Της Ζωής Τόλη

Είδα την «Κάντω Τζαβέλλα – Δραγώι στα χρόνια της επανάστασης», στο Δημοτικό Θέατρο Άλσους Ηλιούπολης, «Δημήτρης Κιντής», μία αξιοπρόσεκτη λυρική παράσταση.

«Κάντω Τζαβέλλα – Δραγώι στα χρόνια της επανάστασης», συγκροτημένη θεατρική παραγωγή, σε σκηνοθεσία του Μενέλαου Τζαβέλλα, με αξιόλογες ερμηνείες που υπηρέτησαν με σκηνική συνέπεια το εξαιρετικό κείμενο του Θανάση Σταυρόπουλου. Η παραγωγή ανήκει στο Μαυρίκιο Μαυρικίου, Music and Drama Productions.
Σύμβουλος παραγωγής: Νινέττα Λεμπέση.

Η σκηνοθετική γραμμή, κινήθηκε σε ασφαλές πλαίσιο, χωρίς νεωτερισμούς, κάτι που εξασφάλισε την απρόσκοπτη ροή του θεατρικού εγχειρήματος.Αναδεικνύονται τα στοιχεία μιας μίνι τραγωδίας με πρωταγωνιστές τις γυναίκες και τους άνδρες σε μια συλλογικότητα αυτοθυσίας που υπόσχεται την επαφή με τις ρίζες μας. Σε πλαίσιο αφύπνισης της εθνικής συνείδησης και της ατομικής ελευθερίας σε καιρούς μαζικής αλλοτριωτικής ομοιομορφίας, το θεατρικό πόνημα έχει επίκαιρο χαρακτήρα. Το σύγγραμμα έχει τέτοια δυναμική που κάνει το θεατή να συμπάσχει στην απροκάλυπτη βαρβαρότητα του Τούρκου κατακτητή.

Υπόθεση:

Πρέπει να τονιστεί πώς μέσα από μια σχέση αγάπης δύο νέων στο Δραγώι, του 19ου αιώνα, στην Πελοπόννησο, ο συγγραφέας Θανάσης Σταυρόπουλος, αξιοποιεί με εύγλωττη απλότητα, τη σκηνική αφήγηση. Αναπτύσσοντας σε βάθος το πνεύμα ανεξαρτησίας και τους αγώνες, καλλιεργεί το υψηλό αίσθημα ευθύνης απέναντι στην ιστορία μας, χωρίς εθνικιστικές κορώνες. Ένα χειροποίητο κείμενο, με λόγο πολυεπίπεδο, μέτρο και ανάλογη δηκτικότητα.

Ερμηνείες:

Ένας μεγάλος θίασος, πλαισιωμένος από τη σπουδαία ερμηνεύτρια του δημοτικού τραγουδιού Κατερίνα Κόρου, υποστηρίζει με τον καλύτερο τρόπο αυτή τη θεατρική δουλειά.
Όλγα Πολίτου, Αθηνά Τσιλύρα, Νέλλη Γκίνη, Ορφέας Παπαδόπουλος, Έφη Κιούκη, ως Κάντω Τζαβέλλα και Γιώργος Γιαννόπουλος, ξεχώρισαν, χωρίς όμως να υπολείπονται σε ταλέντο οι άλλοι ερμηνευτές.

Δημήτρης Τσέλιος ως Φάνης, ο τρελός του χωριού, και ο Νίκος Δερτιλής ως Πάνος Τζαβέλλας, διακρίθηκαν για την αμεσότητα στη δραματική υφή του έργου.

Συντελεστές:

Το ερειπωμένο σκηνικό λιτό και απέριττο, δείγμα του κατατρεγμού της εποχής, υπογράφει ο Βασίλης Σακκής. Τα ενδεικτικά / ταιριαστά κοστούμια κατασκευάστηκαν στο εργαστήρι Ελληνικών Παραδοσιακών Φορεσιών, της Αιμιλίας Γιαννοπούλου. (Άγιοι Θεόδωροι- Πύργος Ηλείας).
Στις φωτογραφίες ο Ηλίας Περγαντής.
Το τραγούδι στο τέλος του θεατρικού συνέθεσαν οι Κατερίνα Κόρου με τον Θανάση Σταυρόπουλο.
Επικοινωνία – δημόσιες σχέσεις: Νταίζη Λεμπέση.

Αξιολόγηση:

«Κάντω Τζαβέλλα – Δραγώι στα χρόνια της επανάστασης», μία παράσταση άξια θέασης και προβληματισμού, με τα πολύχρωμα μηνύματά της και τους συμβολισμούς.

Το σημαντικό είναι ο εστιασμός στην καθημερινή κόλαση των κατακτημένων Ελλήνων, ως ραγιάδες, κατά την πολύχρονη υποδούλωση στον τούρκο, καθώς επίσης ο σεβασμός στην συλλογική μαρτυρία και η καθάρια υπενθύμιση πως λαός χωρίς μνήμη δεν έχει μέλλον.