ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΡΛΟΒΙ ΒΑΡΙ

«Δεν είμαι λευκός… είμαι μια μαύρη λεσβία», ανάφερε αστειευόμενος ο Τέρι Γκίλιαμ

Του απεσταλμένου μας ΝΙΝΟΥ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗ

«Δεν θέλω πια να είμαι λευκός, δεν θέλω να με κατηγορούν για όλα τα κακά που γίνονται στον κόσμο, γι’ αυτό τώρα λέω πως είμαι μια μαύρη λεσβία», ανάφερε, αστειευόμενος, ο γνωστός σκηνοθέτης Τέρι Γκίλιαμ, πρώην μέλος της ομάδας των Μόντι Πάιθον, παρουσιάζοντας χθες το βράδυ την ταινία του «Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Δον Κιχώτη», στο 53ο φεστιβάλ κινηματογράφου του Κάρλοβι Βάρι. Η αντίδρασή αυτή του Γκίλιαμ ήταν σε απάντηση στο σχόλιο του Σέιν Άλεν, διευθυντή της παραγωγής κωμωδιών του BBC, ο οποίος, αναφερόμενος στην τηλεοπτική σειρά των Μόντι Πάιθον είπε πως οι έξι κωμωκοί της σειράς «παρά ήταν λευκοί» και δεν πρόσφεραν την αναγκαία διαφορετικότητα που απαιτούσε μια τέτοια σειρά.

 

Ακόμη, σε συνέντευξη που μου έδωσε χτες (και που θα δημοσιεύσουμε όταν η ταινία του προβληθεί στην Αθήνα) σε επόμενη ανταπόκριση), ο Γκίλιαμ επανέλαβε τη χιοθμοριστρική αυτή αναφορά του στο σχόλιο του BBC, ενώ, αναφέρθηκε και στη φρικτή κατάσταση που κυριαρχεί σήμερα στις Ηνωμένες Πολιτείες: «Δημιουργούν τρομοκράτες για να μας κρατάνε σε μια κατάσταση εγρήγορσης αλλά και να ξοδεύουν λεφτά για άμυνα. Ποια άμυνα; Τώρα που τους τέλειωσε η ISIS ψάχνουν να βρουν άλλο εχθρό. Αυτή τη φορά είναι ο καημένος ο Kim Yong-un… Αυτό που κάνει ο Τραμπ είναι να μας κοροϊδεύει…»

Ενάντια στον Τραμπ μίλησε και ο γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης Τιμ Ρόμπινς, με αφορμή την παρουσία του στο 53ο φεστιβάλ κινηματογράφου του Κάρλοβι Βάρι. Στην επίσημη έναρξη του φεστιβάλ, που έγινε την περασμένη βδομάδα, με την προβολή της αποκαταστημένηες κόπιας της κλασικής ταινίας «Οι έρωτες μιας ξανθιάς», φόρο τιμής στο Τσέχο σκηνοθέτη Μίλος Φόρμαν, που απεβίωσε πριν από μερικούς μήνες, ο Τιμ Ρόμπινς, αφού απέτισε φόρο τιμής στον Βάκλαβ Χάβελ, εκπρόσωπο της «βελούδινης επανάστασης του 1989», στη συνέχεια επιτέθηκε στον πρόεδρο Τραμπ και την πολιτική του ενάντια στα παιδιά μεταναστών, τονίζοντας πως τώρα «ζούμε στην περίοδο του Μάρτι ΜακΦλάι (αναφορά στον ήρωα της ταινίας «Back to the Future»), επειδή μια χούφτα ανθρώπων θέλουν να μας πάνε πίσω στην Αμερική της δεκαετίας του ’50». «Οι σκηνοθέτες δεν πρέπει να υποκύψουν στην προπαγάνδα των μαριονετών και τον κόσμο της Μάρβελ», κατέληξε ο διάσημος ηθοποιός και σκηνοθέτης, κάνοντας έκκληση προς στους σκηνοθέτες, «αντισταθείτε, αντισταθείτε, αντισταθείτε!»

 

“Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Δον Κιχώτη” του Τέρι Γκίλιαμ

Αξίζει να αναφέρω πω στο φετινό, πλούσιο όπως πάντα, πρόγραμμα του φεστιβάλ συμπεριλαμβάνονται και τρεις ελληνικές ταινίες, η ελληνοκυπριακή παραγωγή «Παύση» της Κυπρίας σκηνοθέτιδας Τώνιας Μισιάλη (στο τμήμα «Ανατολικά της Δύσης»), που παρουσιάζει το πορτρέτο μιας γυναίκας παγιδευμένης σε ένα χωρίς έρωτα γάμο, η ταινία «Οίκτος» του Μπάμπη Μακρίδη, κωμωδία γύρω από έναν άντρα που αισθάνεται χαρούμενος μόνο όταν είναι… δυστυχισμένος, ενώ στο αφιέρωμα σε ταινίες που γυρίστηκαν με χρηματοδότηση από την Κινηματογραφική Λέσχη του Austin θα προβληθεί το «The Slow Business of Going», πειραματική ταινία της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγκάρη, γυρισμένης το 2000.

“Παύση” της Τώνιας Μισιάλη

Αναφερόμενος στην ελληνοκυπριακή ταινία της Μισιάλι αλλά και στην ταινία «Αμίρ» από το Ιράν, που συμπεριλήφθηκαν στο πρόγραμμα «Ανατολικά της Δύσης», πρόγραμμα που μέχρι πρόσφατα κάλυπτε ταινίες από τις πρώην Ανατολικές χώρες, ο διευθυντής του φεστιβάλ, Κάρελ Οχ, εξήγησε πως «ο εδαφικός ορισμός των χωρών στο τμήμα Ανατολικά της Δύσης, στη δεκαετία του ’90 ήταν περισσότερο πολιτικός. Η κοινωνία περνάει διάφορες αλλαγές σε τμήματα της ηπείρου, οι χώρες βρίσκονται σε πιο στενή επαφή, και η κοινωνία ανοίγεται και επικοινωνεί περισσότερο. Και σκεφτήκαμε πως ήταν πια καιρός να αλλάξουμε τον ιδεολογικό ορισμό σε γεωγραφικό. Ανακαλύψαμε πολλούς ταλαντούχους σκηνοθέτες στη Μέση Ανατολή, που το πνεύμα τους εκφράζει αυτό που συμβαίνει στα Βαλκάνια.»