Το όριο ηλικίας 65 ετών που προβλέπει το δίκαιο της Ένωσης για τους πιλότους στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών επιβατών, φορτίου ή αλληλογραφίας, σύμφωνα με απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ (ΔΕΕ), είναι σύννομο. Αυτό το όριο ηλικίας δικαιολογείται από τον σκοπό διαφύλαξης της ασφάλειας της πολιτικής αεροπορίας στην Ευρώπη.

Η υπόθεση

Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΕ, ο Werner Fries εργαζόταν ως χειριστής αεροσκάφους για τη Lufthansa CityLine GmbH. Όταν συμπλήρωσε το 65ο έτος της ηλικίας του, η αεροπορική εταιρεία αρνήθηκε να συνεχίσει να τον απασχολεί, μολονότι, σύμφωνα με την ισχύουσα συλλογική σύμβαση, υπολείπονταν δύο μήνες για τη λήξη της σχέσεως εργασίας.

Η αεροπορική εταιρεία έκρινε ότι η απασχόληση δεν μπορούσε να συνεχιστεί, διότι, σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ένωσης, οι κάτοχοι αδειών χειρισμού αεροσκαφών που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 65 ετών δεν επιτρέπεται να ενεργούν ως χειριστές αεροσκαφών που εκτελούν εμπορικές αερομεταφορές. Εντούτοις, ο W. Fries υποστηρίζει ότι η απασχόληση του στη Lufthansa CityLine θα μπορούσε να συνεχιστεί για τους υπολειπόμενους δύο μήνες, έως ότου συμπληρώσει το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης. Για την περίοδο αυτή θα μπορούσε να εργάζεται ως εκπαιδευτής, ως εξεταστής και ως χειριστής σε κενές πτήσεις.

Ο W. Fries ζητεί από τη Lufthansa να του καταβάλει τις αποδοχές του για τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2013, καθώς η σύμβαση εργασίας του λύθηκε μόλις στα τέλη Δεκεμβρίου 2013. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια των δύο αυτών μηνών, εξακολουθούσε να είναι κάτοχος πτυχίου χειριστή αεροπλάνου εναέριων γραμμών καθώς και πιστοποιητικών εκπαιδευτή και εξεταστή. Υποστηρίζει,δε, ότι το επίμαχο όριο ηλικίας εισάγει διάκριση λόγω ηλικίας και προσβάλλει την επαγγελματική ελευθερία κατά παραβίαση του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ.

Το Bundesarbeitsgericht (ομοσπονδιακό δικαστήριο εργατικών διαφορών, Γερμανία), το οποίο επιλήφθηκε της διαφοράς, υπέβαλε στο Δικαστήριο της ΕΕ ερωτήματα σχετικά με το κύρος και την έκταση εφαρμογής του επίμαχου ορίου ηλικίας. Με τη σημερινή απόφασή του, το ΔΕΕ κρίνει ότι το όριο αυτό ηλικίας είναι σύννομο.

Κατά το Δικαστήριο, το επίμαχο όριο ηλικίας εισάγει, ομολογουμένως, διαφορετική μεταχείριση λόγω ηλικίας. Η διαφορετική αυτή μεταχείριση δικαιολογείται όμως από τον σκοπό διαφύλαξης της ασφάλειας της πολιτικής αεροπορίας στην Ευρώπη.

Ειδικότερα, το επίπεδο της φυσικής κατάστασης που είναι αναγκαία για το επάγγελμα του χειριστή αεροπλάνων εναέριων γραμμών μειώνεται με την πάροδο της ηλικίας. Το όριο ηλικίας αποκλείει το ενδεχόμενο τα ατυχήματα να οφείλονται στη μείωση του επιπέδου της φυσικής κατάστασης μετά τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας, χωρίς όμως ταυτοχρόνως να παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας.

Το Δικαστήριο επισημαίνει ως προς το ζήτημα αυτό ότι το επίμαχο όριο ηλικίας εφαρμόζεται μόνο στις εμπορικές αερομεταφορές, οι οποίες χαρακτηρίζονται από μεγαλύτερη τεχνική πολυπλοκότητα των αεροσκαφών και αφορούν μεγαλύτερο αριθμό ατόμων σε σύγκριση με τις μη εμπορικές αερομεταφορές.

Επιπλέον, η ηλικία των 65 ετών μπορεί να θεωρηθεί αρκούντως προχωρημένη, ώστε να τεθεί ως όριο για τη δυνατότητα ‘ασκησης καθηκόντων πιλότου στο τομέα των εμπορικών αεροπορικών μεταφορών.

Βlog:marina anastas.kourbela