Επιπλέον χρηματοδότηση από τον τακτικό προϋπολογισμό ζητεί το υπουργείο Πολιτισμού για να λειτουργήσει δημόσιους οργανισμούς, όπως είναι εδώ και λίγες μέρες το Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος (μόνο για τη Λυρική Σκηνή χρειάζεται άλλα 4,5 εκατ.), όπως επίσης για το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών που έχει αφεθεί στην τύχη του, για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που δεν έχει ακόμη εγκαινιαστεί και για το Ακροπόλ Παλλάς.

Τα ανοικτά μέτωπα είναι πολλά. Ωστόσο, η Λυδία Κονιόρδου στη σημερινή πρώτη εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή της στους διαπιστευμένους δημοσιογράφους έδειξε πως το υπουργείο Πολιτισμού δεν επιθυμεί ρόλο εποπτικό όπως είχε πάντα, αλλά πιο ουσιαστικό και παρεμβατικό. Παρόλο που ξεκίνησε τη μακροσκελή παρουσίαση του έργου του υπουργείου από την πολιτιστική κληρονομιά, λέγοντας πως το 2016 ξεκίνησαν περί τα 40 έργα ΕΣΠΑ 2014-2020, έδωσε μεγαλύτερη σημασία σε γνώριμους σε αυτή θεσμούς όπως στο αρχαίο δράμα.

Από το νέο ΕΣΠΑ περιμένει χρηματοδότηση για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης, την Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Δάσους του ΚΘΒΕ, το Inspire project του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ή τη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης με φορέα υλοποίησης το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού (ΕΙΠ). Τα περισσότερα χρήματα πάντως (περίπου 11 εκατ.) θα δοθούν για να συνεχιστεί το (παγωμένο εδώ και δύο χρόνια) πολύ σημαντικό έργο που έχει ήδη ξεκινήσει από προηγούμενες κυβερνήσεις ψηφιοποίησης του Αρχαιολογικού Κτηματολογίου («ανάπτυξη νέου πληροφοριακού συστήματος) του Εθνικού Αρχείου Μνημείων.

Η υπουργός παρουσίασε ως επίτευγμα του υπουργείου της την παράδοση (αύριο) του Ευπαλινείου Υδραγωγείου στο Πυθαγόρειο Σάμου (φωτ. δεξιά) το οποίο αποκαθίσταται εδώ και χρόνια. Το σημαντικό είναι ότι αρχές Απριλίου θα ανοίξει για το κοινό. Τέλη του 2017, είπε, θα παραδοθεί το Ακροπόλ Παλλάς το οποίο χρειάζεται άλλα 1.798.868 ευρώ (από τον Τακτικό Προϋπολογισμό του ΥΠΠΟΑ) και το οποίο θα αξιοποιηθεί ως χώρος νεανικής δημιουργικότητας. «Απομένει η αποπεράτωση των εργασιών (τοιχοποιίες και επιχρίσματα, επιστρώσεις και επενδύσεις, κατασκευές ξύλινες και μεταλλικές, λοιπά τελειώματα και δίκτυα ηλεκτρικά και υδραυλικά)».

Ανέφερε έργα που βρίσκονται από χρόνια σε εξέλιξη και ένα δυο-τρία που ξεκίνησαν το 2017. Ποια είναι αυτά; Η γνωστή μας Αμφίπολη, για την οποία επεδείχθη παντελής έλλειψη ενδιαφέροντος. Τώρα, λέει πως «δρομολογείται η αποκατάσταση, συντήρηση και στερέωση του μνημείου και του λόφου Καστά και η ανάδειξή του με την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Αμφίπολης», με τη διαμόρφωση μονοπατιών περιήγησης επισκεπτών καθώς και με τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, προϋπολογισμού 2.500.000 ευρώ από κοινοτικά προγράμματα.

Το 1 εκατ. θα το διεκδικήσουν από το διασυνοριακό πρόγραμμα του INTERREG μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, προκειμένου να δημιουργηθούν διαδρομές επίσκεψης στο σύνολο της αρχαίας πόλης, κέντρο πληροφόρησης στο παλαιό σχολείο και θα διαμορφωθεί χώρος εκδηλώσεων και διαλέξεων.

