Αποστολή: Ευάννα Βενάρδου

* Παγωμάρα σήμερα στην Θεσσαλονίκη,  μετά τα νέα για το μακελειό στο Παρίσι. Όλοι μουδιασμένοι. Σκεφτόμουν πως η ταινία του Γιώργου Ζώη, το «Interruption», είναι, όπως είπε ο ίδιος, εμπνευσμένη από το παλιότερο μακελειό των -επίσης φανατικών ισλαμιστών- Τσετσένων αυτονομιστών σε ένα θέατρο της Μόσχας. Και τώρα τι ειρωνία: πάλι εισβολή σε ένα θέατρο –γαλλικό αυτή τη φορά. Μόνο που εδώ δεν υπήρχε αυτός ο «νεκρός» χρόνος που ενέπνευσε τον Ζώη- αυτά τα λεπτά δηλαδή όπου το κοινό του θεάτρου νόμιζε πως όλα ήταν μέρος της παράστασης. Εδώ, στο Bataklan, βάρεσαν αμέσως. Στο ψαχνό. Ξεκινώντας από το συγκρότημα που τραγουδούσε επί σκηνής: αυτούς τους «ειδωλολάτρες που παίρνουν μέρος σε τελετές διαστροφής» (!!!). Στο «Interruption» αντίθετα κανείς δεν ξέρει ποιος είναι και τι ακριβώς θέλει ο πρωταγωνιστής που σαν μικρός θεός κινεί τα νήματα επί σκηνής. Γιώργο, ακούγεται κλισέ, αλλά ναι, η πραγματικότητα ξεπερνά την φαντασία…

Είπίδης

 

*Προχθές βράδυ, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, ο Δημήτρης Εϊπίδης έπεσε κι έσπασε το ισχίο του. Πάνω στο αποκορύφωμα του φεστιβάλ. Ταλαιπωρήθηκε αφάνταστα ο άνθρωπος. Καλή ανάρρωση του ευχόμαστε! Παρέδωσε και φέτος ένα ωραίο, ουσιώδες φεστιβάλ.

 

*Αναρωτιέμαι πώς να νοιώθουν οι Γάλλοι προσκεκλημένοι του, μαθαίνοντας από εδώ όσα συνέβησαν στο σπίτι τους, όντας τόσο μακριά από τους δικούς τους…. Η Μισέλ Ρεϊ Γαβράς, σύζυγος του Κώστα Γαβρα και πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, ο Αρνό Ντεπλεσέν, τιμώμενος σκηνοθέτης του φεστιβάλ, η Ελιζ Ζαλαντό, μέλος της κριτικης επιτροπής -κι όχι μόνο… Οι σκέψεις μας είναι μαζί σας.

 

*Καλά νέα: η Αποθήκη 1 στο λιμάνι (βλέπε αίθουσες Σταύρος Τορνές και Τζον Κασσαβέτης) περιήλθε επιτέλους στο Φεστιβάλ. Που σημαίνει πως στην μεν πρώτη αίθουσα θα γίνονται στο εξής οι προβολές της δραστήριας Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης ενώ στην δεύτερη θα προβάλλονται ταινίες καλλιτεχνικού χαρακτήρα. Η Village, μαθαίνουμε, τέλος. Δεν απέδωσε, λέει, η επένδυση στο λιμάνι.

 

FAMILY MEMBER melos oikogeneias

 

*Στην ταινία του Κύπριου Μαρίνου Καρτίκκη «Μέλος οικογένειας», ο παππούς πεθαίνει, και τα παιδιά του, που επιβίωναν (όπως ολη η Ελλάδα) με τη σύνταξη του παππούλη, αποφασίζουν να αποσιωπήσουν το γεγονός ώστε να συνεχίσουν να την εισπράττουν. Αλλά και στη μικρού μήκους ταινία «4 Μαρτίου» του Δ.Νάκου, μια ουκρανή που προσέχει μια γιαγιά σε ένα ελληνικό χωριό, κρύβει από τους συγγενείς το θάνατο της ηλικιωμένης για να εισπράξει τα λεφτά του μήνα… Το βλέπω να’ ρχεται… Φρίκη.

