911 Turbo

 

Μέρος Β΄

Κείμενο-φωτ.: Κώστας Κουφογιώργος

Το 1973 η 911 άλλαξε λίγο αισθητικά, με περισσότερες καμπύλες, άλλους προφυλακτήρες και πιο φαρδείς θόλους τροχών. Η έκδοση αυτή ονομάστηκε G και έμεινε ίδια μέχρι τις αρχές τις δεκαετίας του ΄90, με τις ιπποδυνάμεις των βασικών μοντέλων να φτάνουν μέχρι και τους 230 ίππους.

Όμως οι αλλαγές δεν ήταν μόνο αισθητικές. Ήδη από το 1974 η Porsche πήρε μια RSR, την «τούρμπισε», της έβαλε θεόρατα πίσω λάστιχα και μία τεράστια αεροτομή και την έστειλε στους αγώνες αντοχής της εποχής. Η 2,1 Τurbo RSR απέδιδε 500 ίππους, ζύγιζε 750 κιλά και η τελική της πλησίαζε τα 300 χλμ./ω.

Την επόμενη χρονιά έβγαλε στην παραγωγή άλλη μια κλασική 911. Η Turbo είχε 260 ίππους, που το 1977 έγιναν 300 στην έκδοση ΒΒ, ζύγιζε 1.300 κιλά και η τελική της ήταν στα 260 χλμ./ω. Είχε φαρδύτερους θόλους τροχών, αλλά και μεγαλύτερη αεροτομή που ονομάστηκε «ουρά της φάλαινας».

 

311216 02

H 911 2.1 Turbo RSR

 

Την ίδια εποχή γεννήθηκαν η 934 RSR και η 935, που ήταν αγωνιστικές εκδόσεις βασισμένες στην Turbo. Η 935 είχε διαφορετική σχεδίαση στο εμπρός μέρος, με τους προβολείς τοποθετημένους κάτω, ενώ πίσω είχε φαρδιά skirts για να καλύπτουν τους μεγάλους αγωνιστικούς τροχούς. Πήρε το όνομα Moby Dick και το 1978 έφτασε να αποδίδει 845 ίππους, με τελική ταχύτητα τα 370 χλμ./ω. Στον εξάωρο αγώνα του Silverstone του 1978 το συγκεκριμένο αυτοκίνητο κέρδισε τον αγώνα με διαφορά 7 γύρων! Αντίθετα στο Lemans δεν είχε καλά αποτελέσματα και αντικαταστάθηκε από το πρωτότυπο 936. Tέλος, ιδιαίτερα σπάνια ήταν και η RS 3.0 IROC με 315 ίππους, όπου IROC σήμαινε International Race Of Champions, η οποία κατασκευάστηκε σε 15 κομμάτια.

 

311216 03

O Moby Dick 

 

Η καριέρα της 911 στους αγώνες ήταν ήδη μακριά και επιτυχημένη, με νίκες σε αγώνες αντοχής, αλλά και σε ιστορικές διαδρομές, όπως αυτή του Targa Florio. Mε άλλα λόγια είχε ήδη γίνει κλασική, 15 χρόνια μετά την εμφάνισή της.

 

311216 04

Porsche 3,2 Speedster του 1989 

 

Δεκαετία ΄80: 959 και τετρακίνηση

Η δεκαετία αυτή ήταν δεκαετία στασιμότητας για την 911. Η διοίκηση της εταιρείας τη θεωρούσε ξεπερασμένη και είχε δώσει έμφαση στα άλλα μοντέλα της. Ο κυβισμός ανέβηκε στα 3,2 λίτρα και παρουσιάστηκε η έκδοση Speedster, μία ελαφρύτερη cabrio έκδοση με 231 ίππους για 1.100 κιλά βάρος. Όμως ούτε η εξέλιξή της σταμάτησε τελείως, αφού το 1983 εμφανίστηκε η 3,2 4×4, η οποία κέρδισε το Παρίσι Ντακάρ του 1984, ενώ λίγα χρόνια αργότερα εμφανίστηκε και η 959 (περισσότερα εδώ: https://enetpress.gr/enet/component/k2/item/5153-porsche-959-to-kinito-ergastirio-tou-group-b), η οποία ήταν ένα πρωτοποριακό αυτοκίνητο που στηρίχτηκε στην 911.

 

311216 05

 911 και 935

 

Το 1988 έκανε την εμφάνισή της και σε αυτοκίνητα παραγωγής η τετρακίνηση, η οποία παραμένει έως σήμερα. Η σειρά 964, εκτός από την τετρακίνηση, είχε υποβοηθούμενο τιμόνι, αερόσακους και σύστημα αντιμπλοκαρίσματος. Παρ΄ όλες όμως τις τεχνολογικές αλλαγές, η 911 έδειχνε πια την ηλικία της. Η Turbo είχε πια ισχύ 360 ίππων με κινητήρα χωρητικότητας 3,6 λίτρων, ενώ η έκδοση Turbo Slant Nose είχε αναδιπλούμενους προβολείς και αεροδυναμικό ρύγχος.

 

311216 06

 Μια σκουριασμένη 911, ο κινητήρας και το σασί στο εργαστήριο του Μουσείου της φίρμας και το περιπολικό που δώρισε η Porsche στην Αστυνομία

 

Δεκαετία του ΄90: ανανέωση και επιστροφή

Το 1993 η Porsche τόλμησε και ανανέωσε την 911. Το νέο μοντέλο είχε τον κωδικό 993, η ιπποδύναμη ξεκινούσε από τους 272 ίππους, με ισχυρότερη την Turbo με 408 ίππους, 6 ταχύτητες, 0-100 σε 4,5΄΄ και 290 χλμ./ω. τελική ταχύτητα, ενώ οι αγωνιστικές της εκδόσεις συμμετείχαν στις κατηγορίες Gt2 και Gt3 του αγώνων αντοχής. Για πρώτη φορά η 911 εξοπλίστηκε με σύστημα αλλαγής ταχυτήτων Tiptronic και είχε και φαρδύτερη έκδοση widebody.

