Τη δημιουργία σχολείων με μεικτή χρηματοδότηση από  το Κράτος και τους συλλόγους γονέων σκέπτεται το υπ. Παιδείας – Η πρόταση προβλέπει κίνητρα όπως η απαλλαγή από ΦΠΑ και παροχή εκπαιδευτικών κουπονιών.

 

Εν μέσω του αλαλούμ για την επιβολή ΦΠΑ 23% στην Παιδεία, στο τραπέζι έπεσε μια καινοφανής ιδέα: η δημιουργία «ανεξάρτητων σχολείων», τα οποία θα είναι δημόσια-ιδιωτικά, με δίδακτρα που θα καταβάλουν οι γονείς.

Ακόμη και το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός νέου τύπου σχολείου το οποίο θα διέπεται από ένα μεικτό (δημοσιο-ιδιωτικό) καθεστώς εξετάζει το υπουργείο Παιδείας, καθώς αναζητά εναγωνίως εναλλακτικές λύσεις για την επιβολή του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση. Στα λεγόμενα «ανεξάρτητα σχολεία» γονείς και κηδεμόνες θα καλούνται να συνεισφέρουν οικονομικά στην κατά τα άλλα δημόσια εκπαίδευση των παιδιών τους. Η μορφή της συμμετοχής στα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, σύμφωνα με τις πρώτες σκέψεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά, μπορεί να γίνει μέσω εκπαιδευτικών κουπονιών (school vouchers).Θα είναι  φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που θα ιδρύονται από συλλόγους γονέων, πανεπιστήμια και δήμους, σύμφωνα με την πρόταση του προέδρου του Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων, Χαράλαμπου Κυραϊλίδη

Πηγές αναφέρουν ότι η έμπνευση για τη δημιουργία των «Ανεξάρτητων Σχολείων» ως εκπαιδευτικών θυλάκων σε κάθε γειτονιά ανήκει στον πρόεδρο του Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων (ΣΙΕΙΕ) Χαράλαμπο Κυραϊλίδη. Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης φέρεται να άκουσε με ενδιαφέρον την ιδέα του κ. Κυραϊλίδη, αν και απέφυγε να τοποθετηθεί ευθέως επί του θέματος. Ο κ. Φίλης περιορίστηκε να εκφράσει τη διάθεση του υπουργείου να εξετάσει περαιτέρω, μεταξύ άλλων προτάσεων, το κατά πόσο το μέτρο των «ανεξάρτητων σχολείων» είναι καταρχήν εφικτό, βιώσιμο, αποδοτικό κ.ο.κ.

 

Με άμεση και έμμεση χορηγία

Σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η χρηματοδότηση ενός δημόσιου σχολείου μπορεί να εξασφαλιστεί από διάφορες εναλλακτικές πηγές πέραν της αυτονόητης, δηλαδή της κρατικής. Το ΙΟΒΕ διερευνά την άμεση αλλά και την έμμεση χορηγία, δηλαδή είτε την ενίσχυση απευθείας του σχολείου, είτε μέσω των μαθητών που φοιτούν σε αυτό. Δεν αποκλείεται όμως και η κάλυψη επιμέρους, συγκεκριμένων αναγκών, όπως η ανέγερση και συντήρηση κτιριακών εγκαταστάσεων, η μισθοδοσία και οι εργοδοτικές εισφορές των εκπαιδευτικών, τα έξοδα της επιμόρφωσης των διδασκόντων, η αγορά βιβλίων και γραφικής ύλης, η παροχή γευμάτων και υγειονομικής φροντίδας των μαθητών κ.λπ.Το κόστος ενός μαθητή γυμνασίου σε δημόσιο σχολείο φτάνει τα 5.000 ευρώ ενώ σε ένα ιδιωτικό αγγίζει τα 7.000 ευρώ σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ.

Πρόκειται για φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που θα ιδρύονται από συλλόγους γονέων, πανεπιστήμια και δήμους, σύμφωνα με την πρόταση του προέδρου του Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων, Χαράλαμπου Κυραϊλίδη

Πιο αναλυτικά, όπως αναφέρεται στην έρευνα του ΙΟΒΕ, η μέση ετήσια δαπάνη ανά μαθητή για την προσχολική, την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση για την περίοδο 2008-2011 είναι ίση με 4.585 ευρώ, με το αντίστοιχο ποσό για την ιδιωτική να φτάνει στα 6.451 ευρώ.