Χωρίς συντονισμό και συνεργασία, η αύξηση των επενδύσεων των κρατών μελών στον τομέα της άμυνας εγκυμονεί τον κίνδυνο να επιδεινώσει τον κατακερματισμό του ευρωπαϊκού αμυντικού τομέα , τονίζει η  Επιτροπή στο αιτιολογικό της πρότασης κανονισμού για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας μέσω κοινών προμηθειών.

  Όπως αναφέρει, οι πρόσφατες δημοσιονομικές αυξήσεις των κρατών μελών προκύπτουν ύστερα από χρόνια σημαντικών περικοπών και σοβαρών υποεπενδύσεων. Οι υποεπενδύσεις στις αμυντικές δαπάνες οδήγησαν σε κενά στη βιομηχανία και στις ευρωδυνατότητες στην ΕΕ και στα σημερινά χαμηλά επίπεδα αποθεμάτων αμυντικού εξοπλισμού. Οι μεταφορές αμυντικού εξοπλισμού στην Ουκρανία, σε συνδυασμό με ένα επίπεδο αποθεμάτων προσαρμοσμένο σε καιρό ειρήνης, οδήγησαν στην εμφάνιση επειγόντων και κρίσιμων κενών όσον αφορά τον στρατιωτικό εξοπλισμό.

Το γεωπολιτικό πλαίσιο της Ένωσης, το οποίο ήδη χαρακτηρίζεται από μια ασταθή κατάσταση στις γειτονικές περιοχές της Ευρώπης εδώ και πολλά χρόνια, καθώς και από ένα σύνθετο και δύσκολο περιβάλλον, έχει αλλάξει δραματικά υπό το πρίσμα της στρατιωτικής επίθεσης της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας. Η επανεμφάνιση των εδαφικών συγκρούσεων και των πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στο ευρωπαϊκό έδαφος απαιτεί από τα κράτη μέλη να επανεξετάσουν τα αμυντικά τους σχέδια και τις αμυντικές τους δυνατότητες.

Δεδομένης της ανάγκης έγκαιρης και στοχευμένης στήριξης των κρατών μελών για την ενίσχυση των αμυντικών τους ικανοτήτων σε αυτήν την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε να δοθούν κίνητρα για κοινές προμήθειες μέσω του προϋπολογισμού της ΕΕ με τη χρήση ενός ειδικού βραχυπρόθεσμου μέσου για τη θέσπιση πράξης για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας μέσω κοινών προμηθειών (μέσο).

Η χρηματοδοτική στήριξη της ΕΕ μέσω του μέσου θα πρέπει να ενθαρρύνει τη συνεργατική διαδικασία αμυντικών προμηθειών από τα κράτη μέλη και να ωφελήσει την ΕΒΤΒΑ, διασφαλίζοντας παράλληλα την ικανότητα δράσης, την ασφάλεια εφοδιασμού και την αυξημένη διαλειτουργικότητα των ενόπλων δυνάμεων των κρατών μελών της ΕΕ.

Το μέσο θα ακολουθήσει τη σύσταση ειδικής ομάδας για τις από κοινού αμυντικές προμήθειες, η οποία θα στηρίζει τον συντονισμό των εξαιρετικά βραχυπρόθεσμων αναγκών τους όσον αφορά τις προμήθειες για την αντιμετώπιση της νέας κατάστασης στον τομέα της ασφάλειας. Μετά τη δημιουργία του μέσου, η Επιτροπή θα προτείνει κανονισμό για το ευρωπαϊκό επενδυτικό πρόγραμμα στον τομέα της άμυνας (EDIP).

Ο κανονισμός EDIP θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως βάση για μελλοντικά κοινά έργα ανάπτυξης και προμηθειών υψηλού κοινού ενδιαφέροντος για την ασφάλεια των κρατών μελών και της Ένωσης, και κατ’ επέκταση της λογικής του βραχυπρόθεσμου μέσου, για πιθανή συνδεδεμένη χρηματοδοτική παρέμβαση της Ένωσης για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής βιομηχανικής βάσης στον τομέα της άμυνας, ιδίως για έργα τα οποία κανένα μεμονωμένο κράτος μέλος δεν θα μπορούσε να αναπτύξει μόνο του ή να συνάψει συμβάσεις προμήθειας μόνο του.

