Ευεργετικές ρυθμίσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) προβλέπει πρόταση οδηγίας για την τροποποίηση της οδηγίας 2006/112/ΕΚ σχετικά με το κοινό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας όσον αφορά το ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων.

Με την προτεινόμενη τροποποιητική οδηγία, η οποία θα συζητηθεί τον Ιανουάριο στο Ευρωκοινοβούλιο,επιτυγχάνονται οι στόχοι που αφορούν το πρόγραμμα REFIT για:

i) μείωση του φόρτου για τις ΜΜΕ και τις φορολογικές διοικήσεις όσον αφορά τον ΦΠΑ και

ii) περιορισμό των στρεβλώσεων σε επίπεδο ΕΕ, ώστε οι ΜΜΕ να μπορέσουν να επωφεληθούν πλήρως από την ενιαία αγορά. Σύμφωνα με την Επιτροπή, το κόστος συμμόρφωσης για τις ΜΜΕ αναμένεται να μειωθεί κατά 18 % στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας σε σύγκριση με το βασικό σενάριο που περιγράφεται στην εκτίμηση επιπτώσεων (56,1 δισ. EUR ετησίως, σε σύγκριση με τα 68 δισ. EUR ετησίως,σήμερα). Οι διασυνοριακές εμπορικές δραστηριότητες των ΜΜΕ εντός της ΕΕ αναμένεται επίσης να αυξηθούν κατά 13,5 %. Ακόμη, η υπό έκδοση οδηγία αναμένεται να έχει θετικό αντίκτυπο τόσο στην οικειοθελή συμμόρφωση όσο και στην επιχειρηματική ανταγωνιστικότητα.

Κατά την Επιτροπή, υπάρχουν δύο ακόμη λόγοι για τους οποίους απαιτείται ανάληψη σχετικής δράσης.

Πρώτον, το καθεστώς ΜΜΕ είναι ήδη παρωχημένο και λειτουργεί με βάση τις αποκλίσεις. Οι διατάξεις της ίδιας της οδηγίας για τον ΦΠΑ προβλέπουν τη δυνατότητα παρέκκλισης από το βασικό όριο των 5 000 EUR για την απαλλαγή ΜΜΕ μέσω του ρητού καθορισμού ορίων για 19 κράτη μέλη. Ωστόσο, 10 κράτη μέλη βασίζονται επί του παρόντος σε αποκλίσεις από το εφαρμοστέο όριο, ενώ παράλληλα έχουν ήδη υποβληθεί αρκετά νέα αιτήματα για παρέκκλιση.

Δεύτερον, το καθεστώς ΜΜΕ, το οποίο προβλέπει την εφαρμογή μέτρων στο κράτος μέλος στο οποίο είναι εγκατεστημένες οι μικρές επιχειρήσεις, καθίσταται μη βιώσιμο, καθώς το σύστημα ΦΠΑ μεταβαίνει προς τη φορολόγηση βάσει του τόπου προορισμού.

Συνεπώς, η αναθεώρηση αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σύγχρονου, απλουστευμένου καθεστώτος ΦΠΑ. Ειδικότερα, αποσκοπεί:

i) στη μείωση του κόστους συμμόρφωσης των ΜΜΕ με το καθεστώς ΦΠΑ τόσο σε εγχώριο επίπεδο όσο και σε επίπεδο ΕΕ·

ii) στον περιορισμό των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού τόσο σε εγχώριο επίπεδο όσο και σε επίπεδο ΕΕ·

iii) στη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων του φαινομένου του κατώτατου ορίου· και

iv) στη διευκόλυνση της συμμόρφωσης των ΜΜΕ και της παρακολούθησης από τις φορολογικές διοικήσεις.

Σημειώνεται, πως η υπό έκδοση οδηγία τροποποιεί την οδηγία για τον ΦΠΑ με βάση το άρθρο 113 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το άρθρο αυτό παρέχει στο Συμβούλιο τη δυνατότητα, αποφασίζοντας ομόφωνα σύμφωνα με ειδική νομοθετική διαδικασία και μετά από διαβούλευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, να εκδίδει διατάξεις για την εναρμόνιση της νομοθεσίας των κρατών μελών στον τομέα της έμμεσης φορολογίας.