Οι δηλώσεις του Υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, μετά το πέρας της συνάντησης που είχε, σήμερα με τον Υπουργό Εξωτερικών της Σερβίας, Nikola Selaković, στο Βελιγράδι, επιβεβαιώνουν τις μεγάλες προοπτικές που ανοίγονται στις ελληνοσερβικές σχέσεις με την προοπτική ένταξης της χώρας αυτής στην ΕΕ, η οπoία αναμένεται να πραγματοποιηθεί με επιτυχία και σύντομα.

Η Ελλάδα και η ευρωπαϊκή πορεία της Σερβίας

Η Ελλάδα είναι για τη σημερινή Σερβία η χώρα που της άνοιξε το δρόμο για την Ευρωπαϊκή Ενωση. Αυτό είναι το γεγονός και για να μην υπάρξουν σχόλια περί αυτοπροβολής του έργου των σύγχρονων Ελλήνων.αναφέρουμε ακριβώς αυτά που γράφει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σχετικά με το ίδιο θέμα:

”Η Σερβία – μαζί με 5 άλλες χώρες των Δυτικών Βαλκανίων – αναγνωρίστηκε ως πιθανός υποψήφιος για ένταξη στην ΕΕ κατά τη σύνοδο κορυφής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Θεσσαλονίκης το 2003” Δηλαδή, επί Ελληνικής προεδρίας στην ΕΕ.

Και, όπως έχουμε επισημάνει αρκετές φορές, οι Έλληνες, κυρίως στο αρμόδιο για την ΕΕ Υπουργείο, το Υπουργείο Εξωτερικών, εργάστηκαν για να αντιμετωπίσουν αρνητικές θέσεις χωρών της ΕΕ, αλλά και για να συντάξουν το νομοθετικό εκείνο πλαίσιο, που θα αποτελούσε, και αποτελεί, στη συνέχεια τη βάση για κάθε νέα διεύρυνση της ΕΕ στην περιοχή, το λεγόμενο ¨Θεματολόγιο της Θεσσαλονίκης¨” Επιβεβαιωτικές της ελληνικής συμβολής είναι οι δηλώσεις του τότε Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζακ Σαντέρ, πως η διεύρυνση της ΕΕ προς τα Δυτικά Βαλκάνια θα περάσει από την Αθήνα. Έτσι και έγινε.

Το 2008, υιοθετήθηκε η ευρωπαϊκή εταιρική σχέση με τη Σερβία , η οποία καθορίζει τις προτεραιότητες για την αίτηση ένταξης της χώρας Τον Μάρτιο του 2012 χορηγήθηκε στη Σερβία καθεστώς υποψήφιας για ένταξη στην ΕΕ. Τον Σεπτέμβριο του 2013 ,ακολούθησε η Συμφωνία Σταθεροποίησης και Σύνδεσης

Σύμφωνα με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον Ιούνιο του 2013 να αρχίσει ενταξιακές διαπραγματεύσεις με τη Σερβία, το Συμβούλιο ενέκρινε τον Δεκέμβριο του 2013 το διαπραγματευτικό πλαίσιο και συμφώνησε να πραγματοποιήσει την 1η Διακυβερνητική Διάσκεψη με τη Σερβία τον Ιανουάριο του 2014. Στις 21 Ιανουαρίου 2014, έγινε η 1η Διακυβερνητική Διάσκεψη Τώρα ανοίγουν το ένα μετά το άλλο τα διαπραγματευτικά κεφάλαια.

Ελλάδα και παροχή τεχνικής βοήθειας

Στην όλη προενταξιακή διαδικασία, ιδίως στην προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας της Σερβίας, στο κεκτημένο της ΕΕ ( πρωτογενές δίκαιο και παράγωγο), οι αρμόδιοι Ελληνες νομικοί, για το θέμα διαθέτουν πολύ καλες γνώσεις, αλλά και εμπειρία σημαντική από τη βοήθεια που έχουν προσφέρει σε άλλες χώρες της περιοχής.

