Για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία συζητά το υπουργείο Παιδείας, αφού ολοκληρώθηκε η εκδήλωση του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, στο πλαίσιο των «Ημερών Προβληματισμού».

Στην εκδήλωση ήταν προσκεκλημένοι ομιλητές οι καθηγητές/τριες Μαίρη Καλαντζή, Bill Cope και Maria de Lurdes Rodrigues, με τους οποίους συζητήθηκαν πλευρές της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και οι ριζικές αλλαγές της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

 

Η αναπληρώτρια υπουργός Σία Αναγνωστοπούλου, αφού χαιρέτισε τη συζήτηση, δήλωσε πως «διανύουμε μια ιστορική περίοδο όπου ο χρόνος είναι πυκνός και δύσκολος κι αυτό καθιστά το διάλογο για την παιδεία και το εκπαιδευτικό σύστημα επιτακτικό».

Σημείωσε ότι η εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει μια πλούσια παράδοση με πολύ καλά στοιχεία αλλά και αδράνειες που χρειάζεται να επιλυθούν και ότι ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση στην εκπαίδευση πρέπει να είναι συνδυασμός της πλούσιας εκπαιδευτικής παράδοσης της χώρας, από τη μία μεριά, και των βέλτιστων πάντα πρακτικών στον ευρωπαϊκό και διεθνή χώρο, με σεβασμό στις ιδιομορφίες του ελληνικού χώρου, από την άλλη μεριά.

 

«Στο διάλογο, εκτός από το ερώτημα ποιο εκπαιδευτικό σύστημα θέλουμε, εν καιρώ κρίσης αλλά και μετά την κρίση, προστίθεται το ερώτημα ποια Ευρώπη θέλουμε και τι πολίτες θέλουμε» τόνισε και συμπλήρωσε ότι «ο εθνικός και κοινωνικός διάλογος που διεξάγεται έχει δώσει ήδη τροφή για σκέψη αλλά και δράση, για μακροπρόθεσμες αλλαγές αλλά και άμεσες προσαρμογές, ώστε να αρχίσει να επανασχεδιάζεται ο οδικός χάρτης της εκπαίδευσης».

 

Η Μαίρη Καλαντζή, μιλώντας μέσα από τη δικιά της διεθνή εμπειρία, έκανε μια νέα σύνδεση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης με τη θεωρία της «νέας μάθησης», η οποία πρόκειται για ένα μοντέλο που βασίζει τη διαδικασία της μάθησης στις μεγάλες επιστημονικές, τεχνολογικές και κοινωνικές αλλαγές, δηλαδή στις προκλήσεις της εποχής.

 

Οι προοπτικές και οι δυνατότητες της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, σύμφωνα με την κ. Καλαντζή, μπορούν να βασιστούν σε τρία εκπαιδευτικά μοντέλα: «Το «διδακτικό», που αναδύθηκε μαζί με τη μαζική σύγχρονη εκπαίδευση, το «προοδευτικό» και το «αναστοχαστικό» και «συμπεριληπτικό» εκπαιδευτικό μοντέλο, που είναι επηρεασμένο από τη δυναμική των νέων τεχνολογιών, τις έννοιες της συμμετοχικής πολιτειακότητας και των μετεθνικών ταυτοτήτων».

 

Ο Bill Cope από τη μεριά του αναφέρθηκε στις αλλαγές που έρχονται μαζί με την τεχνολογική ανάπτυξη και στο πώς επηρεάζουν αυτές τη διαδικασία της εκπαίδευσης και της μάθησης. Ο κ. Cope τόνισε πως οι νέες τεχνολογίες έχουν τη δυνατότητα να «μεταμορφώσουν την παιδαγωγική διαδικασία μετακινώντας το κέντρο βάρους της από την ατομοκεντρική εκπαίδευση σε μια παιδαγωγική που εστιάζει στην επίλυση προβλημάτων και στη συνεργατικότητα».

 

Η Maria de Lurdes Rodrigues, ούσα πρώην υπουργός Παιδείας στην Πορτογαλία, παρουσίασε το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που η ίδια είχε εφαρμόσει στο εκπαιδευτικό σύστημα, κατά τη διάρκεια της θητείας της, και μέσω του οποίου κατάφερε να μεταμορφώσει τη δημόσια παιδεία της χώρας. Κύριος στόχος της προσπάθειάς της ήταν η αναβάθμιση της ποιότητας των δημόσιων σχολείων, η μείωση της σχολικής διαρροής, καθώς και η σχολική αποτυχία.

«Οι παρεμβάσεις αφορούσαν βέβαια την ενίσχυση του συνόλου των σχολείων, αλλά επικεντρώθηκαν κυρίως σε αυτά των πιο υποβαθμισμένων κοινωνικά και οικονομικά περιοχών και αφορούσαν τόσο το ριζικό ανασχεδιασμό της σχολικής ζωής και του τρόπου λειτουργίας της σχολικής μονάδας όσο και την ενίσχυση της επαγγελματικής παιδείας για το σύνολο των μαθητών» τόνισε η Lurdes Rodrigues.

 

O Αντώνης Λιάκος, πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου, έκλεισε τη συζήτηση υπογραμμίζοντας πως είναι ανάγκη να γίνει άνοιγμα στις νέες αυτές ιδέες, ώστε να χαραχτεί πολιτική.

«Αυτό ακριβώς το άνοιγμα, σημείωσε, είναι που προσπαθεί να επιτύχει ο Διάλογος, εμπλέκοντας στις διεργασίες του ειδικούς επιστήμονες, την κοινωνία και τους εκπαιδευτικούς της βάσης, πριν αποκρυσταλλώσει τις προτάσεις που θα απευθύνονται στην πολιτική ηγεσία», είπε.

Βάσει όσων δήλωσε ο κ. Λιάκος, το κεντρικό θέμα της μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση είναι η αυτονομία και η ενδυνάμωση των σχολείων ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν.