Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

Με την Ελλάδα να συμμετέχει, εκτός συναγωνισμού, με δυο ταινίες, την «Ενήλικες στο δωμάτιο», ελληνογαλλική παραγωγή του Κώστα Γαβρά, βασισμένη στο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη, και τη γυρισμένη σε συνεργασία με τη Γαλλία και την Αργεντινή 40λεπτη ταινία «Ηλεκτρικός κύκνος» της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη (που η ταινία της «Lilmbo» είχε συμμετάσχει στο φεστιβάλ των Κανών), θα διεξαχθεί φέτος το 76ο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Βενετίας, από τις 28 Αυγούστου μέχρι και τις 8 Σεπτεμβρίου.

Η ταινία του Γαβρά στηρίζεται στο ομότιτλο βιβλίο του Βαρουφάκη που αναφέρεται στην περίοδο της θητείας του στο υπουργείο Οικονομικών, με τον Χρήστο Λούλη να ερμηνεύει τον υπουργό. Ενώ, σε άλλους ρόλους συμμετέχουν και οι: Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Δημήτρης Τάρλοου, Δανάη Στράτου και Βαλέρια Γκολίνο.

Ανάμεσα στις 21 ταινίες του επίσημου διαγωνιστικού προγράμματος, που θα κρίνει διεθνής επιτροπή με πρόεδρο την Αργεντινή σκηνοθέτρια Λουκρέσια Μαρτέλ, συμμετέχουν φέτος αρκετοί διάσημοι σκηνοθέτες: ο Ρόμαν Πολάνσκι, με την ταινία «Κατηγορώ», βασισμένη στο μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Χάρις, με θέμα την περιβόητη δίκη Ντρέιφους και με πρωταγωνιστές τους Λουί Γκαρέλ, Ζαν Ντιζαρντέν, Ματιέ Αμαλρίκ και Εμανουέλ Σενιέ, ο Καναδός Ατόμ Εγκογιάν, με την ταινία του «Επίτιμος καλεσμένος», με τον Ντέιβιντ Τιούλις, ο βραβευμένος με το Χρυσό Λιοντάρι της Βενετίας (2016) για την ταινία του, «Ένα περιστέρι έκατσε σ’ ένα κλαδί συλλογιζόμενο την ύπαρξή του», Σουηδός Ρόι Άντερσον, με την ταινία «Σχετικά με τις ατέλειες», οι Γάλλοι Ολιβιέ Ασαγιάς με την ταινία «Σφηκοφωλιά», με την Πηνέλοπε Κρουζ και ο Ρομπέρ Γκεντιγκιάν, με την ταινία «Gloria Mundi», ο Ιάπωνας Κόρε-έντα Χιροκάζου (Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες το 2018 για την ταινία του «Κλέφτες καταστημάτων»), με την γαλλικής παραγωγής ταινία, «Η αλήθεια», με πρωταγωνιστές τους Κατρίν Ντενέβ, Ζιλιέτ Μπινός και Ίθαν Χοκ, με την οποία θα κάνει επίσημη έναρξη το φεστιβάλ και ο Κινέζος Γιε Λου, με την ταινία «Saturday Fiction», με την Γκονγκ Λι,

Σημαντική είναι φέτος η αμερικανική συμμετοχή, με τέσσερις ταινίες, την περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας «Ad Astra» του Τζέιμς Γκρέι, με τον Μπραντ Πιτ, «Joker» του Τοντ Φίλιπς, ψυχολογικό θρίλερ, με τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο και τον Γιοακίν Φίνιξ, «The Laundromat» του Στίβεν Σόντερμπεργκ, και με πρωταγωνιστές τη Μέριλ Στριπ και τον Γκάρτι Όλντμαν, γύρω από τα περιβόητα Panama Papers, με την αποκάλυψη από μια ομάδα δημοσιογράφων εκατομμυρίων φακέλων γύρω από τους μυστικούς τραπεζικούς λογαριασμούς πολιτικών προσώπων, και «Ιστορία ενός γάμου» του Νόα Μπάουμπακ, ιστορία ενός διαζυγίου, με τους Σκάρλετ Γιόχανσον, Ανταμ Ντράιβερ και Λόρα Ντερν – με τις δυο τελευταίες ταινίες να είναι παραγωγή της Netflix.

