Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα των δυτικών κοινωνιών δίνουν όλα και περισσότερο βάση στα πεδία της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών, ενώ ελάχιστα… θυμούνται πού και πού τη φιλοσοφία.

Και όμως, φαίνεται πως η φιλοσοφία βοηθά σε μεγάλο βαθμό τους μαθητές σε αυτούς ακριβώς τους τομείς. Παιδιά 9 και 10 ετών, που παρακολούθησαν μάθημα φιλοσοφίας μία φορά την εβδομάδα για ένα χρόνο, τόνωσαν σημαντικά τις ικανότητές τους στα μαθηματικά, με εκείνα με μαθησιακές δυσκολίες να παρουσιάζουν εξίσου σημαντική πρόοδο, σύμφωνα με μεγάλης κλίμακας έρευνα του Education Endowment Foundation (EEF).

 

Πάνω από 3.000 παιδιά σε 48 σχολεία σε όλη τη χώρα συμμετείχαν σε εβδομαδιαίες συζητήσεις γύρω από θέματα όπως η αλήθεια, η δικαιοσύνη, η φιλία και η γνώση, με χρόνο για σκέψη, ερωτήσεις, ελεύθερη έκφραση και «χτίσιμο» της κουβέντας επάνω σε σκέψεις και ιδέες.

 

Τα παιδιά που συμμετείχαν εμφάνισαν ιδιαίτερα αυξημένες επιδόσεις στα μαθηματικά και σε σχετικά πεδία, αλλά και στη γλώσσα, παρότι το μάθημα δεν είχε σχεδιαστεί για τη βελτίωση των μαθηματικών γνώσεων ή των ικανοτήτων γραφής και ανάγνωσης. Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες σημείωσαν ακόμη μεγαλύτερο άλμα στις επιδόσεις τους. Οι δάσκαλοι ανέφεραν επίσης και έναν ευεργετικό αντίκτυπο στην αυτοπεποίθηση των μαθητών και την ικανότητά τους να ακούν το συνομιλητή τους.

 

Οι θετικές επιπτώσεις της φιλοσοφίας κράτησαν δύο ολόκληρα χρόνια. «Τους δόθηκαν νέοι τρόποι σκέψης και έκφρασης», εξήγησε ο Kevan Collins, διευθύνων σύμβουλος του EEF. «Σκέφτονταν πιο λογικά και με πιο συνδυαστικό τρόπο», πρόσθεσε.