«Η μεγάλη πλεκτάνη», ( Fuga), έργο του πολυβραβευμένου Kαταλανού συγγραφέα Τζόρντι Γκαλθεράν, γράφτηκε το 1994 και αφορά στη συμπεριφορά των ανθρώπων, πως διαχειρίζονται τα προσωπικά τους διλήμματα, σε ένα κόσμο ανάλγητο που έχει χάσει την ταυτότητά του. Η σκηνοθεσία είναι του Σταύρου Στάγκου.

Το έργο / σκηνοθεσία:

Πρόκειται για ένα έργο σύγχρονο, με έντονη πλοκή και καταιγιστικές ανατροπές.
Η σκηνοθετική γραμμή του Σταύρου Στάγκου, επιχειρεί να εστιάσει στο λόγο, την έκφραση και την κίνηση, με ένα τρόπο που να υπογραμμιστεί και η υπαρξιακή υπόσταση του νοηματικού ιστού και να παρουσιαστεί η κωμικοτραγική διάστασή του. Το εγχείρημα, με την αναφερθείσα διττή όψη, δεν είναι καθόλου εύκολο στο να αποτυπώσει μια πηγαία κωμωδία με δραματικό βάθος.

Η θεατρική αυτή περιπέτεια, όμως έχει τις αδυναμίες της, με αποτέλεσμα την κούραση του θεατή, καθώς η ατμόσφαιρα που δημιουργείται είναι χλιαρή, σε αρκετά σημεία της σκηνικής δράσης. Το κείμενο, βέβαια, φαίνεται να έχει τη σφριγηλή δυναμική του, με υπόβαθρο άκρως κοινωνικοπολιτικό. Η αγωνία από τα συνεχή σασπένς και το γκροτέσκ των εκπλήξεων, κερδίζουν έδαφος, μέσα στην όλη δράση. Και όλο αυτό ανήκει στα συν της παράστασης.

Η διανομή των ηθοποιών είναι επιτυχής, οι ερμηνείες σωστές. Παρόλα αυτά, το έργο δεν ακουμπά και τόσο το θεατή, όπως επίσης και κάποια σημεία με χιούμορ, δεν προκαλούν βαθύ ή αβίαστο γέλιο.

Η μεγάλη χρονική διάρκεια της παράστασης, δεν ενισχύει το ρυθμό, ο οποίος ενίοτε αποβαίνει υποτονικός, έτσι ώστε οι ανατρεπτικές πτυχές των νοηματικών κωδίκων να μην αναδεικνύονται, με την καθαρότητα που τους αρμόζει.

Η δραματική πλευρά του θεματικού πυρήνα, αναπτύχθηκε, όχι επαρκέστατα, με την επισφάλεια της γελοιότητας να καραδοκεί. Τα τραγελαφικά στιγμιότυπα, με τις εγγενείς αντιφάσεις και αντιθέσεις, αρθρώθηκαν άλλοτε εντελώς και άλλοτε ημιτελώς. Ωστόσο τα μηνύματα και ο προβληματισμός του συγγραφέα, πέρασαν στο κοινό.

Ερμηνείες:

Ο Λεωνίδας Κακούρης, εξαιρετικός ηθοποιός, με πολλές επιτυχίες, ενσαρκώνει τον Ισίδρο Γκαλιάνα, ένα διεφθαρμένο πρώην υπουργό. Κινείται ικανοποιητικά σε ένα απαιτητικό κωμικό ρόλο. Θα λέγαμε πως είναι «κόντρα ρόλος», για την μέχρι τώρα πορεία του.

Η Δήμητρα Ματσούκα, ως απατεώνισσα Βισέντα και femme fatale, άμεση, ευθύβολη και μπριόζα. Την πόρνη Γιολάντα υποδύεται η Κατερίνα Νικολοπούλου, με σφρίγος και συνέπεια. Χάρης Γρηγορόπουλος και Θανάσης Πατριαρχέας, πολύ καλοί, στο μέτρο των δυνατοτήτων τους, πάντοτε σε σχέση με το ρόλο.

Συντελεστές:

Στρωτή μετάφραση Μαρία Χατζηεμμανουήλ, όμορφη και λιτή σκηνογραφία Δήμος Κλημενώφ, ενδεικτικά κοστούμια Σοφία Δριστέλα, φώτα Βαγγέλης Μούντριχας και άρτια μουσική επιμέλεια Ειρήνη Μπαλτά.
Παραγωγή Erofili Productions.

Αξιολόγηση:

«Η μεγάλη πλεκτάνη» του Τζόρντι Γκαλθεράν, σε μετάφραση της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Σταύρου Στάγκου, είναι μία παράσταση αξιοπρεπής, χωρίς όμως να φτάνει στην αναμενόμενη κορύφωση.