Άλλο 1,5 εκατ. θα το λάβουν εάν και εφόσον ενταχθεί η οριστική διαμόρφωση του τύμβου στα ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας. Με αυτά τα χρήματα -αν εξασφαλισθούν- θα γίνει η αποκατάσταση του ταφικού μνημείου και του περιβόλου, η συντήρηση του γλυπτού, γραπτού και ψηφιδωτού διακόσμου, και γενικά η προστασία, συντήρηση και ανάδειξή του, ώστε να είναι προσβάσιμο. «Οι εργασίες και εδώ θα ξεκινήσουν το 2017. Εκτός από τα παραπάνω προχωρούν ταχύτατα οι απαλλοτριώσεις των ιδιωτικών αγροκτημάτων στην περιοχή του ταφικού μνημείου, που είναι άκρως αναγκαίες για να επιτευχθεί η προστασία και ανάδειξη του μνημείου».

Τα έργα του 2017 περιλαμβάνουν και την Πολιτιστική Διαδρομή των Αρχαίων Θεάτρων της Ηπείρου: Γιτάνων στη Θεσπρωτία, Αρχαίας Αμβρακίας, Νικόπολης, Κασσώπης και Δωδώνης. Τέλος, θα γίνουν επισκέψιμοι (πόσα χρόνια το ακούμε αυτό;) τέσσερις ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι στην περιοχή Δήμων Αλμυρού και Αλοννήσου που είναι προς ένταξη πιλοτικά στο πρόγραμμα Υποβρύχια Μουσεία και Καταδυτικά Πάρκα στις βόρειες Σποράδες και στον Παγασητικό.

Όσον αφορά το ΤΑΠΑ υποσχέθηκε ότι τη φετινή τουριστική περίοδο θα εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Μια υπόσχεση που είχε δοθεί και πέρσι, χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Εξήγγειλε η κ. Κονιόρδου και την πρόσληψη 1.314 εποχικών φυλάκων για να ανοίξουν οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μουσεία για τη θερινή περίοδο, ενώ οι αρχαιοφύλακες συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις διεκδικώντας μόνιμους ααρχαιοφύλακες, την πρόσληψη των οποίων τους έχει υποσχεθεί δημοσίως ο πρωθυπουργός.

Και επειδή την ενδιαφέρει και προσωπικά, «δημιουργείται και ενισχύεται οικονομικά ένα Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος, με στόχο α) την εκπαίδευση στο αρχαίο δράμα ανθρώπων του θεάτρου που ανήκουν σε διαφορετικές βαθμίδες και κατηγορίες, β) την εξοικείωση του ευρύτερου κοινού με το είδος και γ) την ανάπτυξη συνθηκών συνεργασίας μεταξύ ανθρώπων του θεάτρου από διαφορετικές χώρες με έμφαση στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης».

Στο Διεθνές αυτό Δίκτυο θα συνεργάζονται σε εκπαιδευτικά προγράμματα οι εξής φορείς που θα υπογράψουν με το ΥΠΠΟΑ τριετή προγραμματική σύμβαση: το Εθνικό Θέατρο (σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το «Λύκειο Επιδαύρου» και το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος της Ελευσίνας που έχει επιλεγεί ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το έτος 2021.

Ανέφερε το γνωστό: ότι το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου παράλληλα με τις παραστάσεις του θα εγκαινιάσει το Λύκειο Επιδαύρου, ένα διεθνές κέντρο εφαρμοσμένης μελέτης του αρχαίου δράματος το οποίο θα λειτουργήσει από τις 4 έως τις 19 Ιουλίου 2017 (και από το 2018 για δύο περιόδους) στους αρχαιολογικούς, υπαίθριους χώρους της περιοχής αλλά και σε κλειστούς χώρους με θεματικό άξονα «Η έλευση του ξένου», όπως αποτυπώνεται σε κείμενα της αρχαιότητας αλλά και όπως καθρεφτίζεται στο διάλογο ανάμεσα στο αρχαίο δράμα και το ιστορικό παρόν.

Το Εθνικό Θέατρο σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών θα πραγματοποιήσει το Διεθνές Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος από τις 17 έως τις 31 Ιουλίου 2017 στους Δελφούς. Και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος θα εγκαινιάσει την Ετήσια Συνάντηση Νέων Καλλιτεχνών της Νοτιανατολικής Ευρώπης, που θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά από τις 27 Σεπτεμβρίου έως τις 3 Οκτωβρίου του 2017 στη Θεσσαλονίκη. Τέλος, το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος θα λειτουργήσει από την 1η έως τις 10 Ιουλίου 2017 στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας με τη συνεργασία του Δήμου Ελευσίνας και της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας θεατρικής τέχνης Δρόμος με Δέντρα/ Bausmtrasse. Η θεματική του για το 2017 είναι: «Οι επτά σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή».

