Με μια ερωτική επιγραφή γραμμένη με κόκκινη μπογιά πάνω στο αέτωμα του Εκατόμπεδου από κάποιον που αναφέρεται σε  έναν ωραίο,  ονόματι Λυσία,  υποδέχεται τους επισκέπτες του το Μουσείο της Ακρόπολης.

Η πανδημία έδωσε τη δυνατότητα στους ανθρώπους του Μουσείου να γιορτάσουν την 11η επέτειο από την ίδρυσή του (20 Ιουνίου) εμπλουτίζοντας τις συλλογές του με νέα εκθέματα και  ανανεώνοντας την παρουσίαση  των πιό φημισμένων γλυπτών του. Ετσι, το κοινό  θα δει αρκετές προσθήκες και αλλαγές στην αρχαϊκή Ακρόπολη και θα θαυμάσει με νέο φωτισμό LED τις Καρυάτιδες.  

Μιλώντας γι αυτές τις αλλαγές ο πρόεδρος του Μουσείου, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής είπε ότι το Μουσείο της Ακρόπλης στεγάζει δύο Ακροπόλεις. Την αρχαϊκή και την κλασική. Και η αρχαϊκή για 50 ίσως και περισσότερα χρόνια έχει έναν και μόνο ναό, αυτόν που ονομάζουμε Εκατόμπεδο. «Όλοι γνωρίζουμε το μεγάλο αέτωμα με τα δυο λιοντάρια που σπαράζουν έναν ταύρο. Δεν αντιλαμβανόμαστε όμως ούτε το μέγεθος του ναού ούτε τη σημασία του» ανέφερε ο κ. Παντερμαλής.

«Γι’ αυτό εκθέσαμε σε συνεργασία με την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ) ένα κιονόκρανο, μια τρίγλυφο και μια μετόπη από τον ναό αυτό. Συγκρίνοντας ο επισκέπτης την τρίγλυφο με τις άλλες που εκτίθενται στο μουσείο, καταλαβαίνει το μέγεθός του ναού: Η τρίγλυφος έχει 1,40 εκ. ύψος, ενώ οι άλλες έχουν ύψος συνήθως μόνο 40 εκ.» Προσπάθειά μας ήταν να δείξουμε μια νέα Ακρόπολη, την παλαιότερη, ενώ παραμένει στόχος μας η εκθεσιακή αναβάθμιση και ο εμπλουτισμός της παρουσίασης των δυο μεγάλων αρχαίων ναών της Ακρόπολης, του πρώτου Παρθενώνα (580/570 π.Χ.) ή Εκατόμπεδου και του «Αρχαίου Ναού» (520/510 π.Χ.), που είναι ο πρόδρομος του Ερεχθείου».

Γι αυτό, ξανατοποθετήθηκε η «Κόρη της Λιών» με νέο αντίγραφο του θραύσματος από το αυθεντικό της Λυών, συνδέθηκε η «Κόρη με τον Πόλο» με τα θραύσματά της που υπήρχαν στις αποθήκες του Μουσείου, βελτιώθηκε ο τρόπος έκθεσης του τέθριππου και του πάνθηρα που αποδίδονται στο Εκατόμπεδο και ολοκληρώθηκε ο καθαρισμός με λέϊζερ της δυτικής ζωφόρου του Παρθενώνα.

Ο κ. Παντερμαλής αναφέρθηκε και στην επισκεψιμότητα που ήταν το μεγάλο ατού αυτού του μουσείου. Την πρώτη μέρα της επαναλειτουργίας του  είχε μόνο 117 επισκέπτες ενώ προ κορωνοϊού ξεπερνούσε ημερησίως τους 6.000. Η επισκεψιμότητα ως το τέλος Φεβρουαρίου του 2020 ήταν εντελώς παράλληλη με εκείνη του 2019. «Ξαφνικά, όμως, αρχές Μαρτίου, είδαμε μια πτώση» είπε ο κ. παντερμαλής. «Ο Μάρτιος του 2019 είχε περίπου 150.000 επισκέπτες, ενώ ο μισός Μάρτιος του 2020 μόνο 26.000». Η συνολική επισκεψιμότητα από πέρσι τον Ιούνιο ως τον Μάρτιο του 2020 ήταν 1.283.125 άτομα. Το μουσείο έμεινε κλειστό -όπως και οι υπόλοιπες μουσειακές δομές της χώρας- από τις 14 Μαρτίου ως τις 14 Ιουνίου 2020 λόγω του κορονοϊού. Αυτό το διάστημα έγινε απολύμανση και καθαρισμός  από τον τρίτο όροφο έως κάτω στα βάθη του κτηρίου.

Η έλλειψη τουριστών είναι εμφανής καθώς παραμένουν ακόμη κλειστά τα καφέ και τα εστιατόρια από την λεωφ. Αμαλίας μέχρι τον πεζόδρομο της οδού Μακρυγιάννη.

Στην εισήγησή της η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ξεκαθάρισε ότι σε λίγες μέρες θα γίνει η προκήρυξη για την πλήρωση της θέσης του διευθυντή του Μουσείου. Ο διαγωνισμός θα είναι διεθνής και δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα καθώς η υποβολή υποψηφιοτήτων θα διαρκέσει 4 ολόκληρους μήνες.

Η επόμενη έκθεση του μουσείου θα αφορά στην καταστροφή της Ακρόπολης από τους Πέρσες -η οποία συνδέεται με την επέτειο των 2.500 ετών από τη Σαλαμίνα και τις Θερμοπύλες. Στόχος να έχει στηθεί ως τον Σεπτέμβριο, και να αποτελέσει τμήμα της μόνιμης έκθεσης του.