Οι διεθνούς φήμης σολίστ Γιάννης Βακαρέλης, Κυπριανός Κατσαρής, Ελέν Μερσιέ (Hélène Mercier) και Γιώργος–Εμμανουήλ Λαζαρίδης συναντώνται στη Θεσσαλονίκη και παρουσιάζουν πρώτη φορά ένα εντυπωσιακό πρόγραμμα, που έχει ενθουσιάσει απαιτητικούς ακροατές και αυστηρούς κριτικούς στην Ευρώπη.

Οι τέσσερις ερμηνευτές συμπράττουν στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής την Παρασκευή 10 Μαρτίου (Αίθουσα Φίλων Μουσικής, 21.00) και, αξιοποιώντας τη δυναμική 352 πλήκτρων, ερμηνεύουν δημοφιλή έργα του κλασικού ρεπορτορίου υπό νέα οπτική γωνία. Αγαπημένες μελωδίες μεταγραμμένες για τέσσερα πιάνα, αλλά και αυθεντικές συνθέσεις για δύο πιάνα ή τέσσερα χέρια αποδίδονται με ακρίβεια, αισθησιασμό και φρεσκάδα, χάρη στην εκπληκτική τεχνική των ερμηνευτών και στον μοναδικό, σχεδόν στερεοφωνικό όγκο ήχου των οργάνων τους.

Υποκαθιστούν την ορχήστρα!
Η συναυλία φέρει τον τίτλο «4 πιάνα… 4 πιανίστες» και κορυφαίο σημείο της αποτελεί η παρουσίαση του περίφημου «Μπολερό» του Μορίς Ραβέλ (1875-1937) σε μεταγραφή του Ζακ Ντριγιόν. Το γνωστό ρυθμικό μοτίβο του Γάλλου συνθέτη μεταφέρεται με φινέτσα και κρυστάλλινη διαύγεια από πιάνο σε πιάνο, ενώ ο όγκος ήχου αυξάνεται διαρκώς σε ένταση. Στο τέλος οι κορυφαίοι σολίστ επιτυγχάνουν ένα μικρό θαύμα: να μεταφέρουν τα ηχοχρώματα όλης της ορχήστρας σε τέσσερα πιάνα. Έτσι, οι ακροατές δεν νιώθουν πλέον την απουσία της ορχήστρας κατά την εκτέλεση ενός έργου που γράφτηκε από τον Μορίς Ραβέλ ως απλή ορχηστρική άσκηση.

Κυπριανός Κατσαρής

Ιδιαίτερης μνείας χρήζουν, επίσης, οι μεταγραφές για τέσσερα πιάνα με τη σφραγίδα του Αχιλλέα Γουάστωρ, οι οποίες θα παρουσιαστούν στη Θεσσαλονίκη μεταφέροντας στις «αποσκευές» τους τον απόηχο της ενθουσιώδους υποδοχής του κοινού από το Παρίσι έως την Κωνσταντινούπολη και από το Λουγκάνο έως την Αθήνα.

Το ρεπερτόριο
Αναλυτικότερα, η αυλαία της μοναδικής μουσικής βραδιάς ανοίγει με την «Εισαγωγή» της όπερας Τανχόιζερ (Tannhäuser) του Γερμανού ρομαντικού συνθέτη Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883), η οποία θα ακουστεί σε μεταγραφή του Καρλ Μπούρχαρντ. Ακολουθεί ο «Σλαβικός Χορός» (έργο 72, αρ. 2 σε μι ελάσσονα, για τέσσερα χέρια) με γοητευτικές ρυθμικές εναλλαγές, τις οποίες υπογράφει ο Τσέχος Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904).

Από το 19ο αιώνα το κοινό έχει την ευκαιρία να επιστρέψει και πάλι στο 17ο και στον πατριάρχη του ιταλικού προκλασικισμού, τον Αντόνιο Βιβάλντι (1678-1741), και στο πλέον εμβληματικό έργο της μπαρόκ εποχής, τις «Τέσσερις Εποχές». Από το διάσημο έργο του Ιταλού συνθέτη οι σολίστ της βραδιάς θα ερμηνεύσουν την «Άνοιξη» σε μεταγραφή του Νικόλα Οικονόμου.

Ελέν Μερσιέ

Με γαλλικό άρωμα
Η επόμενη μουσική εμπειρία καταλαμβάνει την «Επιβίβαση Για Τα Κύθηρα» (FP 150, για δύο πιάνα) του Φρανσίς Πουλένκ (1899-1963), ενός από τους βασικότερους και τολμηρότερους ανανεωτές της γαλλικής μουσικής.

Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης

Από το γαλλικό περιβάλλον –αλλά του 19ου αιώνα– προέρχεται η επόμενη σύνθεση με την υπογραφή του Ζορζ Μπιζέ (1838-1875). Πρόκειται για τη «Φαντασία Κάρμεν» (σε μεταγραφή του Αχιλλέα Γουάστωρ), την οποία θα διαδεχθούν το «Εμβατήριο Ράκοζι» (Rákócsy March, σε λα ελάσσονα) του Φραντς Λιστ (1811-1886) και η «Ταραντέλα» (από τη σουίτα αρ. 2, έργο 17 για δύο πιάνα) του Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943).

Ακολούθως, το κοινό έχει την ευκαιρία να απολαύσει το δημοφιλές «Μπολερό» του Μορίς Ραβέλ (1875-1937), το οποίο, ως γνωστόν, έχει γνωρίσει πολλές μεταγραφές, διασκευές και ερμηνείες. Στην παρουσιαζόμενη μεταγραφή του Ζακ Ντριγιόν οι τέσσερις βιρτουόζοι έρχονται να προσθέσουν την προσωπική τους, εσωτερική δύναμη και χάρη, προβάλλοντας τον εκφραστικό πλούτο αφενός μεν του ίδιου του έργου, αφετέρου δε του βασιλιά των οργάνων, του πιάνου.

Ο επίλογος ανήκει σε ένα από τα πλέον διάσημα έργα του Μίκη Θεοδωράκη, στη θρυλική «Σουίτα Ζορμπάς», όπου, μέσω της κλασικής φόρμας, αναδεικνύεται η λεπτότητα και η ομορφιά του λαϊκού στοιχείου, χάρη στη μεταγραφή του Αχιλλέα Γουάστωρ.

Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης,
25ης Μαρτίου & Παραλία
Τηλ.: 2310.895.800
info@ tch.gr
www.tch.gr
Οι τιμές των εισιτηρίων ανέρχονται σε 25 €, 20 €, 15 € και 10 € (μειωμένο).