Ενα θεματικό αρχαιολογικό μουσείο όπως αυτό της Ακρόπολης οργανώνει για πρώτη φορά μια περιοδική έκθεση αφιερωμένη σε έναν άλλο πολιτισμό, τον κινεζικό.

Γι αυτό το σκοπό, ήρθαν στην Αθήνα 154 αντικείμενα από τα διαμερίσματα του Αυτοκράτορα Qianlong (1736-1795), από την Απαγορευμένη Πόλη και παράλληλα ταξίδεψε στο Πεκίνο η έκθεση για το Ναυάγιο των Αντικυθήρων.

Οι δύο εκθέσεις εγκαινιάζονται την ίδια μέρα (14 Σεπτεμβρίου) στο πλαίσιο του προγραμματισμού του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για το έτος Ελλάδα-Κίνα. Η έκθεση στο Μουσείο της Ακρόπολης με τίτλο «Από την απαγορευμένη πόλη: Αυτοκρατορικά διαμερίσματα του Αυτοκράτορα Qianlong» θα είναι ανοικτή για το κοινό από το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου 2019.

«Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κινεζική έκθεση στη χώρα μας» τόνισε ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής στη σημερινή συνέντευξη τύπου και κάλεσε το κοινό να έρθει πιο κοντά σε ουσιαστικά θέματα του κινεζικού πολιτισμού, να μη μείνει στην επιφάνεια. «Είναι ένας πολιτισμός συγγενικός και διαφορετικός συγχρόνως και αυτό αποτελεί τη γοητεία του. Όποιος μπορεί να αφήσει λίγο την ψυχή του ελεύθερη, θα χαρεί τα έργα που εκτίθενται και θα καταλάβει κάτι από την έκκρηξη πολιτισμού που έγινε από τον αυτοκράτορα Τσιανλόγκ τον 18ο αιώνα».

«Σκεφτήκαμε ότι είναι μία πολύ μεγάλη ευκαιρία να παρουσιάσουμε κλειδωμένα και σκονισμένα δωμάτια του αυτοκράτορα Qianlong -τα οποία δεν είναι προσιτά ούτε από το κινεζικό κοινό- μία εικόνα της Απαγορευμένης Πόλης, των διαμερισμάτων, της επίπλωσης και των υπολοίπων πολύ σημαντικών αντικειμένων που για πρώτη φορά παρουσιάζονται παγκοσμίως» ανέφερε ο κ. Παντερμαλής.

Τον επισκέπτη υποδέχεται ο ίδιος ο αυτοκράτορας με την χρυσοκέντητη τελετουργική στολή του και το γιγαντιαίο πορτραίτο του που τον απεικονίζει αμέσως μετά την άνοδο στον θρόνο. Τελετουργικά ενδύματα  της αυτοκράτειρας, ο θρόνος με όλα τα έπιπλα που τον συνοδεύουν παρουσιάζουν το μεγαλείο και τη δύναμη της εξουσίας του. «Ο αυτοκράτορας δεν είναι ένας κοινός θνητός, αλλά ο γιος του Ουρανού, ο οποίος κυριαρχεί σε όλη την οικουμένη, κάτι που απεικονίζεται στα επίσημα ενδύματά του».

Στην  επόμενη ενότητα εκτίθενται  τα σκεύη για το τσάι του αυτοκράτορα και των καλεσμένων του, ποιητικά κείμενα του ίδιου και κοστούμια των ηθοποιών από τις ιδιωτικές θεατρικές παραστάσεις που δίδονταν στα ανάκτορα. «Ο Τσιανλόνγκ καλούσε τους αξιωματούχους για να δημιουργήσει μία συσπείρωση μέσα στην αυλή, τους προσέφερε ένα ειδικό τσάι, διάβαζαν μαζί ποιήματα, τους έδινε τίτλους για να γράψουν εκείνη τη στιγμή μερικούς στίχους και γίνονταν θεατρικές παραστάσεις» όπως εξήγησε ο κ. Παντερμαλής.

Το θερμαινόμενο κρεβάτι του αυτοκρατορικού ζεύγους αποτελεί το πιό ενδιαφέρον έκθεμα στο δωμάτιο «Ευωδιαστές Ορχιδέες», που ακολουθεί με πανέλα άνθινων διακοσμητικών μοτίβων και άλλα έργα της προσωπικής επιλογής του αυτοκράτορα.  «Τα άνθη της ορχιδέας σήμαιναν, σύμφωνα με την κομφουκιανή διδασκαλία, την άνοιξη, το μπαμπού το καλοκαίρι, τα χρυσάνθεμα το φθινόπωρο και τα άνθη της δαμασκηνιάς τον χειμώνα» ανέφερε ο πρόεδρος του Μουσείου..

Στη συνέχεια εκτίθεται ένας δεύτερος χρυσοποίκιλτος θρόνος και το γραφείο του αυτοκράτορα, διακοσμημένο με πλακίδια λευκού νεφρίτη. Εδώ περνούσε πολλές ώρες της ημέρας  γράφοντας κείμενα για τις ομορφιές της χώρας του, τις ανθρώπινες σχέσεις, αλλά και τη σωστή άσκηση της βασιλικής εξουσίας. «Ο δεύτερος θρόνος κρύβεται από μία πύλη, η οποία στέκεται μόνη της, χωρίς τοίχους, εμποδίζοντας τη θέα του αυτοκράτορα κατά μέτωπο, καθώς δεν έπρεπε να τον βλέπει κανείς έτσι, αλλά να πηγαίνει από τα πλάγια και από μία ορισμένη γωνία να τον αντικρίζει».

Η έκθεση κλείνει με  βουδιστικά έργα από πολύτιμα υλικά. Αγάλματα του νεαρού Βούδα, του τρίτου Δαλάι Λάμα και ενός βουδιστή ιεραπόστολου, καταδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο του βουδισμού στα διαμερίσματα του αυτοκράτορα.

Ο αν. γενικός διευθυντής του Μουσείου των Ανακτόρων της Απαγορευμένης Πόλης, Li Xiaocheng ανέφερε ότι πρώτη φορά βγαίνουν αντικείμενα από το Ανάκτορο του Πολλαπλού Μεγαλείου στο εξωτερικό, ένα παλάτι που έπαιζε πολύ σημαντικό ρόλο στην Απαγορευμένη Πόλη».