Με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας στη διανομή κρατικής διαφήμισης στο Διαδίκτυο, στον απόηχο και των πρόσφατων αποκαλύψεων για το κύκλωμα των «εκδοτών»-εκβιαστών, ξεκίνησαν από σήμερα οι εγγραφές των ειδησεογραφικών ιστοσελίδων στο Μητρώο On Line Media.

Το Μητρώο παρουσίασαν σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς, ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας Λευτέρης Κρέτσος και η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη.

 

Η εγγραφή των επιχειρήσεων στο Μητρώο δεν θα είναι υποχρεωτική, όμως πολύ ισχυρό θετικό κίνητρο θα αποτελεί το γεγονός ότι μόνο οι εγγεγραμμένες σε αυτό επιχειρήσεις θα έχουν δικαίωμα στην κρατική διαφήμιση. Όπως πάντως διευκρίνισε ο κ. Κρέτσος, σε ερώτηση του News247 στο εάν θα υπάρχουν κριτήρια (π.χ. στατιστικά) όσον αφορά την κατανομή της κρατικής διαφήμισης σε ιστοσελίδες-μέλη του Μητρώου, η ΓΓΕΕ ή το υπουργείο δεν θα υπαγορεύει στους δημόσιους φορείς το πού να διοχετεύσουν τη διαφήμιση, οι ίδιοι οι φορείς θα επιλέγουν πώς θα προβληθούν, αλλά θα πρέπει η επιλογή τους να είναι αιτιολογημένη. Ανέφερε χαρακτηριστικά ως παράδειγμα ένα δημόσιο φορέα του χώρου της Υγείας, ο οποίος ενδεχομένως να επιλέξει ιατρικού περιεχομένου ιστοσελίδες για να προβληθεί.

 

Ο υπουργός Επικρατείας σημείωσε ότι το κριτήριο της συνάφειας και της επισκεψιμότητας θα πρέπει να επικρατεί στο σχεδιασμό των επικοινωνιακών προγραμμάτων. Και οι δύο ωστόσο θέλησαν να ξεκαθαρίσουν ότι δεν θα γίνεται κεντρικά από την κυβέρνηση η διανομή διαφημιστικών κονδυλίων, αλλά ότι θεσπίζονται οι κανόνες και το πλαίσιο.

 

«Εμείς δεν επιβάλλουμε σε κανένα φορέα του Δημοσίου το πού θα πάνε τα λεφτά της διαφημιστικής προβολής, ασκούμε εποπτεία», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κρέτσος, με τον κ. Παππά να σχολιάζει με νόημα: «Το πρώτο φάρμακο είναι η δημοσιότητα». Ο δε κ. Παππάς αποκάλυψε μάλιστα ότι αναζητείται η νομική φόρμουλα ώστε και οι τράπεζες, που δεν είναι δημόσιες επιχειρήσεις, να υποχρεούνται να διανείμουν διαφήμιση μόνο στις ιστοσελίδες που θα εγγραφούν στο Μητρώο.

 

Ο κ. Κρέτσος εξήγησε ότι το Μητρώο δεν επιτρέπει στους φορείς του δημόσιου τομέα να διαφημίζονται σε επιχειρήσεις που δεν είναι εγγεγραμμένες, δηλαδή σε επιχειρήσεις «που φοβουνται να δείξουν τη μετοχική τους σύνθεση ή να δηλώσουν αριθμό εργαζομένων». Υπενθύμισε εξάλλου ότι πλέον όλοι οι φορείς του Δημοσίου πρέπει να καταθέτουν στη ΓΓΕΕ το πρόγραμμα διαφημιστικής προβολής τους, ώστε να λάβουν έγκριση εκταμίευσης.

 

Αν και υπάρχει σχετική νομοθετική πρόβλεψη από το 1995 (νόμος Βενιζέλου), ο νόμος δεν είχε ποτέ εφαρμοστεί μέχρι πρόσφατα και είναι χαρακτηριστικό ότι ο Δήμος Αθηναίων δεν είχε ποτέ καταθέσει δημόσια διαφημιστικό πρόγραμμα. Εξετάζεται μάλιστα το ενδεχόμενο να αλλάξει η σχετική νομοθεσία ώστε να προβλέπεται και η δυνατότητα διαφημιστικής προβολής δημόσιων φορέων στο Διαδίκτυο και όχι κατά 90% σε τηλεόραση και εφημερίδες. Σημειωτέον επίσης ότι δυνατότητα εγγραφής στο Μητρώο έχουν μόνο επιχειρήσεις με ελληνικό ΑΦΜ και έδρα την Ελλάδα.

 

Τι σημαίνει για τους εργαζομένους

web http url address internet online wwwΚαθώς εκτός από τη νομική φύση, τη μετοχική σύνθεση και τους υπευθύνους κατά το νόμο οι ιστοσελίδες που θα εγγραφούν καλούνται να δηλώσουν και αριθμό εργαζομένων και τη φύση της εργασιακής σχέσης, ο κ. Παππάς σχολίασε ότι το Μητρώο δίνει τη δυνατότητα να ανοίξει ή συζήτηση για τους εργαζομένους στις ιστοσελίδες, όπου υπάρχει σημαντικό ποσοστό μαύρης εργασίας και απασχόλησης με μπλοκάκι.