 

La terra et l ombra 02

 

*Ο πρόεδρος της Βουλής κύριος Βούτσης επισκέφθηκε χθες βράδυ το Φεστιβάλ (αλήθεια, ο Μπαλτάς, θα είναι στη λήξη;), και, συνοδευόμενος από τον Αρη Φατούρο, τον Βασίλη Δούβλη και άλλους εργαζόμενους στο Κανάλι της Βουλής που κάθε χρόνο απονέμει το δικό του βραβείο στο Φεστιβάλ, παρακολούθησε την σκληρή ταινία «Land and Shade» του νεαρου κολομβιανού Σεζαρ Ασεβέδο. Θέμα οι απάνθρωπες συνθήκες εργασίας στις φυτείες ζαχαροκάλαμου της Κολομβίας. Ταινία-κόλαση. Μας πήρε κάμποσο να συνέλθουμε.

 

invisible 1

 

*Το ίδιο και με το «Ιnvisible» του Δημήτρη Αθανίτη, από τις καλύτερες ελληνικές της φετινής σοδειάς: ένας εργάτης στον Ασπρόπυργο, πατέρας ενός μικρού αγοριού, διαζευγμένος και χρεωμένος (νοίκια, διατροφή στην πρώην σύζυγο κλπ), αίφνης απολύεται και …τρελαίνεται. Κι όμως το εργοστάσιό που εργαζόταν κάνει δουλειές με φούντες. Είναι προφανέστατα μια αυτές τις περιπτώσεις που η εργοδοσία επικαλείται την κρίση για να αυξήσει το κέρδος. Η διαφορά είναι πως ο ήρωας του Αθανίτη δεν μπορεί να το καταπιεί. Και ζητά εκδίκηση. Το μεγάλο θυμα της ιστορίας είναι βέβαια ο δυστυχής πιτσιρικάς που κοιτά στα μάτια τον πατέρα του σαν να είναι ο Θεός. Εξαιρετικός ο Γιάννης Στάνκογλου με ένα σκληρό, αποφασισμένο βλέμμα που μαλακώνει ανεπαίσθητα μόνο όταν αντικρίζει το πρόσωπο του γιου του. Ο Στάνκογλου ενσαρκώνει έναν ήρωα που μοιάζει να έχει χάσει τα πάντα –αλλά ξεχνά πως δεν έχει χάσει το σημαντικότερο: τον γιο του.

 

*Και μια που λέμε για παιδιά, τον γιό του άστεγου ήρωα στο «Smac» του Ηλία Δημητρίου, τον παίζει ο μικρός Ιορδάνης Χούρσογλου, δηλαδή ο γιός της πρωταγωνίστριας Βαγγελιώς Ανδρεαδάκη και του Περικλή Χούρσογλου. Ο καλός σκηνοθέτης ήρθε στο Φεστιβάλ για να καμαρώσει τους αγαπημένους του. Όσο για τον άστεγο (που στην ταινία ερμηνεύει ο Γ.Κοκιασμένος), ο Ηλίας Δημητρίου τον εμπνεύστηκε από ένα αληθινό πρόσωπο που γνωρίζει -και το οποίο εργαζόταν μάλιστα στο σινεμά… Κι αν αναρωτιέστε, όπως εμείς, γιατί ο Ηλίας Δημητρίου «φόρτωσε» την ταινία του (και) με ναρκωτικά η απάντησή του είναι αποστομωτική. Όπως του είπε ο γνωστός του, «χωρίς χάπια δεν αντέχεται εκεί έξω»…

 

smac

 