Αξίζει ν’ αναφέρω πως στο φετινό διαγωνιστικό συμμετέχουν και δυο γυναίκες σκηνοθέτριες, σε αντίθεση με το περσινό πρόγραμμα όπου μια μόνο γυναίκα σκηνοθέτης συμμετείχε στο πρόγραμμα αυτό. Πρόκειται για τις ταινίες, «Babyteeth», πρώτη ταινία της Αυστραλιανής Σάνον Μέρφι και «Ο τέλειος υποψήφιος» της Χάιφαα Αλ Λανούρ από τη Σαουδική Αραβία.

Το διαγωνιστικό πρόγραμμα

– No. 7 Cherry Lane (Χονγκ Κονγκ) του Γιον-φαν
– The Laundromat (ΗΠΑ) του Στίβεν Σόντερμπεργκ
– Κατηγορώ (J’Accuse) (Γαλλία-Ιταλία) του Ρόμαν Πολάνσκι
– Joker (ΗΠΑ) του Τοντ Φίλιπς
– Babyteeth (Αυστραλία) της Σάνον Μέρφι
– Ιστορία ενός γάμου (Marriage Story (ΗΠΑ) του Νόα Μπόμπακ
– Ο δήμαρχος του Ριόνε Σανιτά ((l Sindaco Del Rione Sanità (Ιταλία) του Μάριο Μαρτόνε
– Το βαμμένο πουλί (The Painted Bird) (Τσεχία-Ουκρανία-Σλοβακία) του Βάκλαβ Μαρχούλ΄
– Η μαφία δεν είναι όπως παλιά (La Mafia Non È Più Quella Di Una Volta (Ιταλία) του Φράνκο Μαρέσκο
– Μάρτιν Έντεν Martin Eden (Ιταλία-Γαλλία) του Πιέτρο Μαρτσέλο
– Saturday Fiction (Κίνα) του Λου Γιε
– Ema (Χιλή) του Πάμπλο Λαρέν
– Περιμένοντας τους βαρβάρους (Waiting For The Barbarians) (Ιταλία) του Τσίρο Γκουέρα
– Gloria Mundi (Γαλλία-Ιταλία) του Ρομπέρ Γκεντιγκιάν
– Ad Astra (ΗΠΑ) του Τζέιμς Γκρέι
– Επίτιμος καλεσμένος (Guest Of Honour (Καναδάς) του Ατόμ Εγκογιάν
– Σφηκοφωλιά (Wasp Network) (Γαλλία-Βέλγιο) του Ολιβιέ Ασαγιάς
– Σχετικά με τις ατέλειες (About Endlessness) (Σουηδία-Γερμανία-Νορβηγία) του Ρόι Άντερσον
– Ο τέλειος υποψήφιος (The Perfect Candidate) (Σαουδική Αραβία-Γερμανία) της Χάιφαα Άλ-Μανσούρ
– A Herdade (Πορτογαλία-Γαλλία) του Τιάγκο Γκέντες
– Η αλήθεια (The Truth) (Ιαπωνία-Γαλλία) – ταινία έναρξης – του Χιροκάζου Κόρε-έντα

Εκτός συναγωνισμού (μυθοπλασίας)
– Ο βασιλιάς (The King) (Βρετανία-Ουγγαρία) του Ντέιβιντ Μισόντ Seberg (ΗΠΑ) του Μπένεντικτ Άντριους
– Vivere (Ιταλία) της Φραντσέσκα Αρτσιμπούτζι
– The Burnt Orange Heresy (ΗΠΑ-Ιταλία) – ταινία λήξης – του Τζικουζέπε Καποτόντι
– Μοσούλ (Mosul) (ΗΠΑ) του Μάθιου Μάικλ Κάρναχαν
– Ενήλικοι στο δωμάτιο (Adults In The Room) (Γαλλία-Ελλάδα) του Κώστα Γαβρά
– Tutto Il Mio Folle Amore (Ιταλία) του Γκαμπριέλε Σαλβατόρες

