Η 300 SL με τα φτερά του γλάρου.Κάτω δεξιά η αγωνιστική του 1952 μαζί με άλλα μοντέλα

 

Μια από τις ομορφότερες ιδέες στον χώρο του αυτοκινήτου έγινε για πρακτικούς λόγους. Οι πόρτες Gullwing, που ονομάστηκαν έτσι γιατί άνοιγαν προς τα πάνω μοιάζοντας όταν έμεναν ανοιχτές με φτερά γλάρου, σχεδιάστηκαν έτσι γιατί το σωληνωτό πλαίσιο του αυτοκινήτου έφτανε ψηλά για λόγους σταθερότητας, μη επιτρέποντας την χρήση συμβατικής πόρτας.
H Μερσεντές μετά τον πόλεμο ήθελε να ξεχάσει πολλά. Ήταν η ραχοκοκαλιά της βιομηχανίας του Τρίτου Ράιχ, στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο το 50% των εργαζομένων της ήταν σε καθεστώς υποχρεωτικής εργασίας, δέχθηκε ανελέητους βομβαρδισμούς, κατασκεύαζε κινητήρες αεροσκαφών και στρατιωτικά οχήματα και δεν είχε καμιά σχέση με την εταιρία που κατασκεύαζε πολυτελή αυτοκίνητα και σπουδαία αγωνιστικά. Δέκα χρόνια μετά το πέρας του πολέμου στην Ευρώπη, η δυτική Γερμανία είχε περάσει από τα ερείπια του πολέμου στην οικονομική ανάπτυξη και η Μερσεντές Μπεντς ξαναέγινε η μάρκα κύρους που είχε ιδρύσει ο Γκότλιμπ Ντάιμλερ και ο Καρλ Μπέντς την δεκαετία του ’20.

 

gull

(Κάτω αριστερά: όλη η σειρά σε παράταξη, οι δύο εκδόσεις της SL και η SLR.Πάνω και κάτω δεξιά: Η απίστευτη 300 SLR Uhlenhaut Coupe.Προσέξτε τις εντυπωσιακές χρωμιωμένες εξατμίσεις.)

 

Οι μηχανικοί της Μερσεντές έχοντας αποκτήσει πείρα από την κατασκευή αεροπορικών κινητήρων, πέρασαν την εμπειρία τους στους κινητήρες αυτοκινήτου ενώ ταυτόχρονα οι Γερμανοί είχαν ξανακατέβει στους αγώνες με αιχμή την ίδια την Μερσεντές και φυσικά την Πόρσε. Κάπου εκεί γεννήθηκε η σειρά SL που έμελε να είναι ίσως η πιο κλασική και σίγουρα από τις ομορφότερες μεταπολεμικές σειρές μοντέλων στην ιστορία της Μερσεντές. Τα κομψά διθέσια με τις εντυπωσιακές πόρτες και τις εξαιρετικές, για την εποχή, επιδόσεις πήραν το όνομά τους από τα αρχικά των λέξεων Sport Leicht που σημαίνει “σπορ ελαφρύ”.

 

Όλα άρχισαν το 1952 όταν έκανε την εμφάνιση της πρώτης 300 SL που αγωνίστηκε στο Carrera Panamericana έναν μαραθώνιο αγώνα ράλι της εποχής στο Μεξικό τον οποίο και κέρδισε. Ο τρίλιτρος εν σειρά εξακύλινδρος κινητήρας απέδιδε 170 ίππους. Εκείνη την εποχή η Μερσεντές κατέβαινε σοβαρά στους αγώνες κερδίζοντας και το Λεμάν της ίδιας χρονιάς. Το 1955 έκανε την εμφάνιση της η πολιτική έκδοση που ήταν διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις, μία με τα φτερά γλάρου και μία ανοιχτή. Το αυτοκίνητο, τηρώντας την παράδοση της Μερσεντές ήταν πανάκριβο. Στοίχιζε όσο 6 σκαραβαίοι, είχε τον κινητήρα που αναφέραμε πιο πάνω με 200 όμως ίππους και τελική ταχύτητα 250 χλμ/ω. Το σωληνωτό πλαίσιο ζύγιζε μόλις 50 κιλά, η SL ήταν το πρώτο βενζινοκίνητο, τετράχρονο αυτοκίνητο με άμεσο ψεκασμό καυσίμου αλλά το κύριο χαρακτηριστικό της ήταν η εξαιρετική αισθητική. Άλλωστε είναι γνωστές οι φωτογραφίες της νεότατης Σοφίας Λόρεν δίπλα σε μια SL με ανοιχτές τις χαρακτηριστικές της πόρτες.

 

gullw

(Πάνω αριστερά: η 300 SL που κέρδισε το Carrera Panamericana. Κάτω: πρωτότυπο της σειράς με το σασί Ν.11 που δεν έφτασε στην παραγωγή.)

 

Η υπέρτατη έκδοση της σειράς ήταν η 300 SLR (όπου το R σήμαινε “αγωνιστικό” ) Uhlenhaut Coupe από το όνομα του Ρούντολφ Ούλενχαουτ, μηχανικού και υπεύθυνου του αγωνιστικού τμήματος της Μερσεντές. Η ιδέα ήταν ένα κουπέ με “ φτερά γλάρου “ αλλά με τον οχτακύλινδρο κινητήρα που φορούσαν τα μονοθέσια της φόρμουλα 1 αλλά και τα αγωνιστικά των αγώνων αντοχής εκείνης της εποχής. Η 300 SLR απέδιδε 300 ίππους και ανέπτυσσε ταχύτητα που πλησίαζε τα 300 χλμ/ω…το 1955.Εκείνη την εποχή η Μερσεντές σάρωνε στους αγώνες, κερδίζοντας το Λεμάν, το Μίλε Μίλια και το πρωτάθλημα της φόρμουλα 1 με οδηγούς -μύθους όπως ο Αργεντινός Χουάν Μανουέλ Φάντζιο και ο Βρετανός Στέρλινγκ Μος. Το αυτοκίνητο αυτό μπορεί να το δει κάποιος στο Μουσείο της εταιρίας στην Στουτγάρδη. Κύριο χαρακτηριστικό οι δύο χρωμιωμένες εξατμίσεις που βγαίνουν από τα πλάγια του αμαξώματος και η εισαγωγή του αέρα στο κάλυμμα του κινητήρα.

 

Λίγο αργότερα και λόγω ενός σοβαρού ατυχήματος που στοίχισε την ζωή σε πάνω από 80 ανθρώπους στην Γαλλία, η Μερσεντές αποσύρθηκε από τους αγώνες σε πίστα. Η SL όμως παρέμεινε σαν ένα από τα ελκυστικότερα και ακριβότερα συλλεκτικά αυτοκίνητα σήμερα. Αντικαταστάθηκε από την W113 το 1963, αν και τα φτερά γλάρου έγιναν μια διαχρονική επιλογή για την Μερσεντές που αντιγράφτηκε και από άλλους κατασκευαστές .Μαζί με την Jaguar E Type και την Ferrari 250 GTO δημιουργούν ένα σύνολο που εύκολα μπορεί να πει κάποιος: ότι ομορφότερο κατασκευάστηκε ποτέ…

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΥΦΟΓΙΩΡΓΟΣ