Στο συγκινητικό «Coda» το Όσκαρ καλύτερης ταινίας – και επεισόδια στη διάρκεια της τελετής

Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη

Στη φτιαγμένη για να συγκινήσει, αν και μέτρια, ταινία «Coda» της Σίαν Χέντερ, όπως είχα προβλέψει, απονεμήθηκε τελικά το Όσκαρ καλύτερης ταινίας του 2021, στη διάρκεια μιας τελετής της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου με απρόοπτα επεισόδια, που έγινε χτες το βράδυ στο DolbyTheatre του Χόλιγουντ.

Πρόκειται για την ιστορία μιας οικογένειας κωφών ψαράδων, βασισμένης στη γαλλική ταινία «Οικογένεια Μπελιέ» του Ερίκ Λαρτιγκό, ιστορία φτιαγμένη για να συγκινήσει, και που άγγιξε ιδιαίτερα τα μέλη της Ακαδημίας, κάτι που έχει συμβεί και άλλες παρόμοιες αποφάσεις στο παρελθόν. Με ένα από τους πρωταγωνιστές της ταινίας, τον Τρόι Κότσουρ, να κερδίζει το βραβείο β´ ανδρικού ρόλου, ο πρώτος, αξίζει να σημειώσω, βωβός ηθοποιός που κερδίζει Όσκαρ.

Η τελετή ξαφνικά διακόπηκε όταν ο ηθοποιός Γουίλ Σμιθ, ο οποίος μετά τη συγκινητική ομιλία του («ο έρωτας σε σπρώχνει να κάνεις τρελά πράγματα», ανάφερε) για το βραβείο καλύτερου ανδρικού ρόλου που του απονεμήθηκε για την ταινία «Η μέθοδος των Γουίλιαμς», ανέβηκε στη σκηνή και έδωσε ένα χαστούκι στον κωμικό Κρις Ροκ, ο οποίος έκανε ένα αστείο για τη Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ, γυναίκα του Σμιθ. Επεισόδιο που για μερικά δευτερόλεπτα το κοινό θεώρησε πως ήταν τμήμα του σεναρίου και που ξεκαθάρισε όμως, όταν αμέσως μετά, ακολούθησε η απολογία του Σμιθ για την αυθόρμητη πράξη του.

Αντίθετα με τη βράβευση του «Coda», η πολύ καλύτερη ταινία, «Η εξουσία του σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον περιορίστηκε στο Όσκαρ σκηνοθεσίας. Το να δίνεις όμως μόνο βραβείο σκηνοθεσίας έμμεσα αναγνωρίζεις πως πρόκειται για την καλύτερη ταινία και το πιο σωστό είναι η σκηνοθεσία να συνδυάζεται με το βραβείο καλύτερης ταινίας. Πράγμα που τα μέλη της Ακαδημίας δεν ακολουθούν συχνά για να μπορούν να βραβεύουν και κάποια άλλη ταινία…. Το βραβείο καλύτερης διεθνούς (πρώην ξενόγλωσσης) ταινίας απονεμήθηκε, όπως οι περισσότεροι είχαμε προβλέψει, στο «Drive My Car» του Ριουσούκε Χαμαγκούτσι, με το βραβείο πρωτότυπου σεναρίου να απονέμεται στην πολύ καλή βρετανική ταινία «Belfast» του Κένεθ Μπράνα.

Αρνητική εντύπωση προκάλεσε η απόφαση της Ακαδημίας να περιορίσει τις παρουσιάσεις 8 από τα βραβεία (εκείνες των ταινιών μικρού μήκους και ορισμένα που αναφέρονται σε τεχνικά βραβεία), με το σκεπτικό να κάνουν πιο γρήγορο το ρυθμό της τελετής (που πραγματοποιήθηκε με γρήγορο μοντάζ και διάφορα κωμικά σόου), αντίθετα με τους υποψήφιους των βραβείων αυτών που θεώρησαν πως υποβιβάστηκαν.

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Καλύτερης ταινίας: Coda της Σία Χέντερ
Πρώτου ανδρικού ρόλου: Γουίλ Σμιθ («Η μέθοδος των Γουίλιαμς»)
Πρώτου γυναικείου ρόλου: Τζέσικα Τσαστέιν («The Eyes of Tammy Fey»)
Δεύτερου ανδρικού ρόλου: Τρόι Κότσουρ (Coda)
Δεύτερου γυναικείου ρόλου: Αριάνα Ντεμπόζι («Γουέστ Σάιντ Στόρι»)
Σκηνοθεσίας: Τζέιν Κάμπιον («Η εξουσία του σκύλου»)
Διεθνούς ταινίας: «Drive My Car» του Ριουσούκε Χαμαγκούτσι
Animation μεγάλου μήκους: «Ενκάντο, ένας κόσμος μαγικός»
Φωτογραφίας: Γκρέιγκ Φρέιζερ («Dune»)
Κοστουμιών: Τζένι Μπίβαν («Cruella»)
Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους: «Summer of Soul» του QuestLove
Ντοκιμαντέρ μικρού μήκους: «The Queen of Basketball» του Μπεν Πράουντφουτ
Μοντάζ: Τζο Γουόκερ («Dune»)
Μακιγιάζ και κόμμωση: Λίντα Ντάουτς, Στέφανι Ίνγκραμ, Τζάστιν Ράλεϊ («The Eyes of Tammy Fey»)
Πρωτότυπη μουσική: Χανς Ζίμερ («Dune»)
Πρωτότυπο τραγούδι: No Time To Die (των Μπίλι Έιλις και Φίνεας ΌΚόνελ, από την ομότιτλη ταινία)
Production Design: Πατρίς Βερμέτ και Σουζάνα Σίπος («Dune»)
Μικρού μήκους animation: «The Windshield Wiper» του Αλμπέρτο Μιέλγκο
Μικρού μήκους μυθοπλασίας: «The Long Goodbye» του Ανέιλ Καρία
Ήχου: Μακ Ρουθ, Μαρκ Μαντζίνι, Τεό Γκριν, Νταγκ Χέμπχιλ, Ρον Μπάρτλετ («Dune»)
Οπτικών εφέ: Πολ Λάμπερτ, Τρίσταν Μάιλς, Μπράιαν Κόνορ, Γκερτ Νέφζνερ («Dune»)
Σεναρίου (διασκευασμένου): Σίαν Χέντερ («Coda»)
Σεναρίου (πρωτότυπου): Κένεθ Μπράνα («Belfast»)