ΚΑΝΕΣ 2019

Χρυσός Φοίνικας στην κορεατική ταινία «Παράσιτο» του Μπονγκ Τζουν Χο
Χρυσός Φοίνικας και στην Ελλάδα για την ταινία του Βασίλη Κεκάτου

Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

Στην κορεάτικη, συγκλονιστική δραματική σάτιρα, «Παράσιτο» του Μπονγκ Τζουν Χο, γύρω από μια φτωχή οικογένεια που διεισδύει στο πλούσιο σπίτι ενός βιομηχάνου και ανατρεπει τη ζωή τους, απονεμήθηκε τελικά ο Χρυσός Φοίνικας του φετινού 72ου Φεστιβάλ των Κανών.

Ταινία που συνδυάζει το πολιτικό μήνυμα με στοιχεία των ταινιών τρόμου, με τον σκηνοθέτη, τον πρώτο από την Κορέα που κερδίζει το μεγαλύτερο βραβείο των Κανών, να εξυμνεί, παραλαμβάνοντας το Χρυσό Φοίνικα από τον ηθοποιό Σιλβέστερ Σταλόνε, το έργο των Γάλλων σκηνοθετών Ανρι-Ζορζ Κλουζό και Κλοντ Σαμπρολ, που έχουν επηρεάσει το δικό του έργο.

Ευχάριστη έκπληξη ήταν ο Χρυσός Φοίνικας καλύτερης ταινίας μικρού μήκους που κέρδισε η Ελλάδα,με την ταινία «Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς» του Βασίλη Κεκάτου.

Η ταινία «Ατλάντικ», πρώτη σκηνοθεσία της Σενεγαλέζος ηθοποιού Μάτι Ντιόπ, που συνδυάζει μια ερωτική ιστορία με το δράμα των μεταναστών και με μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας, κέρδισε το Μέγα Βραβείο του φεστιβάλ, βραβείο όπως ανάφερε ο γνωστός Αμερικανός ντοκιμαντερίστας Μάικλ Μουρ, που του το παρέδωσε, είχαν πάρει στο παρελθόν σκηνοθέτες όπως ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν και ο Τζόζεφ Μάνκιεβιτς (και ο δικός μας Θόδωρος Αγγελόπουλος, πρέπει να προσθέσω).

Οι αδερφοί Νταρντέν με το δικό τους βραβείο για την ταινία «Ο νεαρός Αχμέντ»

Βραβεία πήραν και οι ταινίες «Πόνος και διασημότητα» του Πέδρο Αλμοδόβαρ (βραβείο ερμηνείας στον Αντόνιο Μπαντέρας) και «Ο μικρός Τζο» (βραβείο ερμηνείας στην Έμιλι Μπίτσαμ), καθώς και στις ταινίες «Οι άθλιοι» του Λαντζ  Λι, «Μπακουράου» των Κλέμπερ Μεντόσα Φίλιο και Ζουλιάνο Ντορνέλ και «Πορτρέτο ενός φλεγόμενου κοριτσιού της Σελίν Σιαμά (βραβείο σεναρίου).

Με τους αδερφούς Νταρντέν να φεύγουν με το βραβείο σκηνοθεσίας για την ταινία τους, «Ο νεαρός Αχμέντ». Όσο για την δοσμένη με χιούμορ και σουρεαλιστική ματιά ταινία «Πρέπει να είναι ο παράδεισος» του Παλαιατίνιου Ελία Σουλεϊμάν, αυτή περιορίστηκε σε ειδική μνεία της κριτικής επιτροπής, αν και, τουλάχιστο δικαιώθηκε με το βραβείο καλύτερης ταινίας που απονέμουν οι κριτικοί της FIPRΕSCI. Τέλος, το Βραβείο Χρυσής Κάμερας, που απονέμεται σε πρώτο έργο, κέρδισε η ταινία «Οι μητέρες μας» του Σεζάρ Ντίαζ από τη Γουατεμάλα.

Πάντως, η απονομή είχε και τις αδικίες της, με την επιτροπή του Μεξικανού σκηνοθέτη Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ιναρίτου να παραμερίζει σημαντικές με ταινίες όπως την κινέζικη «Η λίμνη με τις αγριόπαπιες» του. Τιάγκο Γινάν, η αγγλική «Sorry We Issued You» του Κεν  Λόουτς, «Ο προδότης» του Μάρκο Μπελόκιο ή «Πόνος και διασημότητα» του Πέδρο Αλμοδόβαρ. Όπως και οι ταινίες, «Μια κρυμμένη ζωή» του Τέρενς Μάλικ ή «Μεκτούμπ, αγάπη μου: intermezzo» του Αμπντελαντίφ Κεσίς.