Το μέσο συνάδει με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Άμυνας (ΕΤΑ). Συμπληρώνει το ΕΤΑ και βασίζεται στην ίδια νομική βάση. Παρότι το ΕΤΑ παρέχει κίνητρα για τη συνεργασία νομικών οντοτήτων σε έργα έρευνας και ανάπτυξης στον τομέα της άμυνας, το μέσο θα στηρίξει τη συνεργασία για κοινές προμήθειες στον τομέα της άμυνας. Το μέσο υιοθετεί επίσης την προσέγγιση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας όσον αφορά την απαγόρευση της στήριξης αγαθών ή υπηρεσιών που απαγορεύονται από το εφαρμοστέο διεθνές δίκαιο, ή φονικών αυτόνομων όπλων χωρίς τη δυνατότητα ουσιαστικού ανθρώπινου ελέγχου επί των αποφάσεων επιλογής και εμπλοκής κατά τη διενέργεια επιθέσεων κατά ανθρώπων.

Συνέπεια με άλλες πολιτικές της Ένωσης

Το μέσο θα συμπληρώσει τις υφιστάμενες συνεργατικές πρωτοβουλίες της ΕΕ στον τομέα της άμυνας, όπως η μόνιμη διαρθρωμένη συνεργασία (PESCO), και θα δημιουργήσει συνέργειες με την υλοποίηση της στρατηγικής πυξίδας για την ασφάλεια και την άμυνα, και με άλλα προγράμματα της ΕΕ, όπως το Ευρωπαϊκό Ταμείο Άμυνας.

Το μέσο θα εφαρμοστεί επίσης σε πλήρη συνοχή με το σχέδιο ανάπτυξης δυνατοτήτων (CDP) της ΕΕ που προσδιορίζει τις προτεραιότητες όσον αφορά τις αμυντικές δυνατότητες σε επίπεδο ΕΕ, καθώς και με τη συντονισμένη ετήσια επανεξέταση της ΕΕ στον τομέα της άμυνας (CARD), η οποία, μεταξύ άλλων, εντοπίζει νέες ευκαιρίες συνεργασίας στον τομέα της άμυνας. Στο πλαίσιο αυτό, μπορούν επίσης να ληφθούν υπόψη σχετικές δραστηριότητες που ασκούν ο Οργανισμός Βορειοατλαντικού Συμφώνου (NATO) και άλλοι εταίροι, όταν εξυπηρετούν συμφέροντα ασφάλειας και άμυνας της Ένωσης και δεν αποκλείουν τη συμμετοχή κανενός κράτους μέλους.

Ο υπό έκδοση κανονισμός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με τη θέσπιση πράξης για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας μέσω κοινών προμηθειών χωρίς το αιτιολογικό μέρος και λοιπα, δημοσιεύεται στη συνέχεια

Άρθρο 1Αντικείμενο

Ο παρών κανονισμός θεσπίζει πράξη για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας μέσω κοινών προμηθειών (στο εξής: μέσο).

Άρθρο 2Ορισμοί

Για τους σκοπούς του παρόντος κανονισμού, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

(1)«κοινή προμήθεια»: συνεργατική προμήθεια που διεξάγεται από κοινού από τουλάχιστον τρία κράτη μέλη·

(2)«έλεγχος από μη συνδεδεμένη τρίτη χώρα ή από οντότητα μη συνδεδεμένης τρίτης χώρας»: η δυνατότητα άσκησης αποφασιστικής επιρροής σε νομική οντότητα άμεσα, είτε έμμεσα μέσω μίας ή περισσότερων ενδιάμεσων νομικών οντοτήτων·

(3)«δομή εκτελεστικής διαχείρισης»: όργανο νομικής οντότητας, το οποίο έχει οριστεί σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία και, κατά περίπτωση, είναι υπόλογο στον διευθύνοντα σύμβουλο και εξουσιοδοτημένο να διαμορφώνει τη στρατηγική, τους στόχους και τον γενικό προσανατολισμό της νομικής οντότητας, και το οποίο επιβλέπει και παρακολουθεί τη λήψη διαχειριστικών αποφάσεων·

