ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ 

 

Μια όμορφη, μελαγχολική ιστορία ενηλικίωσης δοσμένη με χιούμορ και στοιχεία του φανταστικού 

 

Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη 

 

*** ½ – Λίμνη Φάλκον 

Falcon Lake. Γαλλία/Καναδάς, 2022. Σκηνοθεσία:  Σαρλότ Λε Μπον. Σενάριο: Σαρλότ Λε Μπον, Φρανσουά Σοκέ. Ηθοποιοί: Ζοζέφ Ένγκελ, Σάρα Μονπετί, Μόνια Σοκρί, Αρτίρ Ιγκάλ. 100´

Την ανακάλυψη του πρώτου έρωτα μέσα από μια ιστορία ενηλικίωσης, που εκτυλίσσεται σε ένα εξοχικό, σε μια λίμνη της Κεμπέκ, αφηγείται στην πρώτη της σκηνοθεσία η μέχρι πρόσφατα ηθοποιός Σαρλότ Λε Μπον, με βάση ένα graphic novel του Μπαστιέν Βιβές. Στη λίμνη αυτή της Κεμπέκ, ο 13χρονος Μπαστιέν (Ζοζέφ Ένγκελχ) θα συναντήσει τη 16χρονη Κλοέ (Σάρα Μονπετί), στο εξοχικό των γονιών της, εκεί όπου η οικογένειά της φιλοξενεί τη δική του οικογένεια.

Από τα πρώτα κιόλας πλάνα της ταινίας, η Λε Μπον, με τη βοήθεια της γυρισμένης σε φιλμ των 16 χιλιοστομέτρων με μουντά χρώματα  φωτογραφία του  Κριστόφ Μπράντλ, που τονίζει την απειλητική, μελαγχολική ατμόσφαιρα της δασώδους περιοχής, καταφέρνει να δημιουργήσει την ατμόσφαιρα του φανταστικού, η οποία τονίζεται ακόμη περισσότερο με την ιστορία ενός φαντάσματος της λίμνης που αφηγείται η Κλοέ, φάντασμα που επιμένει η μητέρα της πως είναι δημιούργημα της ανεξέλεγκτης φαντασίας της κόρης της.

Μέσα σε ένα τέτοιο, συχνά ονειρικό, κλίμα αναπτύσσεται το ειδύλλιο ανάμεσα στα δυο νέα παιδιά, με την cool, πιο ώριμη για την ηλικία της,  Κλοέ (όπως και η Αλάνα με Ρον Γκάρι στην «Πίτσα Γλυκόριζα» του Πολ Τόμας Άντερσον), να προκαλεί και να παρασύρει τον Μπαστιέν, γοητευμένο από τη ζωντάνια και την ορμητικότητά της, αν και αρχικά συνεσταλμένο και ανώριμο, στο δικό της, φαινομενικά πιο ελεύθερο κόσμο της, κλέβοντας το κρασί των γονιών της, μεθώντας, δοκιμάζοντας ναρκωτικά και διασκεδάζοντας με μεγαλύτερα από αυτήν αγόρια.
Ένα κόσμο που σταδιακά ανακαλύπτουμε πως δεν είναι τόσο ελεύθερος – σε μια από τις πιο σημαντικές σκηνές της ταινίας, η Κλόε (πραγματική αποκάλυψη η Σάρα Μονπετί), που της αρέσει να τσιγκλάει τον Μπαστιέν(ένας πολύ καλός Ζοζέφ Ένγκελ, που ξέρει να συνδυάζει την αθωότητα και την αδεξιότητα με μια καλυμμένη αίσθηση ωριμότητας), να τον φλερτάρει, να γδύνεται και να κάνει μπάνιο μαζί του, του προτείνει να αποκαλύψει ο καθένας τι τον φοβίζει στη ζωή, με τον Μπαστιέν να λέει πως αυτό που τον τρομοκρατεί πιο πολύ είναι να τον ανακαλύψει η μητέρα του όταν αυνανίζεται, ενώ για την Κλοέ ο φόβος της είναι η αίσθηση ανασφάλειας και η δυσκολία να ενταχθεί σε μια κανονική ζωή. Αποκάλυψη που την ακολουθεί μια από τις πιο ωραίες και απολαυστικές σκηνές της ταινίας, με την Κλοέ να υποκρίνεται πως αυνανίζεται και να φωνάζει «μαμά, μαμά», τρομάζοντας τον Μπαστιέν που κρύβεται για να μη τον δει η μαμά που τρέχει να δει τι συμβαίνει!
Εκείνο που πετυχαίνει πάνω από όλα η Λε Μπον είναι να καταγράψει τα άγχη, ανάμικτα με την αθωότητα, την αδεξιότητα, τα ευάλωτα στοιχεία και τις κρυφές, σεξουαλικές επιθυμίες της εφηβικής ηλικίας, συνδυάζοντας τον τρόμο, όχι τόσο εκείνο με το υποτιθέμενο φάντασμα της λίμνης, όσο εκείνο της απόλαυσης των κρυφών επιθυμιών, με ένα ωραίο, και με εκπληκτική γνώση, στιλιζάρισμα στις εικόνες, στον ήχο και στην όλη ανάπτυξη του ρυθμού της ταινίας, δημιουργώντας μια διαφορετική ατμόσφαιρα τρόμου, τόσο με τα μυστικά της λίμνης και τις ανατροπές της όσο και με τα μυστικά και τους φόβους (το ίδιο τρομακτικούς) των δυο νέων παιδιών, πίσω από ένα φαινομενικά ρομαντικό, ειδυλλιακό περιβάλλον, δείχνοντας πως η Σαρλότ Λε Μπον είναι μια, με έμπνευση και αυτοπεποίθηση, σκηνοθέτρια, που έχει πολλά να προσφέρει.