Ο κινηματογράφος του Αντρέι Ταρκόφσκι έχει τη μοναδική ιδιότητα να συμπλέκει το οικείο με το ξένο, δημιουργώντας έτσι ενδιάμεσους χώρους ανάμεσα στο πραγματικό και το φαντασιακό. Στον πυρήνα της ποιητικής του σκηνοθέτη βρίσκεται η έννοια του ανοίκειου, που εκφράζεται στον χώρο μέσω της χρήσης συγκεκριμένων κινηματογραφικών χειρισμών.

Ο Άγγελος Αλετράς, σκηνοθέτης και καθηγητής Ιστορίας και Αισθητικής του Κινηματογράφου, μελέτησε συστηματικά τον κινηματογράφο του Ταρκόφσκι και μέσα από το βιβλίο του «Χώροι του ανοίκειου, Η ποιητική του Αντρέι Ταρκόφσκι», μας μυεί στο σύμπαν κόσμο του σπουδαίου Ρώσου σκηνοθέτη. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νήσος (https://nissos.gr).

Προβαίνοντας σε μια υφολογική ανάλυση των ταινιών του, στο βιβλίο αναδεικνύεται πώς ο κινηματογράφος του Ταρκόφσκι κατασκευάζει ποιότητες χώρων που διανοίγουν νέες προοπτικές στον κινηματογραφικό ρεαλισμό και προτείνουν καινούργιους τρόπους αναπαράστασης της πραγματικότητας.

Το κοινό που θέλει να γνωρίσει καλύτερα τις ταινίες του Ταρκόφσκι θα βρει εδώ μια ακόμα είσοδο στο πολυεπίπεδο και πάντοτε ανοιχτό σε ερμηνείες έργο του. Ίσως σήμερα, σε πείσμα της γενικευμένης απώλειας νοήματος που βιώνουμε, ο Ταρκόφσκι είναι περισσότερο επίκαιρος από ποτέ.