(4)«οντότητα μη συνδεδεμένης τρίτης χώρας»: νομική οντότητα η οποία είναι εγκατεστημένη σε μη συνδεδεμένη τρίτη χώρα ή, εάν είναι εγκατεστημένη στην Ένωση ή σε συνδεδεμένη χώρα, της οποίας οι δομές εκτελεστικής διαχείρισης βρίσκονται σε μη συνδεδεμένη τρίτη χώρα·

(5)«φορέας προμηθειών»: αναθέτουσα αρχή εγκατεστημένη σε κράτος μέλος ή σε συνδεδεμένη χώρα, η οποία έχει οριστεί από τουλάχιστον τρία κράτη μέλη για τη διεξαγωγή κοινής προμήθειας εξ ονόματός τους, συμπεριλαμβανομένων των φορέων της Ένωσης ή διεθνών οργανισμών·

(6)«τρίτη χώρα»: χώρα που δεν είναι κράτος μέλος της Ένωσης.

Άρθρο 3Στόχοι

1.Το μέσο έχει τους ακόλουθους ειδικούς στόχους:

α)ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της αποδοτικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανικής και τεχνολογικής βάσης στον τομέα της άμυνας (στο εξής: ΕΒΤΒΑ) για μια πιο ανθεκτική Ένωση, ιδίως με την επιτάχυνση, με συνεργατικό τρόπο, της προσαρμογής της βιομηχανίας στις διαρθρωτικές αλλαγές, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης των παραγωγικών της ικανοτήτων·

β)προώθηση της συνεργασίας στη διαδικασία αμυντικών προμηθειών μεταξύ των συμμετεχόντων κρατών μελών, γεγονός που συμβάλλει στην αλληλεγγύη, τη διαλειτουργικότητα, την πρόληψη των φαινομένων παραγκωνισμού, την αποφυγή του κατακερματισμού και την αύξηση της αποτελεσματικότητας των δημόσιων δαπανών.

2.Οι στόχοι επιδιώκονται με έμφαση στην ενίσχυση και την ανάπτυξη της βιομηχανικής βάσης της Ένωσης στον τομέα της άμυνας, ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει ιδίως τις πλέον επείγουσες και κρίσιμες ανάγκες σε αμυντικά προϊόντα, ιδιαίτερα εκείνες που προέκυψαν ή επιδεινώθηκαν από την αντίδραση στη ρωσική επίθεση κατά της Ουκρανίας, λαμβανομένων υπόψη των εργασιών της ειδικής ομάδας για τις από κοινού αμυντικές προμήθειες.

Άρθρο 4Προϋπολογισμός

1.Το χρηματοδοτικό κονδύλιο για την εκτέλεση του μέσου για την περίοδο από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού έως την 31η Δεκεμβρίου 2024 ανέρχεται σε 500 εκατ. EUR σε τρέχουσες τιμές.

2.Το ποσό που αναφέρεται στην παράγραφο 1 μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τεχνική και διοικητική βοήθεια για την υλοποίηση του μέσου, όπως για δραστηριότητες προετοιμασίας, παρακολούθησης, διαχειριστικού ελέγχου, λογιστικού ελέγχου και αξιολόγησης, συμπεριλαμβανομένων των εταιρικών συστημάτων τεχνολογίας πληροφοριών.

3.Πόροι που κατανέμονται στα κράτη μέλη υπό καθεστώς επιμερισμένης διαχείρισης μπορούν, κατόπιν αιτήματός τους, να μεταφερθούν στο μέσο με την επιφύλαξη των όρων που καθορίζονται στις σχετικές διατάξεις του κανονισμού περί κοινών διατάξεων για την περίοδο 2021-2027. Η Επιτροπή εκτελεί τους εν λόγω πόρους άμεσα, σύμφωνα με το άρθρο 62 παράγραφος 1 πρώτο εδάφιο στοιχείο α) του κανονισμού (ΕΕ, Ευρατόμ) 2018/1046 (στο εξής: δημοσιονομικός κανονισμός). Οι εν λόγω πόροι χρησιμοποιούνται προς όφελος του οικείου κράτους μέλους.

4.Οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις για δραστηριότητες οι οποίες εκτείνονται σε περισσότερα του ενός οικονομικά έτη μπορούν να κατανέμονται σε περισσότερα οικονομικά έτη με ετήσιες δόσεις.

