Πραγματοποιήθηκε σήμερα η συνέντευξη Tύπου του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη με θέμα τις έμφυλες αδικίες και διακρίσεις στην εκπαίδευση.

Ο υπουργός εξήγγειλε τη λειτουργία ενός προγράμματος που αφορά την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με σκοπό την αντιμετώπιση της ανισότητας ανάμεσα στα δύο φύλα στα σχολεία. Σκόπας του προγράμματος είναι να αντιμετωπίσει αυτά τα στερεότυπα και να συμβάλει στην εκμηδένισή τους.

 

Στη συνέντευξη συμμετείχαν και εκπρόσωποι συνεργαζόμενων φορέων. Παρευρέθησαν η Ειρήνη Αγαθοπούλου, πρόεδρος του ΚΕΘΙ (Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας), η Μαρία Γκασούκα, πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης, η Ιφιγένεια Καμψίδου, πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Διοίκησης, και η Φωτεινή Κούβελα, από τη Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων.

 

«Το δημόσιο σχολείο, το οποίο κατ΄ εξοχήν δίνει τη μάχη της ισότητας, είναι υποχρεωμένο εξ ορισμού να δίνει τη μάχη της ισότητας ανάμεσα στα δύο φύλα. Γενικότερα στην κοινωνία μας πρέπει να συμβάλει σε αυτό το κλίμα της αντιμετώπισης της αναπαραγωγής των στερεοτύπων εις βάρος της γυναίκας, σε συνθήκες κρίσης -ακόμη περισσότερο- θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα και της εκπαίδευσης και της πολιτείας» τόνισε ο υπουργός, ενώ πρόσθεσε πως «έχουμε τη συνείδηση της ανάγκης αυτών των προγραμμάτων και είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε τη μάχη για την ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλα. Ισότητα που θα διαπερνά και τη σχολική πράξη και τα βιβλία και γενικότερα την καθημερινότητα του σχολείου».

 

Το έργο φέρει την ονομασία Ευαισθητοποίηση Στελεχών Και Εκπαιδευτικών Προσχολικής Και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σε Θέματα Διακρίσεων Και Ισότητας Φύλων και λειτουργεί υπό την αιγίδα συνεργασιών του υπουργείου Παιδείας, του ΚΕΘΙ, του ΕΚΔΔΑ (Εθνικό Κέντρο Δημοσίας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης) και της ΓΓΙΦ (Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων).

 

Οι δράσεις του έργου θα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: 

  • σε ημερίδες ευαισθητοποίησης για τα στελέχη της εκπαίδευσης και 
  • σε τριήμερα επιμορφωτικά προγράμματα για τους εκπαιδευτικούς της τάξης.

 

Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της προσχολικής και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που ενδιαφέρονται να ευαισθητοποιηθούν για θέματα ισότητας των φύλων στη σχολική κοινότητα και να αναπτύξουν δράσεις σχετικές με τη διάσταση του φύλου στους χώρους εργασίας τους.

 

«Η αλλαγή θα πρέπει να αρχίσει από την πιο τρυφερή ηλικία και οι εκπαιδευτικοί μας μπορούν να λειτουργήσουν ως μεταρρυθμίστριες και μεταρρυθμιστές μέσα στις τάξεις τους» είπε η Μ. Γκασούκα, ενώ έκανε λόγο για την υπέρβαση του γλωσσικού σεξισμού των εγγράφων της διοίκησης του υπουργείου Παιδείας.

 

Σεξισμός και διεύθυνση

Στη συζήτησε δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί το θέμα για την πρόσληψη των διευθυντών και διευθυντριών στη δημόσια εκπαίδευση. Το ποσοστό των γυναικών που επιλέχθηκε ήταν ανησυχητικά μικρός, όπως ανέφερε και η Ιφιγένεια Καμψίδου, η οποία αναρωτιέται τι οδήγησε σε αυτήν την «εξαφάνιση» των γυναικών από τη θέση ευθύνης μιας σχολικής μονάδας.

 

«Πρέπει να αναζητήσουμε μεθόδους, έτσι ώστε την επόμενη φορά που η πολιτεία θα στελεχώσει τις σχολικές μονάδες αυτό να διαφοροποιηθεί».

 

Οι ΛΟΑΤ κοινότητες στα σχολεία

Το πρόγραμμα δεν περιορίζεται μονάχα στην αντιμετώπιση του σεξισμού ανάμεσα στα δύο φύλα. Η Μ. Γκασούκα μάς διευκρίνισε πως το πρόγραμμα έχει σκοπό να αντιμετωπίσει και το σεξισμό που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι ομοφυλόφιλοι και ομοφυλόφιλες καθώς και οι τρανς, τόσο μέσα στις σχολικές κοινότητες όσο και έξω από αυτήν.

 

«Ο ρατσισμός που αντιμετωπίζουν καθημερινώς αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να ληφθεί υπ΄όψιν σοβαρά και να πράξουμε έτσι ώστε να εξαλειφθούν τέτοιου είδους καταστάσεις» συμπλήρωσε.

 

«Οι γυναίκες πληρώνουν την κρίση διπλά και τριπλά, είναι πρωταγωνίστριες στην ανεργία, ενώ είναι τα πρόσωπα εκείνα που έχουν αναλάβει ήδη ισχυρό ρόλο στήριξης-ενίσχυσης της οικογένειας που χειμάζεται από την κρίση. Αυτή την ισότητα θέλουμε να αναδείξουμε και η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα πρέπει να έχει ως κύριο άξονα την επίτευξη της ισότητας ανάμεσα στις γυναίκες και στους άντρες» κατέληξε ο υπουργός.