 

311216 07

Σύγχρονη 911

 

Το 1997 και με αρχισχεδιαστή τον Harm Lagaaj η 911 έκανε ένα μεγάλο βήμα ανανέωσης. Η 996 θα ήτανε υδρόψυκτη, ενώ οι μπροστινοί προβολείς δεν θα ήταν πια στρογγυλοί (αν και αυτό δεν κράτησε πολύ). Το αυτοκίνητο ήταν τελείως καινούργιο και πολλοί μίλησαν για το τέλος της γνήσιας 911. Ισχυρότερη έκδοση ήταν η GT2 RS με 620 ίππους, 1.370 κιλά, 0-100 3,5΄΄ και 330 χλμ./ω. τελική ταχύτητα.

 

311216 08H 911 SC Turbo Slantnose 

 

Το 1996 ήρθε και η πρώτη 911 με τον κινητήρα στο κέντρο. Η 911GT1 θα αγωνιζόταν στη νέα κατηγορία πρωτοτύπων Gt1 της FIA και για να πάρει άδεια συμμετοχής έπρεπε να κατασκευαστεί περιορισμένος αριθμός αυτοκινήτων παραγωγής. Το 1998 η Gt1 έδωσε την τελευταία νίκη της φίρμας στις 24 ώρες του Λεμάν μέχρι το 2016, ενώ η έκδοση δρόμου στοίχιζε 1.500.000 μάρκα. Έκτοτε η Porsche συνεχίζει να κατασκευάζει υπεραυτοκίνητα με τον κινητήρα στο κέντρο, όπως η Carrera Gt και η 918. Σε αυτή τη δεκαετία η Porsche συμπλήρωσε 1.000.000 κατασκευασμένα αυτοκίνητα. Για να το γιορτάσει δώρισε στο ομοσπονδιακό κρατίδιο της Βάδης-Βιρτεμβέργης, όπου βρίσκεται η βάση της εταιρείας, μια 911 περιπολικό, που χρησιμοποιήθηκε από την Τροχαία Εθνικών Οδών. Σήμερα το συγκεκριμένο αυτοκίνητο βρίσκεται στο Μουσείο της φίρμας.

 

311216 09

 Αγωνιστική Porsche 911 της κατηγορίας GT2

 

Επίλογος

Η ιστορία της 911 χαρακτηρίζεται από τη συνεχή εξέλιξη. Από τους 130 ίππους της πρώτης έκδοσης έφτασε στους 580+ ίππους της σύγχρονης Turbo, η οποία φτάνει τα 100 χλμ./ω. σε λιγότερο από 3΄΄, ενώ η τελική της ταχύτητα φτάνει τα 330 χλμ./ω. Από τη σπαρτιατική πρώτη έκδοση σε ένα αυτοκίνητο πολυτελείας που είναι γεμάτο ηλεκτρονικά βοηθήματα, όπως τη γνωστή πια πτυσσόμενη αεροτομή, τα οποία πρόσθεσαν μισό τόνο στο βάρος της αρχικής 911. Αυξήθηκε όμως και η τιμή αγοράς, αφού από τα 21.900 μάρκα, που στοίχιζε η πρώτη 911 το 1964, τα 131.000 μάρκα που στοίχιζε η Turbo του 1988, φτάσαμε στα τουλάχιστον 200.000 ευρώ που στοιχίζει η Turbo του 2016.

 

311216 010

Σύγχρονη 911 Turbo S 

 

Αλλά και οι νέες τεχνολογίες δεν άφησαν ανεπηρέαστη την 911, μιας και εδώ και χρόνια υπάρχει και υβριδική αγωνιστική έκδοσή της. Συνολικά πρέπει να έχουν κατασκευαστεί πάνω από 800.000 Porsche 911, αν και υπάρχουν και κάποιοι που δεν γοητεύονται από τα θέλγητρά τους. Πιο γνωστός ο Άγγλος ηθοποιός Rowan Atkinson, γνωστός για το ρόλο του ως Mr. Bean, o οποίος είναι συλλέκτης αυτοκινήτων. Ο Atkinson είχε κάποτε δηλώσει ότι δεν θα αγόραζε ποτέ μία Porsche.

 

311216 011

 Υβριδική GT3

 

Επίσης ο πρώην οδηγός αγώνων και νυν δοκιμαστής Tiff Needell, της εκπομπής «Fifth Gear», αν και φίλος της 911 είχε εκφράσει το σκεπτικισμό του για το επτατάχυτο, χειροκίνητο κιβώτιο που είναι σχεδιασμένο για οικονομία καυσίμου και όχι για οδηγική ευχαρίστηση. Αργότερα πάντως στην πίστα έδειχνε να το διασκεδάζει.

You can’t win them all…

 

311216 012

Η έκδοση δρόμου της Carrera Gt

 

Διόρθωση. Από λάθος γράφτηκε στο προηγούμενο μέρος ότι ο Emerson Fittipaldi είχε βρει την εργονομία τής 911 μέτρια. Στην πραγματικότητα ο διάσημος οδηγός είχε πει ότι οι διακόπτες ήταν όλοι στη σωστή θέση και είχε κριτικάρει την έντονη υποστροφή του αυτοκινήτου.