Άρθρο 5Τρίτες χώρες συνδεδεμένες με το μέσο

Το μέσο είναι ανοικτό στη συμμετοχή των κρατών μελών και των μελών της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών που είναι μέλη του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (συνδεδεμένες χώρες), σύμφωνα με τους όρους που καθορίζονται στη συμφωνία για τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο.

Άρθρο 6Εκτέλεση και μορφές χρηματοδότησης της ΕΕ

1.Το μέσο εκτελείται υπό άμεση διαχείριση σύμφωνα με τον δημοσιονομικό κανονισμό.

2.Η χρηματοδότηση της ΕΕ παρέχει κίνητρα για τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών προς επίτευξη των στόχων που αναφέρονται στο άρθρο 3. Η χρηματοδοτική συνεισφορά καθορίζεται λαμβανομένου υπόψη του συνεργατικού χαρακτήρα των κοινών προμηθειών συν ένα κατάλληλο ποσό για τη δημιουργία του χαρακτήρα κινήτρου που απαιτείται για την ενθάρρυνση της συνεργασίας.

3.Όταν είναι αναγκαίο για την υλοποίηση μιας δράσης, οι χρηματοδοτικές συνεισφορές μπορούν να καλύπτουν περίοδο πριν από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος για χρηματοδοτικές συνεισφορές για την εν λόγω δράση, υπό την προϋπόθεση ότι η δράση δεν έχει ξεκινήσει πριν από τις 24 Φεβρουαρίου 2022.

4.Οι επιχορηγήσεις που εκτελούνται υπό άμεση διαχείριση χορηγούνται και αποτελούν αντικείμενο διαχείρισης όπως προβλέπεται στον τίτλο VIII του δημοσιονομικού κανονισμού.

Άρθρο 7Επιλέξιμες δράσεις

1.Επιλέξιμες για χρηματοδότηση είναι μόνο οι δράσεις που πληρούν όλα τα ακόλουθα κριτήρια:

α)οι δράσεις περιλαμβάνουν συνεργασία για την κοινή προμήθεια των πλέον επειγόντων και κρίσιμων αμυντικών προϊόντων μεταξύ επιλέξιμων οντοτήτων που υλοποιούν τους στόχους που αναφέρονται στο άρθρο 3·

β)οι δράσεις συνεπάγονται νέα συνεργασία ή επέκταση υφιστάμενης συνεργασίας σε νέα κράτη μέλη ή συνδεδεμένες χώρες·

γ)οι δράσεις εκτελούνται από κοινοπραξία τουλάχιστον τριών κρατών μελών·

δ)οι δράσεις πληρούν τις πρόσθετες προϋποθέσεις που ορίζονται στο άρθρο 8.

2.Οι ακόλουθες δράσεις δεν είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση:

α)δράσεις για κοινή προμήθεια αγαθών ή υπηρεσιών που απαγορεύονται από το εφαρμοστέο διεθνές δίκαιο·

β)δράσεις για κοινή προμήθεια φονικών αυτόνομων όπλων χωρίς τη δυνατότητα ουσιαστικού ανθρώπινου ελέγχου επί των αποφάσεων επιλογής και εμπλοκής κατά τη διενέργεια επιθέσεων κατά ανθρώπων.

Άρθρο 8Πρόσθετοι όροι χρηματοδότησης

1.Τα κράτη μέλη ή οι συνδεδεμένες τρίτες χώρες ορίζουν φορέα προμηθειών ο οποίος ενεργεί εξ ονόματός τους για τους σκοπούς της κοινής προμήθειας. Ο φορέας προμηθειών διεξάγει τις διαδικασίες προμηθειών και συνάπτει τις προκύπτουσες συμφωνίες με αναδόχους εξ ονόματος των συμμετεχόντων κρατών μελών.

2.Οι διαδικασίες προμηθειών που αναφέρονται στην παράγραφο 1 βασίζονται σε συμφωνία που υπογράφεται από τα συμμετέχοντα κράτη μέλη με τον φορέα προμηθειών, υπό τους όρους που καθορίζονται στο πρόγραμμα εργασίας που αναφέρεται στο άρθρο 11.

