για την υλοποίηση του έργου.

Στη Θεσσαλονίκη βρέθηκε ένα σταυροδρόμι από την καρδιά της Βυζαντινής πόλης και θεωρείται από όλους και από το ΥΠΠΟΑ εύρημα μοναδικό. Ορθώς λοιπόν διαμαρτύρεται με Ψήφισμά του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων  γι αυτό το πισωγύρισμα και καλεί  «τους πολίτες, τους επιστημονικούς φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς και τα μέλη του Κοινοβουλίου να αποτρέψουν την υλοποίηση της παραπάνω πρότασης η οποία είχε αποτελέσει αντικείμενο εντονότατης δημόσιας αντιπαράθεσης στο παρελθόν».

Ο ΣΕΑ αναφέρει ότι «έχει τεκμηριώσει με πλήθος επιχειρημάτων την αναγκαιότητα της κατά χώραν διατήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων για την ιστορία, τον πολιτισμό αλλά και την αναπτυξιακή πορεία της σύγχρονης πόλης και έχει συμβάλει στην εξεύρεση της λύσης που εξασφαλίζει και την κατασκευή του Σταθμού και την ανάδειξη των μοναδικών, παγκόσμιας σημασίας μνημείων των πρώιμων βυζαντινών χρόνων, ως ανοιχτό μουσείο εντός του σταθμού.

Η εξαγγελία του πρωθυπουργού επαναφέρει μια κατασκευαστική πρόταση, η οποία στο παρελθόν είχε προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και είχε τελικά απορριφθεί με την ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και τη συνακόλουθη έκδοση Υπουργικής Απόφασης (2017), με την οποία επισφραγίστηκε η εξεύρεση νέας τεχνικής λύσης για την λειτουργία του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης με την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων δηλώνει ότι, όπως και στο παρελθόν, έτσι και τώρα, θα καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε να μην επιτρέψει να αποσπαστεί και να καταστραφεί το μοναδικό μνημειακό σύνολο της βυζαντινής κοσμικής Θεσσαλονίκης, το σταυροδρόμι του Decumanus Maximus,της μνημειακής λεωφόρου των Βυζαντινών ή της περίφημης Μέσης οδού και του Cardo, μαζί με τα δημόσια κτήρια που το περιβάλλουν»

Τέλος καλούν όλους/ες να υπογράψουν το διαδικτυακό ψήφισμα της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeHYeC1M31EFO60ZdV8_aJ4XHdT3_Va3rsi_Gnv3_kUjvbTHQ/viewform