Σήμερα το Συμβούλιο θέσπισε τους αναθεωρημένους κανόνες, οι οποίοι περιλαμβάνουν πολλές άλλες βελτιώσεις, όπως ενισχυμένες διατάξεις για τη μεταφορά με άλλο δρομολόγιο και τη χρήση ενιαίων εισιτηρίων, χάρη στις οποίες οι επιβάτες θα προστατεύονται καλύτερα σε περίπτωση απώλειας ανταπόκρισης, ενίσχυση των δικαιώματα όλων, ιδίως των επιβατών με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα, διευκόλυνση μεταφοράς ποδηλάτων με τρένο, και άλλα.

Δηλώσεις

Όπως δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Στέγασης της Πορτογαλίας, Πρόεδρος του Συμβουλίου Pedro Nuno Santos, ο κανονισμός αποτελεί σημαντικό βήμα προόδου όσον αφορά την προσβασιμότητα των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες. Οι διαχειριστές υποδομής και οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα πρέπει να προσαρμόσουν και να καταστήσουν σταδιακά τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες προσβάσιμες για όλους.

Μια άλλη καινοτομία του παρόντος κανονισμού είναι η υποχρέωση παροχής χώρων για ποδήλατα σε αμαξοστοιχίες, οι οποίες κατά κανόνα δεν είναι σε θέση να προσφέρουν υπηρεσίες από πόρτα σε πόρτα.

Η ενοποίηση των ήπιων τρόπων μεταφοράς θα βελτιώσει την κινητικότητα των επιβατών και θα αυξήσει την ελκυστικότητα των σιδηροδρόμων».

Τι αλλάζει σε σύγκριση με τους ισχύοντες κανόνες

Όπως επισημαίνεται από το Συμβούλιο, οι επιβάτες θα απολαμβάνουν καλύτερη προστασία σε περισσότερες διαφορετικές σιδηροδρομικές υπηρεσίες δεδομένου ότι θα καταργηθεί σταδιακά ένας μεγάλος αριθμός εξαιρέσεων που επιτρέπονται βάσει του ισχύοντος κανονισμού.

Στο μέλλον, τα άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα θα αποκτήσουν περισσότερα δικαιώματα, δεδομένου ότι η ισχύουσα εξαίρεση των περιφερειακών αμαξοστοιχιών από την πλειονότητα των διατάξεων που αφορούν τα άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα θα καταργηθεί πλήρως έως το 2023. Από εκείνη τη χρονική στιγμή, ο επιβάτης θα έχει το δικαίωμα να ζητεί βοήθεια κατά την επιβίβαση και αποβίβαση σε όλες τις περιφερειακές αμαξοστοιχίες και τις αμαξοστοιχίες μεγάλων διαδρομών στην Ένωση, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει εκπαιδευμένο προσωπικό εν υπηρεσία.

Βελτιώνεται, επίσης η παροχής πληροφοριών, η κατάρτιση του προσωπικού ενω θα ισχύουν σαφέστεροι κανόνες σχετικά με την αποζημίωση για απολεσθέντα ή κατεστραμμένο εξοπλισμό κινητικότητας.

Η προθεσμία των 48 ωρών για την αίτηση παροχής βοήθειας από άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα θα μειωθεί σε 24 ώρες, ενώ θα δοθούν κίνητρα για τη θέσπιση ρυθμίσεων σε προαιρετική βάση προκειμένου να συντομευθούν ακόμη περισσότερο οι προθεσμίες.

Προκειμένου να δοθεί ώθηση στην πράσινη κινητικότητα, θα διευκολυνθεί η μεταφορά ποδηλάτων στους συρμούς. Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα υποχρεούνται να εγκαθιστούν χώρους ποδηλάτων και οι επιβάτες θα ενημερώνονται για τη διαθέσιμη χωρητικότητα. Σύμφωνα με τον γενικό κανόνα, θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις θέσεις ποδηλάτων ανά συρμό. Κατόπιν διαβούλευσης με το κοινό, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα μπορούν να αποφασίζουν να περιλαμβάνουν διαφορετικό αριθμό θέσεων ανάλογα με το είδος της υπηρεσίας, των. Οι απαιτήσεις για χώρους ποδηλάτων θα ισχύουν κατά την παραγγελία νέου τροχαίου υλικού ή τη σημαντική αναβάθμιση παλαιότερου τροχαίου υλικού από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.