3.Στις διαδικασίες και συμβάσεις κοινών προμηθειών περιλαμβάνονται οι απαιτήσεις συμμετοχής αναδόχων και υπεργολάβων που συμμετέχουν σε κοινή προμήθεια, όπως αναφέρεται στις παραγράφους 4 έως 10.

4.Οι ανάδοχοι και οι υπεργολάβοι που συμμετέχουν σε κοινή προμήθεια είναι εγκατεστημένοι και διαθέτουν τις οικείες δομές εκτελεστικής διαχείρισης στην Ένωση. Δεν υπόκεινται σε έλεγχο από μη συνδεδεμένη τρίτη χώρα ή από οντότητα μη συνδεδεμένης τρίτης χώρας.

5.Κατά παρέκκλιση από την παράγραφο 4, νομική οντότητα εγκατεστημένη στην Ένωση ή σε συνδεδεμένη τρίτη χώρα η οποία ελέγχεται από μη συνδεδεμένη τρίτη χώρα ή από οντότητα μη συνδεδεμένης τρίτης χώρας μπορεί να συμμετέχει ως ανάδοχος και υπεργολάβος που συμμετέχει στην κοινή προμήθεια, μόνον εάν παρέχει εγγυήσεις εγκεκριμένες από το κράτος μέλος ή τη συνδεδεμένη τρίτη χώρα στην οποία είναι εγκατεστημένος ο ανάδοχος.

6.Τα συμμετέχοντα κράτη μέλη υποβάλλουν στην Επιτροπή κοινοποίηση του φορέα προμηθειών σχετικά με τις παρασχεθείσες εγγυήσεις από ανάδοχο ή υπεργολάβο που εμπλέκεται στην κοινή προμήθεια και είναι εγκατεστημένος στην Ένωση ή σε συνδεδεμένη τρίτη χώρα και ελέγχεται από μη συνδεδεμένη τρίτη χώρα ή οντότητα μη συνδεδεμένης τρίτης χώρας. Οι εγγυήσεις και οι σχετικές διατάξεις της σύμβασης προμηθειών τίθενται στη διάθεση της Επιτροπής κατόπιν αιτήματος. Οι εγγυήσεις εξασφαλίζουν ότι η συμμετοχή ενός αναδόχου ή υπεργολάβου που συμμετέχει στην κοινή προμήθεια δεν αντιβαίνει στα συμφέροντα ασφάλειας και άμυνας της Ένωσης και των κρατών μελών της, όπως αυτά ορίζονται στο πλαίσιο της ΚΕΠΠΑ, σύμφωνα με τον Τίτλο V της ΣΕΕ, ή στους στόχους του άρθρου 3.

7.Οι εγγυήσεις τεκμηριώνουν συγκεκριμένα ότι, για τους σκοπούς της κοινής προμήθειας, έχουν θεσπιστεί μέτρα ώστε να εξασφαλίζεται ότι:

α)ο έλεγχος επί του αναδόχου ή του υπεργολάβου που συμμετέχει στην κοινή προμήθεια δεν ασκείται κατά τρόπο που να περιορίζει ή να παρακωλύει την ικανότητά του να εκτελεί την παραγγελία και να παράγει αποτελέσματα και·

β)αποτρέπεται η πρόσβαση μη συνδεδεμένης τρίτης χώρας ή οντότητας μη συνδεδεμένης τρίτης χώρας σε ευαίσθητες πληροφορίες και οι υπάλληλοι ή άλλα πρόσωπα που συμμετέχουν στην κοινή προμήθεια διαθέτουν εθνική εξουσιοδότηση ασφάλειας από κράτος μέλος.

8.Οι υποδομές, οι εγκαταστάσεις, τα περιουσιακά στοιχεία και οι πόροι των αναδόχων και των υπεργολάβων που συμμετέχουν σε κοινή προμήθεια και χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς της κοινής προμήθειας βρίσκονται στο έδαφος κράτους μέλους ή συνδεδεμένης τρίτης χώρας. Όταν δεν υπάρχουν ανταγωνιστικά υποκατάστατα άμεσα διαθέσιμα στην Ένωση ή σε συνδεδεμένη τρίτη χώρα, οι ανάδοχοι και οι υπεργολάβοι που συμμετέχουν σε κοινή προμήθεια μπορούν να χρησιμοποιούν τα περιουσιακά στοιχεία, τις υποδομές, τις εγκαταστάσεις και τους πόρους τους που βρίσκονται ή διατηρούνται εκτός του εδάφους των κρατών μελών ή των συνδεδεμένων τρίτων χωρών, υπό την προϋπόθεση ότι η χρήση αυτή δεν αντιβαίνει στα συμφέροντα ασφάλειας και άμυνας της Ένωσης και των κρατών μελών της και ότι συνάδει με τους στόχους του άρθρου 3.