Στο θέμα έκανε αναφορά ο Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας στις δηλώσεις του, που δημοσιεύονται σε χωριστή ανάρτηση.

Η κατάσταση, σήμερα στην υπό ένταξη Σερβία, κυρίως στον τομέα της οικονομίας και η πρόοδος, όπως αυτή αναφέρεται στην έκθεση προόδου της Επιτροπής σχετικά με τη διεύρυνση, τον Οκτώβριο του 2020:

Η Σερβία εξακολούθησε να συμβάλλει σημαντικά στη διαχείριση των μεικτών μεταναστευτικών ροών προς την ΕΕ, διαδραματίζοντας ενεργό και εποικοδομητικό ρόλο και συνεργαζόμενη αποτελεσματικά με τους γείτονές της και με τα κράτη μέλη της ΕΕ. Συνέχισε επίσης να εφαρμόζει αποτελεσματικά τη στρατηγική ολοκληρωμένης διαχείρισης των συνόρων και το σχέδιο δράσης της.

Όσον αφορά τα οικονομικά κριτήρια, η Σερβία έχει σημειώσει κάποια πρόοδο και έχει προετοιμαστεί σε μέτριο βαθμό / βρίσκεται σε καλό επίπεδο προετοιμασίας όσον αφορά την ανάπτυξη μιας λειτουργικής οικονομίας της αγοράς. Πριν από την κρίση της COVID-19, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ είχε επιταχυνθεί χάρη στην ενίσχυση της εγχώριας ζήτησης. Οι εξωτερικές ανισορροπίες διευρύνθηκαν, αλλά η χρηματοδότησή τους παρέμεινε υγιής λόγω των υψηλών εισροών άμεσων ξένων επενδύσεων. Οι πιέσεις στις τιμές παρέμειναν χαμηλές και οι προσδοκίες για τον πληθωρισμό παρέμειναν συγκρατημένες.

Χάρη στη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος και τη διατήρηση συνετού δημοσιονομικού προσανατολισμού, η Σερβία βελτίωσε σημαντικά τη βιωσιμότητα του χρέους. Οι επιδόσεις της αγοράς εργασίας έχουν βελτιωθεί, καθώς καταγράφονται τα χαμηλότερα ποσοστά ανεργίας την τελευταία δεκαετία· ωστόσο, αυτό οφειλόταν επίσης στη μαζική μετανάστευση. Η κρίση της COVID-19 αναμένεται, ωστόσο, να επιδεινώσει σημαντικά τις οικονομικές προοπτικές το 2020, ιδίως όσον αφορά την αύξηση του ΑΕΠ, τα δημόσια οικονομικά και την απασχόληση.

Σημειώθηκε μεν κάποια πρόοδος στις μεταρρυθμίσεις της φορολογικής διοίκησης και στην ιδιωτικοποίηση κρατικών τραπεζών, όμως σε άλλες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις της δημόσιας διοίκησης και των κρατικών επιχειρήσεων η πρόοδος υπήρξε βραδεία. Πρέπει να αντιμετωπιστούν οι αδυναμίες του δημοσιονομικού πλαισίου. Δεν σημειώθηκε πρόοδος όσον αφορά την ενίσχυση των δημοσιονομικών κανόνων. Το αποτύπωμα του κράτους στην οικονομία παραμένει ισχυρό και ο ιδιωτικός τομέας εμποδίζεται από αδυναμίες όσον αφορά το κράτος δικαίου.

Η Σερβία έχει σημειώσει κάποια πρόοδο και έχει προετοιμαστεί σε μέτριο βαθμό για να αντιμετωπίσει τις ανταγωνιστικές πιέσεις και τις δυνάμεις της αγοράς εντός της ΕΕ. Η δομή της οικονομίας βελτιώθηκε περαιτέρω και η οικονομική ολοκλήρωση με την ΕΕ παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα. Ωστόσο, παρά την κάποια πρόοδο, η ποιότητα και η συνάφεια της εκπαίδευσης και της κατάρτισης δεν ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Οι επενδύσεις συνέχισαν να αυξάνονται, αλλά, μετά από χρόνια έλλειψης επενδύσεων, παραμένουν ανεπαρκείς για την αντιμετώπιση των σοβαρών αναγκών σε υποδομές. Η Σερβία πρέπει να εφαρμόσει τους ίδιους κανόνες για την ιεράρχηση, την επιλογή και την παρακολούθηση όλων των κεφαλαιουχικών επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων στο πλαίσιο διακυβερνητικών συμφωνιών, ανεξάρτητα από το είδος της επένδυσης ή την πηγή χρηματοδότησης.

