Στο «Τετράγωνο» του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ, σατιρική, δοσμένη με σουρεαλισμό, ματιά πάνω στη μεσοαστική κοινωνία, μέσα από τις περιπέτειες ενός γκαλερίστα, απονεμήθηκε ο Χρυσός Φοίνικας του 70ου κινηματογραφικού φεστιβάλ των Κανών.

Η ρωσική ταινία «Loveless» του Σεργκέι Σβιαγκίντσεβ καθώς και η γαλλική «120 χτύποι το λεπτό» του Ρομπέν Καμπιλό, τα δυο φαβορί για πολλούς για το Χρυσό Φοίνικα μπήκαν σε δεύτερη μοίρα, με την ταινία του Σβιαγκίντσεβ να κερδίζει το Βραβείο της Επιτροπής και την ταινία του Καμπιλό να κερδίζει το Μέγα Βραβείο της εκδήλωσης.

Όσο για την αγγλόφωνη ταινία «Η σφαγή του ιερού ελαφιού» του Έλληνα Γιώργου Λάνθιμου, αυτή μοιράστηκε παραδόξως το βραβείο σεναρίου (μια και το σενάριο δεν ήταν το καλύτερο στοιχείο της) με την Λιν Ράμσεϊ για την ταινία της, «You Were Never Really Here». Η ταινία της Ράμσεϊ κέρδισε ένα ακόμη βραβείο, εκείνο της καλύτερης ανδρικής ερμηνείας που απονεμήθηκε στον Γιοακίν Φίνιξ.

Έκπληξη προκάλεσε η απόφαση της διεύθυνσης του φεστιβάλ να δημιουργήσει, για φέτος μόνο, ένα ειδικό βραβείο, για τα 70 χρόνια του φεστιβάλ, το οποίο απονεμήθηκε στην ηθοποιό Νικόλ Κίντμαν, που φέτος εκπροσωπήθηκε με τέσσερις ταινίες στο φεστιβάλ. Το βραβείο παρέλαβε εκ μέρους της, ο ηθοποιός και μέλος της κριτικής επιτροπής, Γουίλ Σμιθ.  Απ’ έξω δεν έμεινε και η ταινία «In the Fade» του Φατίχ Ακίν, που χάρισε το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στην Νταϊάν Κρούγκερ.

Τη φετινή διεθνή επιτροπή αποτελούσαν οι: Πέδρο Αλμοδόβαρ (πρόεδρος), Τζέσικα Τσαστέιν, Πάολο Σορεντίνο, Παρ Τσαν-Γουκ, Ανιές Ζιαουί, Φαν Μπινγκ-Μπινγκ, Γκαμπριέλ Γιάρεντ, Γουίλ Σμιθ και Μάρεν Άντε.

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Χρυσός Φοίνικας: «Το τετράγωνο» του Ρούμπεν Όστλουντ

Μέγα Βραβείο: «120 χτύποι το λεπτό» του Ρομπέν Καμπιλό

Βραβείο σκηνοθεσίας: Σοφία Κόπολα για την ταινία «The Beguiled»

Βραβείο της επιτροπής: «Loveless» του Σεργκέι Ζβιαγίντσεβ

Βραβείο σεναρίου: εξίσου στις ταινίες: «You Were Never Really Here” της Λιν Ράμσεϊ και «Η σφαγή του ιερού ελαφιού» του Γιώργου Λάνθιμου

Βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας:  Νταϊάν Κρούγκερ (“In the Fade”)

Βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας: Γιοακίν Φίνιξ («You Were Never Really here»)

Βραβείο των 70 χρόνων του φεστιβάλ: Νικόλ Κίντμαν

Βραβείο Χρυσής Κάμερας: «Jeune Femme» («Νεαρή γυναίκα») – πρώτο έργο της Λεονόρ Σεράι.

Η επιτροπή για τα βραβεία στο τμήμα «Ενα κάποιο βλέμμα», με πρόεδρο την Ούμα Θέρμαν, απένειμε το βραβείο καλύτερης ταινίας στο τμήμα αυτό στην ταινία «Lerd» («Ένας ακέραιος άνθρωπος») του Ιρανού Μοχάμαντ Ρασούλοφ, ταινία που γυρίστηκε κρυφά από τις αρχές της χώρας και που καταπιάνεται με τη διαφθορά. Η ίδια επιτροπή επένειμε το βραβείο «ποίησης στον κινηματογράφο» στη γαλλική ταινία «Μπάρμπαρα» του Ματιέ Αμαλρίκ, ενώ το ειδικό βραβείο της επιτροπής δόθηκε στη μεξικανική ταινία «Τα κορίτσια του Απρίλη» του Μισέλ Φράνκο.

Στη γαλλική ταινία «120 χτύποι το λεπτό» του Ρομπέν Καμπιλό, γύρω από τον αγώνα της παρισινής ομάδας ACT UP ενάντια στο AIDS στη δεκαετία του ’90 απένειμαν οι κριτικοί της FIPRESCI (της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου) το βραβείο καλύτερης ταινίας του διαγωνιστικού τμήματος του 70ου φεστιβάλ των Κανών.

Οι Προτεστάνες και Καθολικοί κριτικοί απένειμαν το δικό τους, «Οικουμενικό βραβείο» καλύτερης ταινίας του διαγωνιστικού στην ιαπωνική ταινία «Radiance» της Ναόμι Καβάζε, γύρω από τη σχέση ενός μεσήλικα, πρώην φωτογράφου με προβλήματα όρασης με μια νέα γυναίκα, που ασχολείται με το γράψιμο αφηγήσεων για ταινίες που προορίζονται για άτομα με προβλήματα όρασης.

Το βραβείο καλύτερης ταινίας στο τμήμα «Ενα κάποιο βλέμμα», οι κριτικοί της FIPRESCI απένειμαν στην ταινία «Closeness» του Ρώσου Καντέμιρ Μπαλάκοβ, που παρουσιάζει το πολύ οικείο πορτρέτο μιας κλειστής κοινωνίας, με το βραβείο καλύτερο ταινίας στο τμήμα «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών» να απονέμεται στην ταινία «The Nothing Factory» του Πορτογάλου Πέντρο Πίνιο.