Από τις 24 Μαΐου 2021, έως την 1η Ιουνίου, θα πραγματοποιηθεί, διαδικτυακά, η 74η σύνοδος της Παγκόσμιας Συνέλευσης Υγείας, στη Γενεύη της Ελβετίας, όπου και συνεδριάζει, κάθε χρόνο.

Στη φετινή συνεδρίαση, η Παγκόσμια Συνέλευση Υγείας, πρόκειται να εκδώσει απόφαση σχετικά με τη συγκρότηση διακυβερνητικής διάσκεψης με σκοπό τη σύνταξη και τη διαπραγμάτευση σύμβασης-πλαισίου του ΠΟΥ για την ετοιμότητα και την αντίδραση σε πανδημίες. Ενα θέμα, άκρως ενδιαφέρον, για το οποίο, η ΕΕ, πραγματικά αγωνίζεται προκειμένου να ενισχυθεί η διεθνής συνεργασία για την αντιμετώπιση των πανδημιών στο πλαίσιο του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών.

Προς την κατεύθυνση αυτή, η ΕΕ επιδιώκει πλήρη συμμετοχή στην όλη διαδικασία, αλλά και πιθανή προσχώρησή της στη σύμβαση.

Σημειώνεται, πως η Ελλάδα και τα άλλα 26 κράτη μέλη της ΕΕ, ως μέλη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, διαθέτουν μία ψήφο στην Παγκόσμια Συνέλευση Υγείας-ΠΣΥ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει δικαίωμα ψήφου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καθεστώς ανεπίσημου παρατηρητή στον ΠΟΥ, το οποίο καθεστώς καθιερώθηκε με ανταλλαγή επιστολών που δημοσιεύθηκαν στην Επίσημη Εφημερίδα στις 4 Ιανουαρίου 2001.

Με την προοπτική της 74ης συνόδου της ΠΣΥ, το Συμβούλιο της ΕΕ σε πρόταση απόφασης καθορίζει τη θέση που πρέπει να στηρίξει η ΕΕ στις σχετικές διαπραγματεύσεις.

Είναι σκόπιμο, αναφέρει μεταξύ άλλων στην αιτιολογική έκθεση της πρότασης απόφασης, να καθοριστεί η θέση που πρέπει να ληφθεί εξ ονόματος της Ένωσης στην Παγκόσμια Συνέλευση Υγείας, καθώς η απόφαση της Παγκόσμιας Συνέλευσης Υγείας θα καθορίσει την ικανότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να συμμετέχει στην κατάρτιση και τη διαπραγμάτευση σύμβασης-πλαισίου του ΠΟΥ σχετικά με την ετοιμότητα και την αντίδραση σε πανδημίες και να γίνει δυνητικά συμβαλλόμενο μέρος της σύμβασης αυτής ως οργανισμός περιφερειακής οικονομικής ολοκλήρωσης.

Η πλήρης συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην κατάρτιση και τη διαπραγμάτευση σύμβασης-πλαισίου του ΠΟΥ για την ετοιμότητα και την αντίδραση σε πανδημίες, και η πιθανή προσχώρησή της στη σύμβαση θα συμβάλουν στην ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας για την αντιμετώπιση των πανδημιών στο πλαίσιο του συστήματος των Ηνωμένων Εθνών.Η θέση της Ένωσης πρέπει να διατυπωθεί από τα κράτη μέλη της Ένωσης που είναι μέλη του Συμβουλίου της Παγκόσμιας Συνέλευσης Υγείας,

Η ΕΕ και τα κράτη μέλη της ηγούνται των διεθνών προσπαθειών για την ενίσχυση της παγκόσμιας υγειονομικής ασφάλειας, ιδίως όσον αφορά την ετοιμότητα και την αντίδραση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στον τομέα της υγείας, με βάση —μεταξύ άλλων— τα συμπεράσματα του Συμβουλίου του Νοεμβρίου 2020 σχετικά με τον ρόλο της ΕΕ στην ενίσχυση του ΠΟΥ.

Η πρόταση για τη σύναψη διεθνούς συνθήκης για τις πανδημίες συζητείται επί του παρόντος στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων διεθνών προσπαθειών για την ενίσχυση της παγκόσμιας υγειονομικής ασφάλειας υπό το πρίσμα των διδαγμάτων που αντλήθηκαν από την πανδημία. Ο συνολικός στόχος μιας τέτοιας συνθήκης θα πρέπει να είναι η εξασφάλιση πολιτικής και νομικής δέσμευσης για τη βελτίωση της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής στον τομέα της υγείας.

