Της Ζωής Τόλη

«Moby Dick», το μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ (1819 – 1891), μετατρέπεται σε μιούζικαλ, σε λιμπρέτο και μουσική σύνθεση του Δημήτρη Παπαδημητρίου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.

Είναι ένα έργο που αναφέρεται στην υπέρβαση των ορίων του ανθρώπου, τη σύγκρουσή του με τη Φύση,το Θεό και τη μοίρα, αλλά υμνεί και τη φιλία ως ιδανικό. Εκφράζεται η βαθιά ανθρώπινη ανάγκη για αυτοπροσδιορισμό, σπάζοντας τα όποια φράγματα του «πεπερασμένου» και της κάθε είδους ανασταλτικότητας. Σε πλαίσιο φιλοσοφικής υπαρξιακής διερεύνησης, οι χαρακτήρες και περισσότερο ο καπετάνιος και ο Ισμαήλ, δοκιμάζονται, σε ένα δύσκολο ταξίδι αυτογνωσίας.

Παρακολουθούμε την τρέλα του καπετάνιου Αχαάβ να κυνηγήσει και να σκοτώσει μία λευκή φάλαινα, που, σε παρελθόντα χρόνο, του είχε φάει το γόνατο. Είναι μια σκληρή μάχη, μέχρι τελικής πτώσης. Στο προσωπικό του στοίχημα, να εκδικηθεί το σαρκοφάγο κήτος, συμπαρασύρει ολόκληρο το πλήρωμα του καραβιού.

«Moby Dick»,πρόκειται για μεγάλη και ακριβή παραγωγή, προϊόν συνεργασίας της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών με τις Θεατρικές Σκηνές.

Σκηνοθεσία:

Ο Κακλέας σκηνοθετεί μια από τις καλύτερες δουλειές του, με την έμπνευση, το χιούμορ και την ποιητική διάσταση, να ανεβάζουν στα ύψη την αγωνία και την ένταση. Οι καλλιεπείς φωνές, τα ονειρεμένα σκηνικά, τα πολυποίκιλα κοστούμια, η ζωντανή υπέροχη μουσική και οι συμβολισμοί που πλουτίζουν το ιδεολογικό υπόβαθρο του λιμπρέτο, ενορχηστρώνουν μια εμφανώς αξιόλογη θεατρική δημιουργία.

Με επιρροές από διαλόγους του Σαίξπηρ και από τη Βίβλο, αλλά και με κάποια σημεία που θυμίζουν τραγωδία, ο θεατής συναρπάζεται από την γρήγορη πλοκή, το θυμοσοφικό λόγο και την πλατιά γκάμα των συναισθημάτων.

Λυρικό και επικό στοιχείο εναλλασσόμενα, προσφέρουν ένα λόγο ολοκληρωμένο, κτίζοντας με υφολογική ευφυία τον πυρήνα μιας ναυτικής περπέτειας. Προφανώς αυτός ο πυρήνας, απλώνεται με τη σημειολογία του σε οποιοδήποτε τομέα δράσης του ανθρώπου, σε κάθε εποχή και χρόνο.

Ερμηνείες:

Η συλλογική αποτίμηση της υποκριτικής δεινότητας, χαρακτηρίζεται επαρκής, οι φωνές εύστομες / πληθωρικές και η κινησιογραφία συναρπαστική.

Παίζουν Mπάμπης Βελισσάριος, Βασίλης Κούρτης ( Θοδωρής Βουτσικάκης), Αιμιλιανός Σταματάκης, Ivan Svitailo, Ορφέας Ζαφειρόπουλος.

Συμπρωταγωνιστούν Δημήτρης Γεωργαλάς, Νικόλας Καραγκιαούρης, Zerome Kaluta, Λίνος Μάνεσης, Θοδωρής Μπουζικάκος, Μάριος Πετκίδης και Γιάννης Στόλλας.

Παίζουν Samuel Akinola, Αντώνης Βλάχος, Κωνσταντίνος Ευστρατίου, Κώστας Μαγκλάρας, Γρηγόρης Ποιμενίδης, Δημήτρης Σταματελόπουλος, Ορφέας Τσαρέκας, Πολύκαρπος Φιλιππίδης, Δημήτρης Φουρλής και Αλέξανδρος Ψυχράμης.

Οι Μπάμπης Βελισσάριος , Βασίλης Κούρτης και Νικόλας Καραγκιαούρης ξεχωρίζουν, για το φωνητικό / μουσικό ταλέντο τους.

Το πολυσχιδές ηχόχρωμα του Αιμιλιανού Σταματάκη συγκλονίζει και δημιουργεί αυτή την πολυπόθητη μέθεξη στο κοινό. Η λυρικότητα της ερμηνείας του επηρεάζει τον θεατή που «συναντά» τον κοινωνικό, μεταφυσικό και τρομακτικό ιστό του κειμένου. Τον αγγίζει η αθωότητα και η ευαισθησία αυτού του χαρακτήρα, του Ισμαήλ, που διαθέτει τη βιωματική σοφία ενός στοχαστή.

Συντελεστές:

Ενορχήστρωση / παραγωγή Δημήτρης Παπαδημητρίου, σκηνικά Μανώλης Παντελιδάκης, κοστούμια Ηλένια Δουλαδίρη, φώτα Στέλλα Κάλτσου, χορογραφίες Αγγελική Τρομπούκη, Music Co- ordination, Τάσος Ρωσόπουλος, υπεύθυνος ήχου, ΡΑ Front of House Γιάννης Λαμπρόπουλος, 3D Animation CandyShop VFXI Ευάγγελος Κουλουκύθας, Ορχήστρα Θεάτρου Εντεκαμελής. Back Tracks Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών και διεύθυνση ορχήστρας Πάνος Βλάχος.

Αξιολόγηση:

«Moby Dick», σπουδαία μουσική παράσταση, με πλήθος μηνυμάτων και πανδαιμόνιο εντυπωσιακών εικόνων. Το κοινό απολαμβάνει ένα υψηλής αισθητικής θέαμα, με ποιοτικούς νοηματικούς άξονες. Έργο λαμπερό, επίκαιρο, ένα φρενήρες παραμύθι ή ένα μανιακό φαντασιακό αφήγημα, χορηγός ιδεών και ωφέλιμων διαχρονικών αναγωγών στο σήμερα.

«Moby Dick», μία αιώνια πρόκληση, να ξεπεράσουμε τα όριά μας, χωρίς να μας αναστέλλει η όποια μελλοντική ήττα, παρουσιαστεί στο τέλος. Αξία έχει να αντιμετωπίσουμε κατάματα το ΦΟΒΟ, μήπως και, παραδεχόμενοι τον εαυτό μας, κάποτε γευτούμε την πολυπόθητη ελευθερία.