H λέξη «ανάπτυξη» με άξονα τον πολιτισμό, κυριάρχησε στην πρώτη ομιλία της Λίνας Μενδώνη ως υπουργού Πολιτισμού από το βήμα της Βουλής κατα τις Προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης.

Κόντρα στην εικόνα που είχε ως γ.γ. του ΥΠΠΟΑ, της αφοσιωμένης στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς ως αρχαιολόγου όπως είναι η ίδια, ανέφερε πολλές φορές ότι πιστεύει στη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και στους Ελληνες δημιουργούς οι οποίοι μπορούν να γίνουν οι καλύτεροι πρεσβευτές της χώρας στο εξωτερικό. Γι αυτό άλλωστε με απόφαση της Κυβέρνησης ιδρύεται για πρώτη φορά Ειδική Γραμματεία Σύγχρονου Πολιτισμού επικεφαλής της οποίας θα διοριστεί πολύ σύντομα.

Η κα Μενδώνη τόνισε ότι «στόχος της είναι η ανάπτυξη δημοσίων πολιτικών για τον Πολιτισμό συνολικά –την πολιτιστική κληρονομιά (υλική και άυλη) και την σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία». Βασικό στοιχείο θα είναι η χαρτογράφηση της υφιστάμενη κατάσταση, η αξιολόγηση και η ιεράρχηση των αναγκών. 

Επιθυμεί όπως είπε «πολιτικές ρεαλιστικές, με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στην ποιότητα ζωής των πολιτών, στην προώθηση της σύγχρονης δημιουργίας, στην πολιτιστική επιχειρηματικότητα, στην οικονομική ανάπτυξη –τοπική, περιφερειακή και εθνική». 

Πιστεύοντας, ότι «η χώρα δεν έχει κεφαλαιοποιήσει τις δυνατότητες που της παρέχει η πολιτιστική της κληρονομιά και η δυναμική της σύγχρονης δημιουργίας», θα επιχειρήσει «πολιτικές του πολιτισμού που μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στο rebranding, στον επαναπροσδιορισμό της ταυτότητας της χώρας» έτσι ώστε να αντιμετωπίζεται ο Πολιτισμός ως εξαγώγιμο προϊόν. Και ιδού ένα παράδειγμα:

«Σε ποιον τόπο θα μπορούσαν να προβληθούν καλλίτερα έργα ξένων δημιουργών, όπως του Πικάσο, του Ντε Κίρικο, του  Νταλί, του Τζεφ Κουνς, του Χένρι Μίλλερ, του Μωρίς Ντριόν, του Μαρκές, που εμπνέονται από την αρχαία γραμματεία και την Τέχνη; «αναρωτήθηκε. «Τέτοιες πρωτοβουλίες συμβάλλουν στην δημιουργία μιας τράπεζας νέου τύπου φιλελληνισμού, καθώς άνθρωποι απ΄όλον τον κόσμο μεταλαμπαδεύουν το πνεύμα και τις αξίες του δικού μας πολιτισμού σε σύγχρονη και στέρεη βάση». 

Η Κυβέρνηση θα δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα το 2021 στον εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση του ΄21, αλλά και το 2020 που συμπληρώνονται 2.500 χρόνια από την ναυμαχία της Σαλαμίνας. 

Εθνικής σημασίας υπόθεση θεωρεί η νέα υπουργός την επιτυχία της Ελευσίνας, Πολιτιστικής Πρωτεύουσας το 2021. Γιατί, όπως επεσήμανε «με ευθύνη της προηγούμενης Κυβέρνησης, τόσο στο επίπεδο λειτουργίας του Φορέα, όσο και στο επίπεδο των υποδομών, απέχουμε πολύ από το επιθυμητό. 

Ο κίνδυνος, το 2021, η πόλη της Ελευσίνας, λόγω έλλειψης βασικών υποδομών, να μην μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της διοργάνωσης είναι ορατός. 

Είναι προτεραιότητα μας -σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση- η επίσπευση των διαδικασιών και η παροχή όποιας συνδρομής, ώστε σε εύλογο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθούν τα δύο μεγάλα έργα υποδομής (το παλαιό εργοστάσιο του IRIS και Ελαιουργική), αλλά και να ξεπεραστούν οι διοικητικές δυσλειτουργίες». 

Δήλωσε πιστή στο δόγμα του Κυριάκου Μητσοτάκη για μεταρρυθμίσεις και ανέφερε ως παράδειγμα τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα όπως αυτό του Ελληνικού, των επενδυτικών προγραμμάτων στο λιμάνι του Πειραιά και του αεροδρομίου στο Καστέλι.    

Προανήγγειλε ότι θα εκπονηθούν σχέδια σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, τις Περιφέρειες και τους Δήμους για την ολοκληρωμένη βιώσιμη ανάπτυξη περιοχών με μείζονα μνημεία: Κνωσός, Μεσσήνη, Ρόδος, Δωδώνη, Δήλος, Φίλιπποι, Αμφίπολη, Βεργίνα, Ακαδημία Πλάτωνος). 

«Η Ελλάδα διαθέτει ένα σημαντικό πλεονέκτημα: Τη δυνατότητα ανάδειξης και αξιοποίησης του μνημειακού της πλούτου μέσα από τη σύζευξή του με την σύγχρονη δημιουργία. Η σχέση αυτή εμπλουτίζει και διαφοροποιεί ποιοτικά και αισθητικά το τουριστικό προϊόν» είπε. 