Θα ζητηθεί από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να προσφέρουν περισσότερα ενιαία εισιτήρια. Πρόκειται για ενιαία εισιτήρια που ισχύουν για διαδοχικά τμήματα ενός ταξιδιού και εξασφαλίζουν το δικαίωμα αλλαγής δρομολογίου και αποζημίωσης σε περίπτωση καθυστερήσεων ή απώλειας ανταπόκρισης. Τα ενιαία εισιτήρια θα είναι υποχρεωτικά εφόσον για τις αμαξοστοιχίες ανταπόκρισης είναι υπεύθυνη μία και μοναδική σιδηροδρομική επιχείρηση, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τα ταξίδια που περιλαμβάνουν ανταπόκριση μεταξύ περιφερειακής αμαξοστοιχίας και αμαξοστοιχίας μεγάλων διαδρομών.

Οι επιβάτες πρέπει να είναι σαφώς ενημερωμένοι για το αν τα εισιτήρια που αγοράζουν στο πλαίσιο μίας μεμονωμένης συναλλαγής αποτελούν ενιαίο εισιτήριο. Διαφορετικά, η σιδηροδρομική επιχείρηση θα ευθύνεται σαν να επρόκειτο για ενιαίο εισιτήριο.

Οι νέοι κανόνες θα διευκρινίζουν και θα διευρύνουν την προστασία σε περιπτώσεις όπου οι επιβάτες χρειάζονται αλλαγή δρομολογίου προς τον τελικό τους προορισμό. Ο σιδηροδρομικός φορέας θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να προσπαθεί να αλλάξει το δρομολόγιο του επιβάτη, ακόμη και όταν απαιτούνται εναλλακτικοί τρόποι μεταφοράς. Εάν ο φορέας δεν καταφέρει να κοινοποιήσει τις διαθέσιμες επιλογές στον επιβάτη εντός 100 λεπτών, ο επιβάτης μπορεί να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά χερσαία δημόσια μέσα μεταφοράς με δική του πρωτοβουλία, η δε σιδηροδρομική επιχείρηση οφείλει να του επιστρέψει τα χρήματα της δαπάνης.

Αποζημίωση

Η κατώτατη αποζημίωση για καθυστερήσεις παραμένει αμετάβλητη (25 % του κομίστρου για καθυστέρηση 60 έως 119 λεπτών και 50 % του κομίστρου για καθυστέρηση 120 λεπτών και άνω).

Μια ρήτρα ανωτέρας βίας περί αποζημίωσης σε περίπτωση καθυστέρησης της σιδηροδρομικής υπηρεσίας θα εξασφαλίσει νομική σαφήνεια και μεγαλύτερη ισορροπία σε σχέση με τον ανταγωνισμό με άλλους τρόπους μεταφορών, για τους οποίους υπάρχουν ήδη τέτοιες ρήτρες. Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις δεν θα υποχρεούνται να καταβάλλουν αποζημίωση για καθυστερήσεις ή ακυρώσεις σε περιστάσεις που δεν θα μπορούσαν να είχαν αποφύγει, όπως ακραίες καιρικές συνθήκες, μεγάλες φυσικές καταστροφές ή σημαντικές υγειονομικές κρίσεις, συμπεριλαμβανομένων των πανδημιών.

Οι απεργίες των σιδηροδρομικών υπαλλήλων δεν θα καλύπτονται από την εξαίρεση αυτή. Επιπλέον, οι υποχρεώσεις αλλαγής δρομολογίου θα ισχύουν ακόμη και σε περίπτωση ανωτέρας βίας.

Δεδομένου ότι ο κανονισμός καθορίζει το στοιχειώδες επίπεδο προστασίας, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα είναι ελεύθερες να θεσπίζουν αυστηρότερους κανόνες για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών και θα ενθαρρύνονται προς τούτο.

Διαδικασία

Με τη σημερινή ψηφοφορία το Συμβούλιο καθόρισε τη θέση του σε πρώτη ανάγνωση. Στη συνέχεια πρέπει να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε δεύτερη
ανάγνωση και ο κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ είκοσι ημέρες μετά τη δημοσίευσή του. Θα αρχίσει να εφαρμόζεται δύο χρόνια αργότερα, με εξαίρεση τις απαιτήσεις χώρου ποδηλάτων, οι οποίες θα τεθούν σε εφαρμογή τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού.

Πηγή: pelazkarabo.blogspot. com (συνέχεια του marina anastas.kourbela) – επιτρέπεται η αναδημοσίευση με αναφορά της πηγής.