9.Στις διαδικασίες και συμβάσεις κοινών προμηθειών περιλαμβάνεται επίσης απαίτηση να μην υπόκειται το αμυντικό προϊόν σε περιορισμό από μη συνδεδεμένη τρίτη χώρα ή οντότητα μη συνδεδεμένης τρίτης χώρας.

10.Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, ως «υπεργολάβοι που συμμετέχουν σε κοινή προμήθεια» νοούνται όλοι οι ακόλουθοι:

α)υπεργολάβοι με άμεση συμβατική σχέση με ανάδοχο·

β)άλλοι υπεργολάβοι στους οποίους κατανέμεται τουλάχιστον το 10 % του μεριδίου εργασιών·

γ)υπεργολάβοι που ενδέχεται να χρειάζονται πρόσβαση σε διαβαθμισμένες πληροφορίες για την εκτέλεση της κοινής προμήθειας.

Άρθρο 9Επιλέξιμες οντότητες

Υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τα κριτήρια επιλεξιμότητας που ορίζονται στο άρθρο 197 του δημοσιονομικού κανονισμού, οι ακόλουθες οντότητες είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση:

α)δημόσιες αναθέτουσες αρχές ή αναθέτοντες φορείς όπως ορίζονται στις οδηγίες 2014/24/ΕΕ 9 και 2014/25/ΕΕ 10 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου·

β)δημόσιες αρχές συνδεδεμένων τρίτων χωρών.

Άρθρο 10Κριτήρια ανάθεσης

Η Επιτροπή αξιολογεί τις υποβληθείσες προτάσεις με βάση τα ακόλουθα κριτήρια ανάθεσης:

1.τη συμβολή της δράσης στην ενίσχυση και την ανάπτυξη της βιομηχανικής βάσης της Ένωσης στον τομέα της άμυνας, ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει ιδίως τις πλέον επείγουσες και κρίσιμες ανάγκες σε αμυντικά προϊόντα, όπως αναφέρεται στο άρθρο 3, μεταξύ άλλων όσον αφορά τη διαδικασία προμηθειών και τους χρόνους παράδοσης, την αναπλήρωση των αποθεμάτων, τη διαθεσιμότητα και τον εφοδιασμό·

2.τη συμβολή της δράσης στην ανταγωνιστικότητα και την προσαρμογή της ΕΒΤΒΑ, μεταξύ άλλων με την προβλεπόμενη αύξηση των παραγωγικών ικανοτήτων της, τη δέσμευση παραγωγικών ικανοτήτων, την επανειδίκευση και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων της, και τον συνολικό εκσυγχρονισμό της·

3.τη συμβολή της δράσης στην ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ κρατών μελών ή συνδεδεμένων χωρών και στη διαλειτουργικότητα των προϊόντων·

4.τον αριθμό των κρατών μελών ή των συνδεδεμένων χωρών που συμμετέχουν στην κοινή προμήθεια·

5.το εκτιμώμενο μέγεθος της κοινής προμήθειας και τυχόν δήλωση των συμμετεχόντων ότι θα χρησιμοποιούν, θα αποθηκεύουν, θα κατέχουν ή θα συντηρούν από κοινού τα αμυντικά προϊόντα που προμηθεύονται·

6.το καταλυτικό αποτέλεσμα της χρηματοδοτικής στήριξης της Ένωσης μέσω της επίδειξης του τρόπου με τον οποίο η συνεισφορά της Ένωσης μπορεί να υπερβεί τα εμπόδια στις κοινές προμήθειες·

7.την ποιότητα και την αποδοτικότητα της υλοποίησης της δράσης.