Στόχος της η αστική και οικονομική ανάκαμψη των ιστορικών κέντρων πόλεων. 

«Ειδικά για την Αθήνα, έχει δρομολογηθεί η αναγέννηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

  • Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο   δημιουργούν έναν υπερτοπικό πολιτιστικό πόλο. Συλλειτουργούν. 

  • Το Μουσείο επεκτείνεται υπογείως, ώστε να εξασφαλίζονται οι αναγκαίοι χώροι για την σωστή έκθεση των πολύτιμων Συλλογών του, που το καθιστούν διεθνώς μοναδικό. 

  • Διασυνδέεται υπογείως και αξιοποιεί τις υποδομές του Ακροπόλ -το οποίο θα λειτουργήσει, όπως είχε προβλεφθεί από το 2014, ως πολιτιστική θερμοκοιτίδα σύγχρονης δημιουργίας. 

  • Αναπτύσσει συνέργειες με την Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ, η οποία  παραμένει στους χώρους της». 

Οι πόροι για τις μελέτες, έχουν εξασφαλιστεί από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Πρόσθεσε πως «δε νοείται αναγέννηση του κέντρου της Αθήνας χωρίς την άμεση ολοκλήρωση και επαναλειτουργία της Εθνικής Πινακοθήκης, αλλά και χωρίς τη λειτουργία –επιτέλους- του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Η ολοκλήρωση των μουσειακών υποδομών συμβάλλει καταλυτικά στην πολιτιστική αναβάθμιση της Αττικής, αν μάλιστα συμπεριληφθεί και το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά, το οποίο  θυμήθηκε οψίμως και προεκλογικά η απελθούσα κυβέρνηση». 

Θα προχωρήσει όπως τόνισε στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, που αφορά στη λειτουργία των κρατικών μουσείων, με τη δημιουργία ΝΠΔΔ, όπου κρίνεται απαραίτητο. Τα μουσεία παραμένουν κρατικά, όμως λειτουργούν αυτόνομα εφαρμόζοντας προφανώς τη μουσειακή πολιτική του Υπουργείου». 

Ξεκαθάρισε πως οι χρηματοδοτήσεις στο σύγχρονο πολιτισμό θα γίνονται  μέσω του Μητρώου Επιχορηγούμενων Φορέων, » που δημιουργήθηκε για  πρώτη φορά το 2010 και όχι το 2018″. Τέλος ανασυγκροτείται το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων με στόχο το ΤΑΠ

  • Να συνδέσει τον Πολιτισμό με την οικονομική ανάπτυξη και την εξωστρέφεια. 

  • Να προωθήσει την καινοτομία και την τεχνολογία στην πολιτιστική διαχείριση, 

  • Να δημιουργήσει πλαίσιο ευκαιριών δημιουργικής απασχόλησης,

  • Να διασυνδεθεί με το rebranding της χώρας, την πολιτιστική διπλωματία, την ενδυνάμωση του πολιτιστικού τουρισμού, την καθολική εκδίπλωση του e-ticket και τις ψηφιακές εφαρμογές στα πολιτιστικά προϊόντα. 

Στο ανασυγκροτημένο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων πέφτει το μεγάλο βάρος για την υλοποίηση του μεγάλου στόχου που είναι η αυτοχρηματοδότηση του Πολιτισμού.

Για τα χρηματοδοτρούμενα με κοινοτικούς πόρους έργα είπε: 

«Προτεραιότητά μας είναι ο σχεδιασμός και η ωρίμανση των έργων, των δράσεων και των παρεμβάσεων για το ΕΣΠΑ 2021–2027, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, τις δεκατρείς περιφέρειες και την πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση. 

Συγχρόνως, εντατικοποιούνται οι προσπάθειες για την αποτελεσματική εκτέλεση των έργων της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, ώστε να ολοκληρωθούν εμπρόθεσμα και να αυξηθεί ο ρυθμός απορρόφησης των πόρων. 

Αξιοποιούμε όλες τις δυνατότητες που απομένουν στα τομεακά και επιχειρησιακά προγράμματα του τρέχοντος ΕΣΠΑ, για την ένταξη νέων έργων και την υποστήριξη της σύγχρονης δημιουργίας. 

Παράλληλα, επιμένομε σε εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης είτε αυτοί συνδέονται με την κοινωνική οικονομία και τη μικροχρηματοδότηση μέσω διαδικτύου, το λεγόμενο crowdfunding -με την υιοθέτηση προφανώς κατάλληλου θεσμικού πλαισίου- καθώς και με πλήρη αξιοποίηση της συνεργασίας με τα κοινωφελή ιδρύματα και την κοινωνική εταιρική ευθύνη». 

Προχωράει στην αναθεώρηση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για την χορηγία και δημιουργείται θεσμικό πλαίσιο και για τον εθελοντισμό, «με τρόπο ώστε να λειτουργεί ως συμπληρωματικός πόρος, αλλά να μην υποκαθιστά σε καμία περίπτωση την παροχή έμμισθης εργασίας. Έχουμε την καλή πρακτική των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Για το πρώην βασιλικό κτήμα στο Τατόϊ, θα δοθούν δυνατότητες επανεκκίνησης της αγροτικής παραγωγής του. «Το Τατόϊ εξασφαλίζει διαχειριστική αυτοτέλεια και επάρκεια πόρων, ενώ η Αττική κερδίζει ένα μοναδικό προορισμό για κατοίκους και επισκέπτες».