Το έργο «Η Μαντόνα με το γούνινο παλτό», ανέβηκε για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή, από την βραβευμένη σκηνοθέτιδα Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη ( βραβείο σκηνοθεσίας Κάρολος Κουν),  στο Alhambra Art Theatre.

Η Έφη Βενιανάκη δραματοποιεί θεατρικά το συγκλονιστικό μυθιστόρημα του Τούρκου Σαμπαχατίν Αλί (1908 – 1948), με έμπνευση και αξιοσύνη. Πρόκειται για ένα έργο που γράφτηκε το 1941 και μιλάει για τη δυναμική εμβέλεια του έρωτα και πως επηρεάζει τη ζωή του ανθρώπου, με απρόβλεπτα αποτελέσματα.

Η ιστορία αφορά στην ερωτική σχέση δύο νέων στο Βερολίνο, της Μαρίας από την Τσεχία και του Τούρκου Ραΐφ. Τους ενώνει η μοναξιά και η αγάπη για την τέχνη, μέσα σε μια υπαρξιακή αναζήτηση και επώδυνη διαδικασία ενηλικίωσης. Οι προσωπικές επιθυμίες, τα όνειρα, η δυσκολία της εμπιστοσύνης, οι κοινωνικές αναστολές, τα αδιέξοδα και η ανάγκη της αγάπης απασχολούν τους χαρακτήρες της εποχής, στοιχεία όμως διαχρονικά και στη σύγχρονη κοινωνία.

Σκηνοθεσία:

Η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη με σεβασμό στο κείμενο κατασκεύασε σκηνοθετικά μία αφήγηση με ρεαλιστικά συναισθήματα, σε ένα τοπίο έντονα ερωτικό. Οι νοηματικοί άξονες υπηρετήθηκαν επαρκώς, ο λόγος, η έκφραση και η κίνηση εναρμονισμένα συνθέτουν καταιγισμό των εικόνων, συντονίζουν την τραγικότητα της πλοκής και εξασφαλίζουν εκδηλωτική ευωχία.

Είναι σημαντικό να παρασταθεί η ουσία ενός κειμένου με λυρικότητα και ρεαλισμό παράλληλα, χωρίς ανούσιους μοντερνισμούς και υπερβολές. Η θεματική εμβέλεια του πονήματος έξω από το χρονικό πλαίσιο της συγγραφής του αποτελεί και την αξία του εγχειρήματος, καθώς τονίζεται η σχέση του έρωτα με την ίδια τη ζωή. Αυτή η κινητήρια και προωθητική ενέργεια ως απότοκο υπογραμμίζει τόσο τη ρευστότητα της ύπαρξης, όσο και την ποιότητα της έλξης που καθορίζει «ανεξέλεγκτες» συμπεριφορές. Η σκηνοθέτιδα Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη κατέδειξε επιτυχώς και με ενάργεια αυτή την οπτική.

Ερμηνείες:

Παίζουν οι ηθοποιοί Βίκυ Διαμαντοπούλου, Φώτης Καράλης και Βασίλης Τριανταφύλλου. Φρεσκάδα και δεινότητα διακρίνουν τους πρωταγωνιστές, οι οποίοι με δύναμη υποκριτική υποστηρίζουν τις ψυχολογικές διακυμάνσεις των ηρώων, ενισχύοντας το ατμοσφαιρικό σύμπαν της θεατρικής συνθήκης.

Ο Φώτης Καράλης ως αφηγητής καίριος, συμπαγής στην σκηνική του παρουσία και επιδέξιος.
Η Βίκυ Διαμαντοπούλου αέρινη, μέσα στο ερμηνευτικό της κέντρο υποδύεται με συνέπεια, φρεσκάδα και λεπτότητα την ευαίσθητη περσόνα της Μαρίας. Καταφέρνει και αποδίδει με μέτρο την ευθραυστότητα της ηρωίδας της.

Τον Ραΐφ ενσαρκώνει ο Βασίλης Τριανταφύλλου, με εξαιρετική ευθυβολία και ιδιαίτερη εσωτερικότητα. Ξεχωρίζει για αυτή του την ιδιότητα, γιατί «μιλάει» στον πυρήνα του θεατή που τον αγγίζει βαθιά και τον προβληματίζει σε θέματα ύπαρξης και νοήματος της ζωής.
Η χημεία και των τριών ηθοποιών είναι ευδιάκριτη, με καλλιτεχνικό πρόσημο.

Συντελεστές:
Τα λιτά σκηνικά και τα ενδεικτικά κοστούμια επιμελήθηκε με ικανότητα ο Γιώργος Λιντζέρης, την ιδιαίτερη πρωτότυπη μουσική συνέθεσε ο Κώστας Νικολόπουλος, την υπέροχη κίνηση και την χορογραφία η Ματίνα Κωστιάνη. Ο μουσικός Ανδρέας Γυφτάκης παίζει ζωντανά στη σκηνή, ενδύοντας κατάλληλα την παράσταση. Συμπαραγωγή η ομάδα: Anima και Alhambra Art Theatre.

Αξιολόγηση:

«Η Μαντόνα με το γούνινο παλτό», δραματοποιημένο μυθιστόρημα του Σαμπαχατίν Αλί, σε άξια προσοχής θεατρική διασκευή της Έφης Βενιανάκη και εύγλωττη σκηνοθεσία της Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, είναι από αυτές τις παραστάσεις που δεν προδίδουν τις προθέσεις τους.