Το φετινό 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, βάζει τη γυναίκα στο επίκεντρο και δίνει το λόγο σε Ελληνίδες  δημιουργούς από όλο το φάσμα του σινεμά για να μας δώσουν τη δική τους οπτική.

Στο πλαίσιο αυτό διοργανώθηκε την Παρασκευή στον «Ιανό» ανοιχτή συζήτηση με θέμα «Η γυναίκα στον ελληνικό κινηματογράφο». Τις εμπειρίες τους κατέθεσαν οι σκηνοθέτριες Μαργαρίτα Μαντά και Δώρα Μασκλαβάνου, η Μαριτίνα Πάσσαρη, ηθοποιός-σκηνοθέτις-σεναριογράφος, η Ολυμπία Μυτιληναίου διευθύντρια φωτογραφίας και η Δήμητρα Χατούπη ηθοποιός-ιδρύτρια της Σχολής Θεάτρου «Δήλος»-καθηγήτρια σκηνοθεσίας και υποκριτικής. Συντόνιζε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Νίνος Φένεκ Μικελίδης.

Η Μαρία Μαντά και η Δώρα Μασκλαβάνου, υποστήριξαν ότι δεν αντιμετώπισαν ιδιαίτερα προβλήματα σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον, αλλά  τα προβλήματα τα δημιουργεί η ίδια η καχεξία του ελληνικού σινεμά. Η έλλειψη γυναικών στο χώρο (με εξαίρεση τις ηθοποιούς) είναι η ίδια ποσόστωση και στις άλλες μορφές τέχνης.

Διευκρίνισαν ότι δεν υπάρχει «γυναικεία ματιά» στον κινηματογράφο, αλλά μόνοι καλλιτεχνική ματιά.

Η Μαριτίνα Πάσσαρη είπε ότι δεν υπάρχει γυναικεία ματιά αλλά ούτε και γυναικεία γραφή κι έκανε μνεία για τις δύο σκηνοθέτριες μας που έφυγαν νωρίς, ωστόσο πρόλαβαν να ανοίξουν τους δικούς τους δρόμους: Η Τώνια Μαρκετάκη και η Φρίντα Λιάππα.

Η Ολυμπία Μυτιληναίου περιέγραψε μια ασφυκτική κατάσταση για τις γυναίκες στο τεχνικό κομμάτι του ελληνικού κινηματογράφου, καθώς σήμερα υπάρχουν μόνο τρεις γυναίκες που εργάζονται ως διευθύντριες φωτογραφίας. Δεν υπάρχει, όπως είπε, καμιά μέριμνα από την πολιτεία και όταν μια γυναίκα απομακρυνθεί από το χώρο, το σύστημα την αποβάλλει.

Η αντίθετη κατάσταση επικρατεί στο χώρο των ηθοποιών, όπως είπε η Δήμητρα Χατούπη, καθώς το 80% των φοιτητών των δραματικών σχολών είναι κορίτσια. Ωστόσο υπάρχει, όπως είπε, έλλειψη γυναικείων ρόλων, καθώς και η πλειοψηφία των σεναριογράφων είναι άνδρες. Και κατέληξε πως αν ο ελληνικός κινηματογράφος εμφανίζει προβλήματα, είναι γιατί και η ίδια η κοινωνία εμφανίζει προβλήματα.

Ακολούθησε πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με σκηνοθέτριες και άλλες εργαζόμενες στο χώρο του κινηματογράφου που ήταν στο κοινό.