Η συμμετοχή στη θέσπιση μιας τέτοιας συνθήκης είναι σύμφωνη με το άρθρο 21 παράγραφος 1 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση, το οποίο ορίζει ότι «Η Ένωση προσπαθεί να αναπτύσσει σχέσεις και να δημιουργεί εταιρικές σχέσεις με τρίτες χώρες και διεθνείς, περιφερειακούς ή παγκόσμιους οργανισμούς που συμμερίζονται τις αρχές του πρώτου εδαφίου. Προωθεί πολυμερείς λύσεις σε κοινά προβλήματα, ιδίως στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών». Τον Φεβρουάριο του 2021 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επανέλαβε τη δέσμευσή του να «[προωθήσει] την παγκόσμια υγειονομική ασφάλεια, μεταξύ άλλων με την ενίσχυση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και με στόχο μια διεθνή συνθήκη για τις πανδημίες εντός του πλαισίου του Οργανισμού».

Παρότι δεν έχει ακόμη αποφασιστεί το ακριβές πεδίο εφαρμογής της, η προβλεπόμενη διεθνής συνθήκη αποσκοπεί στην αντιμετώπιση σοβαρών διασυνοριακών απειλών κατά της υγείας. Αυτός ο στόχος αυτός ενδέχεται να αφορά τομείς πολιτικής οι οποίοι απορρέουν από τον τίτλο XIV του μέρους III της Συνθήκης για τη Λειτουργία της ΕΕ – ΣΛΕΕ, αλλά μπορεί ενδεχομένως να αφορούν και διάφορα άλλα άρθρα της ΣΛΕΕ, όπως π.χ.:

–η πρόληψη και η διαχείριση των ζωονοσογόνων κινδύνων στο πλαίσιο της προσέγγισης «Μία υγεία», η οποία απαιτεί διασυνδέσεις με περιβαλλοντικές συνθήκες σε θέματα όπως η βιοποικιλότητα και το εμπόριο απειλούμενων ειδών, και θα μπορούσε να επηρεάσει —μεταξύ άλλων— τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 338/97 του Συμβουλίου, της 9ης Δεκεμβρίου 1996, για την προστασία των ειδών άγριας πανίδας και χλωρίδας με τον έλεγχο του εμπορίου τους·

–ένα δομημένο σύστημα για την ανταλλαγή παθογόνων και γενετικών αλληλουχιών και για τον καταμερισμό των επακόλουθων οφελών για σκοπούς δημόσιας υγείας [η σχετική ενωσιακή νομοθεσία είναι, εν προκειμένω, ο κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 511/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Απριλίου 2014, σχετικά με τα μέτρα συμμόρφωσης των χρηστών βάσει του πρωτοκόλλου της Ναγκόγια για την πρόσβαση στους γενετικούς πόρους και τον δίκαιο και ισότιμο καταμερισμό των οφελών που απορρέουν από τη χρησιμοποίησή τους στην Ένωση]·

–τα ανθρώπινα δικαιώματα και η προστασία της ιδιωτικότητας, ιδίως υπό το πρίσμα της τεχνολογίας επιτήρησης, της τεχνητής νοημοσύνης και της χρήσης μαζικών δεδομένων για σκοπούς δημόσιας υγείας [π.χ. κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών]· και

–μέτρα για την προώθηση της εφαρμογής και της συμμόρφωσης, π.χ. διαδικασίες αξιολόγησης από ομοτίμους και εμπειρογνώμονες, μηχανισμοί αμοιβαίας λογοδοσίας, ρυθμίσεις επαλήθευσης και επιθεώρησης, καθώς και διαδικασίες επίλυσης διαφορών·

–η απόφαση αριθ. 1082/2013/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 22ας Οκτωβρίου 2013, σχετικά με σοβαρές διασυνοριακές απειλές κατά της υγείας, καθώς και ο μελλοντικός κανονισμός σχετικά με τις διασυνοριακές απειλές κατά της υγείας, θα επηρεαστούν επίσης από τη μελλοντική συνθήκη.

