Του Κώστα Κουφογιώργου

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ από που προέρχεται η ονομασία του Άουντι ΤΤ; Όχι, δεν είναι κάποιος κωδικός αλλά ένας φόρος τιμής στο παλιό και σχεδόν ξεχασμένο σήμερα μοντέλο της κάποτε θυγατρικής της Άουντι NSU.

Η ονομασία της εταιρίας ήταν μια συντομογραφία της πόλης Νέκαρσουλμ της Βάδης Βυρτεμβέργης στην Γερμανία και σήμερα εκεί βρίσκεται ένα από τα εργοστάσια της Άουντι. Η NSU αν και ξεχασμένη σήμερα την δεκαετία του 50 ήταν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μοτοσυκλετών στον κόσμο με νίκες σε διεθνείς αγώνες και στα χέρια του Βίλελμ Χερτζ η πρώτη που έσπασε το φράγμα των 300 χλμ/ω στους δύο τροχούς το 1956. Η NSU λάνσαρε τον ανεμοθώρακα αλλά και πρωτοποριακές λύσεις όπως η χρήση κομπρέσορα σε μοτοσικλέτα που απέδιδε την απίστευτη, για την δεκαετία του 50, ισχύ των 110 ίππων.

 

2κου

 

Από τους 2 στούς 4 τροχούς.

Παράλληλα η NSU κατασκεύαζε και αυτοκίνητα. Μεταπολεμικά μπήκε και αυτή στον χορό των μίνι αυτοκινήτων που ήταν μια τεράστια αγορά για την κατεστραμμένη από τον πόλεμο Γερμανία με το Prinz που κινούσε ένας δικύλινδρος κινητήρας μοτοσικλέτας το οποίο είχε πολύ καλές πωλήσεις. Το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν και το πρώτο που ακολουθούσε την φιλοσοφία της εταιρίας στα αυτοκίνητα, μικρό βάρος δηλαδή και διαστάσεις με τον κινητήρα πίσω.

 

Ακολούθησαν και οι πειραματισμοί με τον περιστροφικό κινητήρα του γερμανού Φέλιξ Βάνκελ. Ο Βάνκελ φιλοδοξούσε να φέρει την επανάσταση μιας και οι περιστροφικοί κινητήρες, όπου αντί για έμβολα που έκαναν παλινδρομική κίνηση, είχαν ρότορες που έκαναν περιστροφική κίνηση, είχαν μικρότερο όγκο και απέδιδαν μεγαλύτερη ιπποδύναμη με λιγότερη χωρητικότητα του κινητήρα.

 

3 κου

 

Η NSU κυκλοφόρησε ένα κάμπριο διθέσιο μοντέλο με κινητήρα Βάνκελ το 1964 με μέτριες πωλήσεις ενώ η μεγαλύτερη επιτυχία τους ήταν το 1200 (με συμβατικό κινητήρα) που από το 1965 μέχρι το 1973 πούλησε πάνω από 200.000 μονάδες και ήταν δημοφιλές και στην Ελλάδα.

 

Κωδικός ΤΤ

Το ιστορικότερο μοντέλο της NSU είναι αναμφισβήτητα το ΤΤ.Το όνομα προέρχεται από αγώνα μοτοσυκλετών του Isle of Man στο Ηνωμένο Βασίλειο και σκοπό είχε να προβάλλει τον σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Η πολιτική έκδοση του μοντέλου απέδιδε 70 ίππους που είχαν να κινήσουν 700 κιλά αμαξώματος με την αγωνιστική να αποδίδει μέχρι και 130 ίππους ενώ η “όλα πίσω” διαμόρφωση της έδινε τα χαρακτηριστικά μικρής Πόρσε.

Χαρακτηριστικό του μοντέλου το μισάνοιχτο κάλυμμα του κινητήρα αλλά και το πρόσθετο ψυγείο μπροστά μαζί με τους φαρδιούς θόλους των τροχών. Το ΤΤ “ αλώνισε” σε κάθε είδους αγώνα, παντού στην Ευρώπη είτε επρόκειτο για Ράλι, είτε για ανάβαση, είτε για αγώνα σε πίστα. Στην Ελλάδα χρησιμοποιήθηκε ως πολεμικό εργαλείο από πολλούς γνωστούς και μη οδηγούς. Ακόμα και σήμερα πάρα πολλά ΤΤ τρέχουν σε κλασσικούς αγώνες σε διάσημες πίστες όπως αυτή του κλασσικού Νύρμπουργκρινγκ.

 

 

4 κου

Ro 80 και το τέλος.

Το 1968 η NSU παρουσίασε το Ro(tary)80 με περιστροφικό κινητήρα 1 λίτρου , ισχύος 115 ίππων.Οι κριτικές του ειδικού τύπου είναι διθυραμβικές για το σχέδιο, την οδική συμπεριφορά και τους χώρους με αποτέλεσμα να είναι το αυτοκίνητο της χρονιάς.Το συγκεκριμένο μοντέλο είχε μπροστινή κίνηση , στάνταρντ ημιαυτόματο κιβώτιο και δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς.

 

Όμως η τραγική αξιοπιστία του περιστροφικού κινητήρα με την μεγάλη κατανάλωση καυσίμου και την απώλεια λαδιού σε σημείο καταστροφής του, καταδίκασε την εταιρία η οποία αναγκάστηκε να κλείσει σαν μάρκα και να απορροφηθεί από την Άουντι που άνηκε ήδη από τότε στην Φολκσβάγκεν. Το Ro80 συνέχισε να παράγεται με συμβατικούς κινητήρες αλλά η κακή αρχή ήταν καταδικαστική.

 

Πολλοί περιστροφικοί κινητήρες χρειαζόταν αλλαγή μετά από 35.000 χλμ ενώ οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων αυτών είχαν ένα δικό τους κώδικα επικοινωνίας. Μόλις ένα Ro80 συναντούσε ένα άλλο κάθε σινιάλο των προβολέων αντιστοιχούσε σε αλλαγή κινητήρα.Τελευταίο μοντέλο της NSU ήταν το Κ70 που βγήκε στην αγορά ως Φολκσβάγκεν.

 

Αν και η NSU έχει κλείσει εδώ και 40 και πλέον , χρόνια αποτελεί μια πολύ αγαπημένη εταιρία μεταξύ των φίλων του κλασικού αυτοκινήτου.Ίσως για αυτό το επίσημο αυτοκίνητο του κλασσικού αγώνα της πίστας του Χόκενχαϊμ να είναι ένα ΤΤ.

Επεξηγήσεις Φωτογραφιών.

1.Ένα άψογα διατηρημένο και ετοιμοπόλεμο ΤΤ.
2.Διάφορα μοντέλα της NSU με περιστροφικό κινητήρα Βάνκελ εκτός από το Coupe Prinz κάτω αριστερά. Πάνω αριστερά το κύκνειο της άσμα το Ro80.
3. TT η μικρή Πόρσε.
4. Πάνω δύο από τα ειδικά οχήματα που οδήγησε ο Βίλεμ Χερτζ , από το Μουσείο Σπάιερ και το Γερμανικό Μουσέιο στο Μόναχο. Κάτω αγωνιστικά δίτροχα με ανεμοθώρακα από το Μουσείο της φίρμας στο Νέκαρσουλμ.