Όλες οι επενδυτικές αποφάσεις πρέπει να τηρούν τα πρότυπα της ΕΕ για τις δημόσιες συμβάσεις, τις κρατικές ενισχύσεις, τις εκτιμήσεις περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την ανάλυση κόστους-οφέλους. Παρόλο που το κόστος του δανεισμού των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων έχει μειωθεί πρόσφατα, αυτές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν αρκετά προβλήματα, μεταξύ των οποίων ένα ασταθές επιχειρηματικό περιβάλλον και αθέμιτο ανταγωνισμό.

Η Σερβία συνολικά παρέμεινε προσηλωμένη στις διμερείς σχέσεις με άλλες υποψήφιες χώρες και γειτονικά κράτη μέλη της ΕΕ και συμμετέχει ενεργά στην περιφερειακή συνεργασία. Οι σχέσεις με το Μαυροβούνιο χαρακτηρίστηκαν από εντάσεις, μεταξύ άλλων σχετικά με τις βουλευτικές εκλογές της 30ής Αυγούστου στο Μαυροβούνιο. Στις συνόδους κορυφής στο Νόβι Σαντ, την Οχρίδα και τα Τίρανα, η Σερβία απέδειξε ότι είναι αποφασισμένη να δώσει νέα ώθηση στην περιφερειακή συνεργασία και να ενισχύσει την περιφερειακή ανάληψη ευθύνης. Είναι σημαντικό οι περιφερειακές πρωτοβουλίες να περιλαμβάνουν όλους τους εταίρους στα Δυτικά Βαλκάνια και να βασίζονται σε κανόνες της ΕΕ, με βάση τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί στο παρελθόν στο πλαίσιο της CEFTA, του Περιφερειακού Οικονομικού Χώρου (ΠΟΧ) ή της Συνθήκης για την ίδρυση Κοινότητας Μεταφορών.

Όσον αφορά την εξομάλυνση των σχέσεων με το Κόσοβο, ο διάλογος υπό την αιγίδα της ΕΕ συνεχίστηκε με συνεδριάσεις υψηλού επιπέδου στις 12 και 16 Ιουλίου και στις 7 Σεπτεμβρίου 2020. Πραγματοποιήθηκαν ορισμένες συνεδριάσεις στις Βρυξέλλες σε επίπεδο εμπειρογνωμόνων. Η Σερβία πρέπει να καταβάλει και άλλες, σημαντικές προσπάθειες και να συμβάλει στην επίτευξη συνολικής νομικά δεσμευτικής συμφωνίας με το Κόσοβο. Μια τέτοια συμφωνία είναι επείγουσα και ζωτικής σημασίας προκειμένου το Κόσοβο και η Σερβία να μπορέσουν να σημειώσουν πρόοδο στην αντίστοιχη ευρωπαϊκή τους πορεία.

Όσον αφορά την ικανότητά της να αναλάβει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την ιδιότητα του μέλους της ΕΕ, η Σερβία ενέτεινε τις εργασίες της για την ευθυγράμμιση της νομοθεσίας της προς το κεκτημένο της ΕΕ στα κεφάλαια για την οικονομία και την εσωτερική αγορά. Η χώρα σημείωσε ικανοποιητική πρόοδο σε οικονομικούς τομείς όπως το εταιρικό δίκαιο, το δίκαιο διανοητικής ιδιοκτησίας, ο ανταγωνισμός και οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες. Ωστόσο, σημειώθηκε περιορισμένη πρόοδος όσον αφορά τις δημόσιες συμβάσεις.