*Και τώρα, η ώρα της ΕΡΤ. Οι κύριοι Λ. Ταγματαρχης και Δ.Τσακνής μας ανακοίνωσαν πως η ΕΡΤ έχει επιτέλους προϋπολογισμό. Μόνο που δεν ξέρουν τι ύψους είναι αυτός ο προϋπολογισμός. Διότι μόλις προχθές δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ. «Από τώρα θα μπορείτε να μας κρίνετε. Από τώρα θα μπορούμε να μιλάμε για ανταπόδοση αυτού που πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος» υπογράμμισαν. «Διότι επί τέσσερις μήνες παλεύαμε ώστε να μπορέσει να ξαναλειτουργήσει μια εταιρεία που είχε διακόψει επί δύο χρόνια την λειτουργία της. Και μάλιστα εν μέσω εκλογών, ντιμπέιτ, δημοψηφίσματος, και από έναν μηχανισμό που δεν ήταν έτοιμος, αλλά τα κατάφερε χάρη στο πάθος του προσωπικού. Δεν γίναμε BBC ή CNN αλλά στόχος μας είναι αν μη τι άλλο η αξιοπρέπεια στην διαχείριση της καθημερινότητας», είπαν.

 

Και τώρα στο ψητό: Ενεργοποιείται, είπαν, η απόδοση του 1,5% προς το ελληνικό σινεμά. Και ανακοίνωσαν τα μέλη που απαρτίζουν την επιτροπή που θα επιλέγει τους τυχερούς: Κυριακή Μάλαμα, Μισέλ Δημόπουλος, Μένιος Δελιοτζάκης, Γιάννης Τσίρος, Ιωάννα Σπηλιοπούλου. Καλή σύνθεση. Ξεκινά άμεσα η διαδικασία κατάθεσης σεναρίων, ενεργοποιείται το Μικροφίλμ (που στηρίζει τις μ.μ. ταινίες), αλλά άγνωστο εάν το 1,5% θα πηγαίνει και σε ντοκιμαντέρ εκτός από ταινίες μυθοπλασίας…

 

Επίσης ανοίγει άμεσα (από τη Δευτέρα) η πρόσκληση ενδιαφέροντος για παραγωγή τηλεοπτικού προϊόντος (προγράμματος). Στόχος, όπως τόνισε ο κ. Ταγματάρχης «είναι η διαφάνεια. Όλοι θα αποστέλλουν τις ίδιες φόρμες και δεν θα γίνονται «παζάρια» με την επιτροπή κοστολογίου. Η επιτροπή δεν θα δει κανέναν παραγωγό, όπως κανέναν παραγωγό δεν θα δει και ο διευθύνων σύμβουλος. Κόβουμε τον ομφάλιο λώρο της διαπλοκής!», κατέληξε με έμφαση. Ο δε κ.Τσακνής τόνισε πως «υπάρχει ανάγκη να ενεργοποιηθεί η ERT World, αλλά το έγκλημα του μαύρου είναι πως έδωσαν την συχνότητά μας σε άλλον…». Για να δούμε τι θα δούμε επιτέλους. Γιατί πηξαμε στην επανάληψη στην ΕΡΤ. Και περιμένει και πόσος κόσμος να δουλέψει. Που έχει πει το ψωμί ψωμάκι.

 

*Και μέσα σε όλα αυτά το Ελληνικο Κέντρο Κινηματογράφου. Ακούω για «ζυμώσεις» και για παραιτήσεις που ήδη έχουν γίνει κι έχουν περάσει στο ντούκου. Σύμφωνα με αξιόπιστη πηγή (και παρά το ότι εργαζόμενη του Κέντρου, σε ερώτημά μου, έσπευσε να το διαψεύσει), από το ΔΣ του Κέντρου έχει ήδη παραιτηθεί η Όλια Λαζαρίδου ενώ υπό παραίτηση είναι και η Εύα Στεφανή. Μένει να μάθουμε και το γιατί.