Άρθρο 11Πρόγραμμα εργασίας

1.Το μέσο εφαρμόζεται μέσω προγράμματος εργασίας όπως αναφέρεται στο άρθρο 110 του δημοσιονομικού κανονισμού.

2.Η Επιτροπή εγκρίνει, μέσω εκτελεστικής πράξης, το πρόγραμμα εργασίας που αναφέρεται στην παράγραφο 1. Η εν λόγω εκτελεστική πράξη εκδίδεται σύμφωνα με τη διαδικασία εξέτασης η οποία αναφέρεται στο άρθρο 14 παράγραφος 3.

3.Το πρόγραμμα εργασίας καθορίζει το ελάχιστο οικονομικό μέγεθος των δράσεων από κοινού προμηθειών και καθορίζει το ενδεικτικό ποσό χρηματοδοτικής στήριξης για δράσεις που υλοποιούνται από τον ελάχιστο αριθμό κρατών μελών, όπως αναφέρεται στο άρθρο 7 παράγραφος 1 στοιχείο γ), καθώς και κίνητρα για προμήθειες μεγαλύτερης αξίας και τη συμπερίληψη πρόσθετων κρατών μελών ή συνδεδεμένων χωρών.

4.Το πρόγραμμα εργασίας καθορίζει τις προτεραιότητες χρηματοδότησης σύμφωνα με τις ανάγκες που αναφέρονται στο άρθρο 3 παράγραφος 2.

Άρθρο 12Παρακολούθηση και υποβολή εκθέσεων

1.Η Επιτροπή συντάσσει έκθεση αξιολόγησης για το μέσο το αργότερο έως την 31η Δεκεμβρίου 2024 και την υποβάλλει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Η έκθεση αξιολογεί τον αντίκτυπο και την αποτελεσματικότητα των δράσεων που αναλαμβάνονται στο πλαίσιο του μέσου.

2.Στο πλαίσιο της έκθεσης, η οποία βασίζεται σε διαβουλεύσεις με τα κράτη μέλη και τα βασικά ενδιαφερόμενα μέρη, αξιολογείται ειδικότερα η πρόοδος που έχει συντελεστεί προς την επίτευξη των στόχων που ορίζονται στο άρθρο 3.

Άρθρο 13Πληροφόρηση, επικοινωνία και δημοσιότητα

1.Οι αποδέκτες ενωσιακής χρηματοδότησης μνημονεύουν ρητά την προέλευση της χρηματοδότησης αυτής και εξασφαλίζουν την προβολή της (ιδίως κατά την προώθηση των δράσεων και των αποτελεσμάτων τους), παρέχοντας συνεκτική, αποτελεσματική και αναλογική στοχευμένη πληροφόρηση σε πολλά διαφορετικά κοινά, συμπεριλαμβανομένων των μέσων ενημέρωσης και του κοινού.

2.Η Επιτροπή υλοποιεί δράσεις πληροφόρησης και επικοινωνίας για το μέσο, τις δράσεις και τα αποτελέσματά του. Οι χρηματοδοτικοί πόροι που διατίθενται για το μέσο συνεισφέρουν επίσης στην προβολή των πολιτικών προτεραιοτήτων της Ένωσης, στον βαθμό που αυτές είναι συναφείς με τους στόχους που αναφέρονται στο άρθρο 3.

Άρθρο 14Διαδικασία επιτροπής

1.Η Επιτροπή επικουρείται από επιτροπή. Πρόκειται για επιτροπή κατά την έννοια του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 182/2011.

2.Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας καλείται να συμβάλλει με τις απόψεις και την εμπειρογνωσία του στην επιτροπή ως παρατηρητής. Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης καλείται επίσης να προσφέρει βοήθεια στο πλαίσιο της επιτροπής.

3.Όταν γίνεται παραπομπή στην παρούσα παράγραφο, εφαρμόζεται το άρθρο 5 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 182/2011.

Άρθρο 15Έναρξη ισχύος

Ο παρών κανονισμός αρχίζει να ισχύει την επομένη της δημοσίευσής του στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο παρών κανονισμός είναι δεσμευτικός ως προς όλα τα μέρη του και ισχύει άμεσα σε κάθε κράτος μέλος.

Πηγη: ΕΕ – pelazkarabo.blogspot.com

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση με αναφορά της πηγής