Υπό το πρίσμα των προαναφερθέντων και δεδομένων των πιθανών επιπτώσεων στην υφιστάμενη ενωσιακή νομοθεσία σε διάφορους τομείς της δράσης της ΕΕ, έχει ουσιώδη σημασία να εξασφαλιστεί η συμμετοχή της Ένωσης παράλληλα με αυτήν των κρατών μελών. Οι ακόλουθες αρχές θα πρέπει να καθοδηγούν τη θέση τους στις επικείμενες συζητήσεις της Παγκόσμιας Συνέλευσης Υγείας σχετικά με πιθανή απόφαση για τη δρομολόγηση διαδικασίας με σκοπό την κατάρτιση και τη διαπραγμάτευση σύμβασης-πλαισίου της ΠΟΥ για την ετοιμότητα και την αντίδραση σε πανδημίες:

.Η νέα σύμβαση-πλαίσιο πρέπει να ενισχύει το υπάρχον διεθνές πλαίσιο για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των καταστάσεων έκτακτης ανάγκης στον τομέα της υγείας, να είναι συμπληρωματική ως προς αυτό και να του προσδίδει προστιθέμενη αξία, ενώ παράλληλα να λαμβάνει υπόψη την έκβαση της επικείμενης παγκόσμιας συνόδου κορυφής για την υγεία στις 21 Μαΐου. Σ’ αυτή τη βάση, κάθε νέα σύμβαση-πλαίσιο θα πρέπει να συμπληρώνει και να ενισχύει την εφαρμογή των Διεθνών Υγειονομικών Κανονισμών (ΔΥΚ), αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά τυχόν κενά στους εν λόγω κανονισμούς

Oi συζητήσεις σχετικά με τη σύμβαση-πλαίσιο θα πρέπει θα λαμβάνουν υπόψη τα αποτελέσματα των ανεξάρτητων επιτροπών που επανεξετάζουν τη διεθνή αντίδραση στην πανδημία υπό την ηγεσία του ΠΟΥ, ώστε να εξασφαλίζεται ότι η αυτή η σύμβαση βασίζεται σε στέρεα αποδεικτικά στοιχεία και αντικατοπτρίζει τα διδάγματα που αντλήθηκαν από την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID-19 σε παγκόσμιο επίπεδο.

Τι προβλέπει η υπό έκδοση απόφαση του Συμβουλίου στα 3 άρθρα της:

Αρθρο1

Η θέση που πρέπει να ληφθεί εξ ονόματος της Ένωσης στην εβδομηκοστή τέταρτη σύνοδο της Παγκόσμιας Συνέλευσης Υγείας είναι η ακόλουθη:

Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστηρίζει τη θέσπιση διαδικασίας στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας η οποία αφορά νέα σύμβαση-πλαίσιο σχετικά με την ετοιμότητα και την αντίδραση σε πανδημίες και πρέπει να της επιτραπεί να συμμετάσχει ως συμβαλλόμενο μέρος σε μια τέτοια συνθήκη.

Η απόφαση της Παγκόσμιας Συνέλευσης Υγείας με την οποία θα καθοριστούν οι διαδικαστικές πτυχές των διαπραγματεύσεων πρέπει να επιτρέπει την πλήρη συμμετοχή της Ένωσης στη διαπραγματευτική διαδικασία, ενόψει της πιθανής προσχώρησης της Ένωσης στη σύμβαση, ως οργανισμού περιφερειακής οικονομικής ολοκλήρωσης

Αυτό θα πρέπει να επιτευχθεί με την προσθήκη ειδικών μνειών στο κείμενο της απόφασης οι οποίες θα διευκρινίζουν ότι κάθε διακυβερνητικό όργανο που έχει συσταθεί για να συντάξει και να διαπραγματευθεί τη σύμβαση θα είναι ανοικτό στη συμμετοχή οργανισμών περιφερειακής οικονομικής ολοκλήρωσης.

Άρθρο 2

Η θέση που αναφέρεται στο άρθρο 1 εκφράζεται από τα κράτη μέλη της Ένωσης που είναι μέλη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, τα οποία ενεργούν από κοινού εξ ονόματος της Ένωσης.

Άρθρο 3

Η παρούσα απόφαση απευθύνεται στα κράτη μέλη.

Πηγή: pelazkarabo.blogspot.com