Πόσο η χρηματοδότηση της ΕΕ για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) τις βοηθά να καταστούν ανταγωνιστικότερες και ικανές να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του μέλλοντος; 

Την απάντηση θα δώσει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), το οποίο δρομολόγησε έλεγχο για τη σύνταξη σχετικής έκθεσης

«Σκοπός του ελέγχου μας είναι βοηθήσουμε την Επιτροπή και τα κράτη μέλη να αξιοποιήσουν καλύτερα το ΕΤΠΑ, ώστε οι ΜΜΕ της ΕΕ να καταστούν ανταγωνιστικότερες και ανθεκτικότερες και να προετοιμαστούν καταλλήλως έναντι των μελλοντικών προκλήσεων», δήλωσε ο Pietro Russo, Μέλος του ΕΕΣ και επικεφαλής του ελέγχου. «Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία λαμβανομένων υπόψη των δυσχερειών που αντιμετωπίζουν οι ΜΜΕ στο πλαίσιο της κρίσης της πανδημίας της COVID-19 και του μείζονος ρόλου που διαδραματίζει η χρηματοδότηση του ΕΤΠΑ για τις νεοφυείς και τις αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις σε ορισμένα κράτη μέλη»

Πόσες είναι οι ΜΜΕ, που είναι, τι προσφέρουν, ποιες χώρες αντλούν τα περισσότερα ευρώ;

Το 2018 οι ΜΜΕ της ΕΕ υπερέβαιναν σε αριθμό τα 25 εκατομμύρια, απασχολούσαν περί τα 98 εκατομμύρια εργαζομένους και παρήγαγαν το 56 % περίπου της συνολικής προστιθέμενης αξίας. Ο αριθμός τους ποικίλλει από το ένα κράτος μέλος στο άλλο: η Ιταλία έχει τις περισσότερες (3,7 εκατομμύρια), ενώ η Μάλτα τις λιγότερες (28 500). Κατά κεφαλήν, τις περισσότερες (96/1000) έχει η Τσεχική Δημοκρατία και τις λιγότερες (25/1000) η Ρουμανία. Οι περισσότερες ΜΜΕ, άνω των 6 εκατομμυρίων, δραστηριοποιούνται στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο και στον κλάδο των επισκευών μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσικλετών.

Η χρηματοδότηση των ΜΜΕ από το ΕΤΠΑ, την οποία εξετάζουν επί του παρόντος οι ελεγκτές, παρέχει κατά τι λιγότερα από 55 δισεκατομμύρια ευρώ για την τρέχουσα επταετή δημοσιονομική περίοδο (2014-2020), κατά κύριο λόγο στην Πολωνία (περί τα 11 δισεκατομμύρια ευρώ), και δευτερευόντως στην Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία (μεταξύ 4,5 και 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ σε καθεμία). Αυτό σημαίνει ότι διατίθενται σχεδόν 26 δισεκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ΜΜΕ.

Η στήριξη των ΜΜΕ θα εξακολουθήσει να είναι βασικός πυλώνας της πολιτικής συνοχής στο πλαίσιο του επόμενου μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού (2021-2027). Ως εκ τούτου, οι ελεγκτές θα προβούν και σε μια αρχική αξιολόγηση του σχεδιασμού της στήριξης για τη νέα περίοδο.

Πάντως η πρόσβαση των ΜΜΕ στην ενωσιακή χρηματοδότηση είναι δύσκολη, καθώς αντιμετωπίζουν περιορισμένη προσφορά εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού, υπερβολικές ρυθμίσεις  γραφειοκρατία. Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, η Επιτροπή έχει ήδη αναλάβει δράση.

Πηγή: pelazkarabo.blogspot. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση, με αναφορά της πηγής.