Εκτός συναγωνισμού (ντοκιμαντέρ)
– Il Pianeta In Mare (Ιταλία) του Αντρέα Σέγκρε
– Ο πολίτης Κ (Citizen K) (Βρετανία-ΗΠΑ) του Άλεξ Γκίμπνι
– Γυναίκα (Woman) (Γαλλία) των Γιαν Αρτίς Μπερτράν και Αναασία Μίκοβα
– Roger Waters Us + Them (Βρετανία) των Σον Εβανς, Ρότζερ Γουότερς
– I Diari Di Angela – Noi Due Cineasti. Secondo Capitolo. (Ιταλία) των Γερβάντ Τζιανικιάν, Αντζελα Λούκι
– Ο πολίτης Ρόζι (Citizen Rosi) (Ιταλία) των Ντιντί Νιόκι, Καρολίνα Ρόζι
– The Kingmaker (ΗΠΑ) του Λόρεν Γκρίνφιλντ
– State Funeral (Ολλανδία-Λιθουανία) του Σεργκέι Λοζνίτσα
– Collective (Ρουμανία-Λουξεμβούργο) του Αλεξάντερ Νανάου
– 45 δευτερόλεπτα γέλιου (45 Seconds Of Laughter) (ΗΠΑ) του Τιμ Ρόμπινς
Dir. Tim Robbins

 

Ειδικές προβολές
– No-One Left Behind (Μεξικό) του Γκιγιέρμο Αριάγκα
– Zerozerozero – Episodes 1 & 2 (Ιταλία) του Στέφανο Σολίμα
– Ηλέκτρικός κύκνος (Electric Swan) (Γαλλία-Ελλάδα-Αργεντινή) της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη
– Μη αναστρέψιμος – Ολοκληρωμένη βερσιόν (Irréversible – Inversion Intégrale) (Γαλλία) του Γκασπάρ Νοέ
Dir. Gaspar Noé
– Ο νέος Πάπας – επεισόδια 2 & 7 (The New Pope – Episodes 2 & 7) (Ιταλία-Γαλλία-Ισπανία) του Πάολο Σορεντίνο
– Ποτέ απλά ένα όνειρο: Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και τα Μάτια Ερμητικά Κλειστά (Never Just A Dream: Stanley Kubrick And Eyes Wide Shut) (Βρετανία) του Ματ Γουέλς
– Μάτια ερμητικά κλειστά (Eyes Wide Shut) (ΗΠΑ-Βρετανία) του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Ορίζοντες
– Zumiriki (Ιταλία) του Όσκαρ Αλεγκρία
– Pelican Blood (Γερμανία-Βουλγαρία) της Κατρίν Γκέμπε
– Bik Eneich – Un Fils (Τυνησία-Γαλλία-Λίβανος-Κατάρ) του μεχντί Μ. Μπαρσάουι
– Blanco En Blanco (Ισπανία-Κίνα-Γαλλία-Γερμανία) του Τεό Κουρτ
– Οι μέρεςς της δόξας μου (My Days Of Glory) (Γαλλία) του Αντουάν ντε Μπαρί
– Nevia (Ιταλία) του Νούντζια ντι Στέφανο
– Moffie (Νότια Αφρική) του Όλιβερ Χερμάνους
– Hava, Maryam, Ayesha (Αφγανιστάν) του Σαχράα Καρίμι
– Rialto (Ιρλανδία-Βρετανία) του Πίτερ Μάκι Μπερνς
– The Criminal Man (Γεωργία-Ρωσία) του Ντμίτρι Μαμούλιγια
– Revenir (Γαλλία) της Τζέσικα Παλούντ
– Giants Being Lonely (ΗΠΑ) της Γκρίαρ Πάτερσον
– Ετυμηγορία (Verdict) (Φιλιππίνες) του Ρεϊμόντ Ριμπάι Γκουτιέρεζ Balloon (Κίνα) του Πέμα Τσέντεν
– Just 6.5 (Ιράν) του Σάεντ Ρουαστάε
– Η σκιά του νερού (Shadow Of Water) (Ινδία) του Σασιντχάραν Σανάλ Κουμάρ
– Sole (Ιταλία-Πολωνία) του Κάρλο Σιρόνι
– Μητέρα (Madre) (Ισπανία-Γαλλία) του Ροντρίγκο Σορογκόγιεν
– Ατλαντίς (Atlantis) (Ουκρανία) του Βαλεντίν Βασιάνοβιτς