Eξονυχιστικό έλεγχο των επιβατών των διεθνών πτήσεων ζητά από την Κομισιόν το Συμβούλιο της Ε.Ε. με σκοπό την πρόληψη, την ανίχνευση, τη διερεύνηση και τη δίωξη τρομοκρατικών και σοβαρών εγκλημάτων.

Στο πλαίσιο του προγράμματος της Στοκχόλμης, το Συμβούλιο κάλεσε την Επιτροπή να υποβάλει πρόταση για τη χρήση των δεδομένων από τις καταστάσεις με τα ονόματα των επιβατών διεθνών πτήσεων στα κράτη μέλη της ΕΕ.

Τα δεδομένα που περιέχονται στις καταστάσεις με τα ονόματα των επιβατών είναι μη επαληθευμένα στοιχεία που παρέχονται από τους επιβάτες και συλλέγονται και τηρούνται από τους αερομεταφορείς. Περιλαμβάνουν πληροφορίες όπως ονοματεπώνυμα, ημερομηνίες ταξιδιού, διαδρομές, αριθμούς θέσης, αποσκευές, στοιχεία επικοινωνίας και μέσα πληρωμής.

Στόχος της πρότασης οδηγίας που υποβλήθηκε από την Επιτροπή είναι να ρυθμιστεί τόσο η διαβίβαση δεδομένων PNR στα κράτη μέλη όσο και η επεξεργασία των δεδομένων αυτών από τα κράτη μέλη για τους προαναφερόμενους σκοπούς επιβολής του νόμου. Η πρόταση της Επιτροπής καλύπτει μόνο τα δεδομένα PNR διεθνών πτήσεων (μεταξύ τρίτης χώρας και κράτους μέλους).

Γιατί χρειάζεται η οδηγία;

Όπως αναφέρει η Επιτροπή, η ΕΕ έχει ήδη υπογράψει συμφωνίες που επιτρέπουν στους αερομεταφορείς της ΕΕ να διαβιβάζουν δεδομένα επιβατών στις ΗΠΑ, την Αυστραλία και τον Καναδά. Τον Ιούνιο του 2015, το Συμβούλιο εξέδωσε απόφαση για την έναρξη των διαπραγματεύσεων για τη σύναψη συμφωνίας με το Μεξικό.

 

Όπως επισημαίνει, οι περισσότερες οργανωμένες εγκληματικές και τρομοκρατικές δραστηριότητες περιλαμβάνουν διεθνείς μετακινήσεις. Σε αυτές περιλαμβάνονται η εμπορία ανθρώπων ή ναρκωτικών και η πρόσβαση τρομοκρατών σε στρατόπεδα εκπαίδευσης εκτός της ΕΕ. Υπό το πρίσμα της απειλής αυτής και της κατάργησης των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα σύμφωνα με τη Σύμβαση του Σένγκεν, η ΕΕ θέσπισε μέτρα για τη συλλογή και την ανταλλαγή προσωπικών δεδομένων μεταξύ των αρχών επιβολής του νόμου. Ωστόσο, τα μέτρα αυτά επικεντρώνονται σε δεδομένα που αφορούν πρόσωπα τα οποία είναι ήδη ύποπτα. Η διαβίβαση και η επεξεργασία δεδομένων PNR θα επιτρέψει στις αρχές επιβολής του νόμου να ταυτοποιούν υπόπτους που ήταν προηγουμένως άγνωστοι.

 

2 αεροδ

 

Εξάλλου, τα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ χρησιμοποιούν ήδη τα δεδομένα PNR κατά τρόπο μη συστηματικό ή σύμφωνα με τις γενικές εξουσίες της αστυνομίας ή άλλων αρχών. Η ρύθμιση σε επίπεδο ΕΕ θα εναρμονίσει τις νομικές διατάξεις των κρατών μελών, αποτρέποντας με τον τρόπο αυτό προβλήματα ασφάλειας δικαίου και κενά ασφαλείας και διαφυλάσσοντας παράλληλα την προστασία των δεδομένων.

Το σχέδιο οδηγίας

Πρόταση οδηγίας σχετικά με τη χρήση των δεδομένων που περιέχονται στους φακέλους επιβατών (δεδομένα PNR) για την πρόληψη, ανίχνευση, διερεύνηση και δίωξη τρομοκρατικών και άλλων σοβαρών εγκλημάτων – 2011/0023 (COD).

Το σχέδιο οδηγίας έχει ως στόχο να ρυθμίσει τον τρόπο με τον οποίο διαβιβάζονται από τις αεροπορικές εταιρίες στα κράτη μέλη δεδομένα PNR διεθνών πτήσεων καθώς και την επεξεργασία των εν λόγω δεδομένων από τις αρμόδιες αρχές. Η οδηγία προβλέπει ότι τα δεδομένα PNR που συλλέγονται θα μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας μόνο για την πρόληψη, ανίχνευση, διερεύνηση και δίωξη τρομοκρατικών και σοβαρών εγκλημάτων.

Στο πλαίσιο των σχετικών δραστηριοτήτων, τα δεδομένα PNR θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν με διάφορους τρόπους:

 

– Για την αξιολόγηση επιβατών πριν από την προγραμματισμένη άφιξη ή αναχώρηση από κράτος μέλος, ώστε να καθίσταται δυνατή η ταυτοποίηση προσώπων που χρήζουν περαιτέρω εξέτασης από τις αρμόδιες αρχές για την επικαιροποίηση ή τη δημιουργία των κριτηρίων διενέργειας αυτών των αξιολογήσεων για την απάντηση, κατά περίπτωση, σε αιτήσεις που υποβάλλονται από αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου για την παροχή ή επεξεργασία δεδομένων PNR που σχετίζονται με συγκεκριμένες υποθέσεις.

 

 

Προκειμένου να διαφυλαχθούν τα θεμελιώδη δικαιώματα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, της ιδιωτικής ζωής και της ίσης μεταχείρισης, η οδηγία περιλαμβάνει σειρά περιορισμών όσον αφορά τη διαβίβαση, την επεξεργασία και τη διατήρηση των δεδομένων PNR:-η οδηγία απαγορεύει τη συλλογή και τη χρήση ευαίσθητων δεδομένων.

 

3 αεροδ

– Τα δεδομένα PNR επιτρέπεται να διατηρούνται μόνο για πέντε έτη και πρέπει να καθίστανται ανώνυμα έπειτα από διάστημα 30 ημερών τα κράτη μέλη οφείλουν να συστήσουν μια ενιαία μονάδα που θα είναι αρμόδια για την επεξεργασία και την προστασία των δεδομένων (μονάδα στοιχείων επιβατών) και θα πρέπει να καταγράφει και να τεκμηριώνει λεπτομερώς κάθε επεξεργασία δεδομένων PNR.

 

-Τα κράτη μέλη πρέπει επίσης να εξασφαλίζουν την παροχή σαφούς ενημέρωσης στους επιβάτες για τη συλλογή δεδομένων PNR και για τα δικαιώματά τους η αυτοματοποιημένη επεξεργασία δεδομένων PNR δεν μπορεί να αποτελεί τη μοναδική βάση για τη λήψη αποφάσεων που έχουν δυσμενείς νομικές συνέπειες ή θίγουν σοβαρά ένα πρόσωπο.
Πηγή: Εuropenow.gr