Μολονότι η Σερβία ευθυγράμμισε με το κεκτημένο της ΕΕ σημαντικά τμήματα της νομοθεσίας της για τις δημόσιες συμβάσεις, ο νόμος περί ειδικών διαδικασιών για έργα γραμμικών υποδομών, ο οποίος εγκρίθηκε τον Φεβρουάριο του 2020, επιτρέπει την εξαίρεση έργων υποδομής «ιδιαίτερης σημασίας για τη Σερβία» από την εφαρμογή των κανόνων για τις δημόσιες συμβάσεις και, ως εκ τούτου, καθιστά δυνατή την καταστρατήγηση των κανόνων και των προτύπων της ΕΕ.

Ειδικότερα, κατά την εφαρμογή των διακυβερνητικών συμφωνιών που έχουν συναφθεί με τρίτες χώρες δεν φαίνεται να τηρούνται συστηματικά οι αρχές της ίσης μεταχείρισης, της απαγόρευσης των διακρίσεων, της διαφάνειας και του ανταγωνισμού ούτε να υπάρχει πλήρης συνέπεια με το σχετικό κεκτημένο της ΕΕ και την εθνική νομοθεσία. Σε πολιτικό επίπεδο, πρέπει να δοθεί η δέουσα προσοχή στο περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, πράγμα που σημαίνει καλύτερο συντονισμό, ισχυρότερους θεσμούς, περισσότερη χρηματοδότηση και ενσωμάτωση αυτών των θεμάτων σε όλους τους τομείς της οικονομίας.

Η πρόοδος στη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια με την εγκατάλειψη του άνθρακα πρέπει να καταστεί προτεραιότητα και να ενταχθεί στις έντονες προσπάθειες που πρέπει να καταβάλει η Σερβία για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Όσον αφορά τις μεταφορές, η Σερβία συνέχισε τις μεταρρυθμίσεις στον τομέα των σιδηροδρόμων. Οι επενδυτικές αποφάσεις στον τομέα των μεταφορών πρέπει να εξασφαλίζουν την καλύτερη σχέση ποιότητας/τιμής. Ο ρυθμός των μεταρρυθμίσεων θα εξαρτηθεί σε καθοριστικό βαθμό από την ύπαρξη επαρκών οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, καθώς και των κατάλληλων στρατηγικών πλαισίων, συμπεριλαμβανομένου ιδίως του διορισμού επικεφαλής της διαπραγματευτικής ομάδας της Σερβίας για την ΕΕ.

Η Σερβία συνέχισε να αναπτύσσει στενές σχέσεις και στρατηγικές εταιρικές σχέσεις με ορισμένες χώρες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, της Κίνας και των ΗΠΑ. Η συνεργασία με την Κίνα αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης της COVID-19 και χαρακτηρίστηκε από δηλώσεις υψηλόβαθμων κρατικών αξιωματούχων οι οποίες ήταν υπέρ της Κίνας και επιφυλακτικές έναντι της ΕΕ. Διατηρήθηκαν συχνές επαφές υψηλού επιπέδου και τακτικές διμερείς επισκέψεις με τη Ρωσία, καθώς και στρατιωτική τεχνική συνεργασία, συμπεριλαμβανομένων κοινών στρατιωτικών ασκήσεων και συμφωνιών για αγοραπωλησίες όπλων.

Ο Πρόεδρος της Σερβίας δεσμεύτηκε να μεταφέρει την πρεσβεία της Σερβίας στο Ισραήλ στην Ιερουσαλήμ έως τον Ιούλιο του 2021. Το 2019, η Σερβία ευθυγραμμίστηκε με το 60 % των θέσεων της ΕΕ στον τομέα της ΚΕΠΠΑ και πρέπει να εντείνει τις προσπάθειές της προκειμένου να ευθυγραμμίσει σταδιακά την εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφάλειάς της με εκείνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά την περίοδο μέχρι την προσχώρηση.

Πηγή: pelazkarabo.blogspot.com