Προτεραιότητα της κ. Κονιόρδου είναι, ο διοικητικός και οικονομικός εξορθολογισμός του ΥΠΠΟΑ, των εποπτευόμενων φορέων του και του ΤΑΠ. Εδώ αναφέρεται στους νέους οργανισμούς: του υπουργείου Πολιτισμού (έχει εκδηλωθεί καθολική αντίθεση από τους εργαζομένους), του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, του ΤΑΠΑ, του Φεστιβάλ Αθηνών και του ΕΜΣΤ. Και επειδή όταν ανέλαβε η Λυδία Κονιόρδου είχε κλείσει ο Τακτικός Προϋπολογισμός, ενημέρωσε το υπουργείο Οικονομικών ότι χρειάζονται πρόσθετοι πόροι για πολλούς εποπτευόμενους φορείς του ΥΠΠΟΑ, όπως το Μέγαρο Μουσικής, τη Λυρική Σκηνή, την Εθνική Πινακοθήκη και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, καθώς «βρίσκονταν μπροστά σε νέες καταστάσεις και νέες προκλήσεις».

Για την ΑΕΠΙ, που δέχθηκε σήμερα την «επίσκεψη» του ΣΔΟΕ, είπε ότι «θα εξυγιανθεί και θα λειτουργήσει βάσει νέων κανόνων και αυστηρής εποπτείας. Επίτροπος, εάν χρειαστεί, θα διοριστεί για να διασωθούν τα δικαιώματα των δημιουργών και να συνεχίσει τη λειτουργία της η εταιρεία».

Για την Εθνική Πινακοθήκη έχει εξασφαλιστεί το κονδύλι για την ολοκλήρωση και την αποπεράτωση του νέου κτηρίου, τα 4.000.000 ευρώ από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής (ΕΣΠΑ 2014-2020), και ακόμη 11.000.000 ευρώ από εθνικούς πόρους. «Το ΥΠΠΟΑ βρίσκεται σε στενή συνεργασία και με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, προκειμένου να παράσχει τις απαραίτητες εγγυήσεις για την από μέρους του συμβολή στη χρηματοδότηση του έργου, όσο και με την Περιφέρεια Αττικής και φυσικά με την διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης κ. Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα».

Στο μεταξύ η Εθνική Πινακοθήκη δεν μένει άπραγη. Ήδη για τα εγκαίνια του νέου κτηρίου, που προβλέπεται για τα τέλη του 2019 ή τις αρχές του 2020, το ΥΠΠΟΑ μαζί με τη Διεύθυνση της Εθνικής Πινακοθήκης έχει εξασφαλίσει μια εντυπωσιακή έκθεση από το Μουσείο του Λούβρου, με τίτλο «Hommage au Louvre».

Για το πολύπαθο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης δεν είπε η υπουργός πότε επιτέλους θα ανοίξει με τις δικές του συλλογές και όχι με φτωχές περιοδικές εκθέσεις. Ανέφερε όμως ότι θα είναι ο κύριος φορέας φιλοξενίας της κορυφαίας διεθνούς έκθεσης documenta 14. Από τις 8 Απριλίου έως τον Ιούλιο 2017 ένα μεγάλο μέρος των έργων αυτής της διοργάνωσης θα εκτεθεί στο σύνολο των ορόφων του ΕΜΣΤ. Επίσης δόθηκε στο ΕΜΣΤ (βλ. Κατερίνα Κοσκινά) για πρώτη φορά ο ρόλος του επίτροπου της εθνικής εκπροσώπησης στην 57η Διεθνή Biennale Τέχνης της Βενετίας, που θα διαρκέσει από τον Μάιο έως και τον Νοέμβριο 2017.

Το ΥΠΠΟΑ έχει εγκρίνει επιχορήγηση ύψους 221.356 ευρώ προς το ΕΜΣΤ για την εικαστική εγκατάσταση «Εργαστήριο Διλημμάτων» του Γιώργου Δρίβα, με επιμελητή τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, και γενικότερα για την οργάνωση της ελληνικής συμμετοχής. Μάλιστα εχθές 28/2/2017 έγιναν γυρίσματα στο Μέγαρο Μουσικής με τη διεθνούς φήμης ηθοποιό Σαρλότ Ράμπλινγκ για ένα βίντεο εμπνευσμένο από τις «Ικέτιδες» που θα ενταχθεί στο έργο του Δρίβα.

Τέλος, για το θέμα της ενιαίας τιμής του βιβλίου που ζητούν να αρθεί εκδότες και βιβλιοπώλες, είπε ότι πρέπει να συζητηθεί με τους θεσμούς γιατί υπάρχει σε πολλές χώρες της Ευρώπης.