Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

Με την προβολή της αμερικανικής ταινίας, «Ο πρώτος άνθρωπος» του σκηνοθέτη του «Λα λα Λαντ», Ντάμιεν Σαζέλ, έκανε έναρξη το 75ο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Βενετίας, με τον Γιώργο Λάνθιμο να εντυπωσιάζει, στη συνέχεια, με τη δίκη του ταινία του «The Favourite», με πρωταγωνιστές ένα διάσημο καστ.

Η έναρξη έγινε με την παρουσία πολλών διασημοτήτων, ανάμεσά τους, τον σκηνοθέτη Ντάμιεν Σαζέλ, τον πρωταγωνιστή του, Ράιαν Γκόσλινγκ, και τους άλλους πρωταγωνιστές της ταινίας, καθώς και του προέδρου της κριτικής επιτροπής, Μεξικανού σκηνοθέτη Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, και των άλλων μελών της επιτροπής.

Η τελετή της έναρξης ξεκίνησε με την απονομή του Ειδικού Χρυσού Λιονταριού, για το σύνολο της καριέρας της, στη διάσημη  ηθοποιό Βανέσα Ρεντγκρέιβ. «Με εξέπληξε αλλά και με ενθουσίασε ιδιαίτερα όταν έμαθα πως το φεστιβάλ Βενετίας θα με τιμούσε με το βραβείο καριέρας», ανάφερε η Αγγλίδα ηθοποιός, τονίζοντας πως πέρσι γύριζε στη Βενετία μια ταινία στην οποία μάλιστα έπρεπε να ομιλεί στη βενετσιάνικη διάλεκτο, προσθέτοντας, «στοιχηματίζω πως είμαι η μόνη μη Ιταλίδα ηθοποιός που ερμηνεύει έναν ολόκληρο ρόλο στη βενετσιάνικη διάλεκτο».

Αξίζει να σημειώσω πως κάθε χρόνο, το φεστιβάλ απονέμει δυο ειδικά Χρυσά Λιοντάρια για το σύνολο του έργου τους σε δυο προσωπικότητες, σε έναν σκηνοθέτη και σε έναν ηθοποιό. Το βραβείο του σκηνοθέτη θα απονεμηθεί φέτος, στον Καναδό Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, στη διάρκεια της λήξης του φεστιβάλ.

Η ταινία του Σαζέλ παρακολουθεί τη ζωή του Αμερικανού αστροναύτη Νιλ Άρμστρονγκ από τις πρώτες δοκιμές της NASA μέχρι την πετυχημένη προσελήνωση του, το 1969. Αναμφισβήτητα, καλύτερο της στοιχείο του διαστημικού αυτού ταξιδιού στη Σελήνη, ήταν οι πολύ καλές ερμηνείες (που σίγουρα θα «παίξουν» και στα Όσκαρ), ιδιαίτερα εκείνη του Ράιαν Γκόσλινγκ στο ρόλο του Αμερικανού διαστημικού ήρωα και της Κλερ Φόι στο ρόλο της γυναίκας του.

Το πολύ καλό σενάριο της Ντέμπορα Ντέιβις και του Τόνι ΜακΝαμάρα καθώς και οι ερμηνείες των τριών πρωταγωνιστριών (Ολίβια Κόρμαν, Ρέιτσελ Βάις και Έμα Στόουν) είναι αναμφισβήτητα τα καλύτερα στοιχεία της μαύρης κωμωδίας «The Favourite» («Η εκλεκτή») του Λάνθιμου.

Τοποθετημένη στην Αγγλία του 18ου αιώνα, η ταινία περιγράφει τον αδίστακτο, συχνά κάτω από τη ζώνη, μάχη δυο γυναικών, ξαδέλφων, να αποκτήσουν την εύνοια της βασίλισσας Άννας.

Σε ένα παλάτι με ίντριγκες, προδοσίες και απιστίες, ο Λάνθιμος κινεί την κάμερά του, στήνοντας εντυπωσιακές σκηνές, όμορφα φωτογραφημένες από τον Ρόμπι Ράιαν, που θυμίζουν τον «Μπάρι Λίντον» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, σκηνοθέετη από τον οποίο, τη φορά αυτή, ο Λανθιμος προσπαθεί να αντλήσει την έμπνευση του, παράλληλα με άλλους σκηνοθέτες που τη φορά αυτή θυμίζει η ταινία του (Στίβεν Φριάρς των Επικίνδυνων σχέσεων», Σάλι Πότερ του «Ορλάντο», για να αναφέρω μερικούς.

Βέβαια, ο Λάνθιμος δεν είναι Κιούμπρικ, η ταινία του πάντως έχει και ρυθμό και καλούς διαλόγους (ένα μεστό, σφιχτοδεμένο, με σωστή αίσθηση της εποχής) σενάριο (αντίθετα με τα προβληματικά σενάρια του Φιλίππου), με αποτέλεσμα να έχουμε την πιο πετυχημένη και προσιτή για ένα μεγαλύτερο κοινό, ταινία του σκηνοθέτη του «Κυνόδοντα».

Την αναγκαιότητα στην ισότητα ανάμεσα στα φύλα, στην επιλογή των ταινιών των φεστιβάλ, μίλησε νωρίτερα, στην έναρξη της Μόστρας, ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, σκηνοθέτης του «Λαβυρίνθου του Πάνα», σχολιάζοντας την απόφαση του διευθυντή της Μόστρας, Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, να συμπεριλάβει μόνο μια ταινία γυναίκας σκηνοθέτη από τις 21 συνολικά ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος.

«Στόχος μας, μέχρι το 2020, πρέπει να είναι 50:50», τόνισε ο Ντελ Τόρο. «Αυτό είναι ένα γενικότερο πρόβλημα που έχουμε στην κουλτούρα μας. Πολλές από τις φωνές που χρειάζονται να ακούγονται, πρέπει να τις ακούμε… πρέπει να τα λέμε δυνατά, να τα συζητάμε, να τα λέμε με το όνομα τους και να τα κάνουμε γνωστά».