 

Σε ερώτηση του News247 εάν θα αποτελεί στο μέλλον και κριτήριο για να λάβει κρατική διαφήμιση μία ιστοσελίδα το να έχει ικανό αριθμό δημοσιογράφων με πλήρεις εργασιακούς όρους, ο κ. Παππάς είπε ότι δεν μπορεί να οριστεί ελάχιστος αριθμός εργαζομένων και ο κ. Κρέτσος διευκρίνισε πως δεν πρέπει να εμποδιστούν οι μικρές επιχειρήσεις. «Η διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων προϋποθέτει την οργάνωσή τους και την πίεση προς την πολιτεία» σχολίασε επίσης ο κ. Παππάς, τονίζοντας ότι θα υπάρξει με το Μητρώο καταγραφή και από εκεί και πέρα το αρμόδιο υπουργείο Εργασίας θα ελέγχει.

 

«Διασφαλίζουμε ότι λεφτά δεν θα πάνε σε συμμορίες Διαδικτύου και λαθρόβια site» είπε από την πλευρά του ο κ. Κρέτσος και εξέφρασε την ελπίδα οι Ενώσεις Συντακτών να κινητοποιηθούν και να γράψουν τους εργαζομένους στο Διαδίκτυο ως μέλη.

 

Οι εταιρείες που θα εγγραφούν στο Μητρώο θα έχουν επίσης πρόσβαση σε ειδικό λογισμικό εντοπισμού λογοκλοπής, που θα ειδοποιεί σε πραγματικό χρόνο, δηλαδή μέσα σε 30 λεπτά, τον ιδιοκτήτη της είδησης για το πώς και πού αναπαρήχθη το κείμενο και εάν υπήρξε απόλυτη αντιγραφή, κάτι που εγείρει θέμα πνευματικών δικαιωμάτων. Ο κ. Κρέτσος ανέφερε μάλιστα ότι πρέπει να ανοίξει η συζήτηση και για το πώς μετράμε επισκεψιμότητα και τεχνικά εργαλεία που πρέπει να αξιοποιήσουμε, καθώς, όπως σημείωσε, σήμερα ο καθένας επικαλείται μοναδικούς χρήστες και ο καθένας χρησιμοποιεί και άλλο σύστημα καταγραφής.

 

«Λέξη-κλειδί είναι η επιχείρηση, με τη χρήση του όρου αυτού επιτυγχάνουμε τη διάκριση ανάμεσα σε επαγγελματικού τύπου ιστοσελίδες και στα blogs -άλλο το ένα και άλλο το άλλο» διευκρίνισε επίσης ο κ. Παππάς, θέλοντας εξαρχής να ξεκαθαρίσει ότι με το Μητρώο δεν θα γίνεται καμία παρέμβαση στο περιεχόμενο των ειδήσεων.

 

Ο κ. Παππάς, ερωτηθείς από το News247 γιατί καθυστέρησε το Μητρώο σχεδόν ένα χρόνο, είπε ότι έχουν δρομολογηθεί πλέον όλες οι διαδικασίες και εξήγησε ότι οι υπηρεσίες της ΓΓΕΕ υπερέβησαν εαυτόν για να προχωρήσει το μείζον ζήτημα των τηλεοπτικών αδειών, ενώ σε έτερη ερώτηση άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει και πέμπτη άδεια, επαναλαμβάνοντας ότι θέμα αριθμού των αδειών μπορεί να εγερθεί μόνο εάν και εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία της δημοπρασίας επιτυχώς και αφού υπάρξει δεδηλωμένο ενδιαφέρον. «Προφανώς δεν μπορούμε να δεσμευθούμε, γιατί όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία θα εγείρεται θέμα προστασίας συμφερόντων όσων έχουν ήδη αδειες», σημείωσε. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί και ότι στις 4 Ιουλίου λήγει η προθεσμία υποβολής των φακέλων για τις υποψηφιότητες.

 

Οι επιχειρήσεις που θα εγγραφούν στο Μητρώο On Line Media θα πρέπει να δηλώσουν ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα της ΓΓΕΕ, μέσα σε τρεις μήνες, τη νομική μορφή της επιχείρησης (φυσικό πρόσωπο, ατομική επιχείρηση ή Α.Ε.), τη μετοχική σύνθεση εφόσον πρόκειται για Α.Ε., τα στοιχεία των νόμιμων εκπροσώπων, του εκδότη και του διευθυντή, τον αριθμό των εργαζομένων δημοσιογράφων (όχι όμως ονομαστικά) και μη, καθώς και την εργασιακή σχέση.

 

Πηγή: News247.gr