Της Ευάννας Βενάρδου 

 Βρεθήκαμε στην 9η απονομή των κινηματογραφικών βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας και καταγράφουμε εντυπώσεις. 

 

*Πέντε βραβεία ο «Γιός της Σοφίας» της Ελίνας Ψύκου, τέσσερα το «Τελευταίο σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη, τέσσερα και η «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου, από δύο το «Dolphin man» του Λευτέρη Χαρίτου και το «Do it yourself» του Δημήτρη Τσιλιφώνη. Κανένα για τον Τσιώλη, τον Μαζωμένο, τον Γεωργίου, τον Τζάφκα… 

*Ήταν προφανές πως «συγκρούστηκαν» δύο διαφορετικές κινηματογραφικές αισθητικές απόψεις για το τι εστί σινεμά. Η ταινία της Ψύκου (αν και δεν τα σάρωσε όλα, όπως συμβαίνει με νικητές άλλων ετών) απέσπασε τα βραβεία στις σημαντικότερες κατηγορίες (καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο), ενώ το δίδυμο Βούλγαρη-Καρυστιάνη, εκτός των επιμέρους, αρκέστηκε στο βραβείο α’ ανδρικού ρόλου για τον Ανδρέα Κωνσταντίνου (πολύ καλός στον ρόλο του κομμουνιστή αγωνιστή Σουκατζίδη). Για κάποιους το «νέο» υπερίσχυσε του «παλιού», και το «πειραγμένο» του κλασικού, όμως για πολλούς η ταινία του Βούλγαρη αδικήθηκε. Στα πηγαδάκια στο τέλος ακούσαμε κάμποσους να παρατηρούν με κάποια πίκρα πως τα κομμουνιστικά ιδεώδη, για τα οποία κάποιοι έδωσαν το αίμα τους, «δεν πουλάνε πια»… Ίσως και να έχουν δίκιο. Ο Παντελής Βούλγαρης πάντως δήλωσε ευθύς εξαρχής πως δεν επιθυμεί να διαγωνιστεί για το βραβείο σκηνοθεσίας. 

 

*Πάντως ο Θανάσης Παπαγεωργίου, αυτός ο σπουδαίος θεατρικός ηθοποιός του θεάτρου «Στοά», που παρέλαβε χθες το πρώτο του κινηματογραφικό βραβείο, ήταν ομολογουμένως συγκλονιστικός στον ρόλο του έλληνα παλαιάς κοπής ο οποίος επί ματαίω επιχειρεί να εμφυσήσει τα ελληνικά ιδεώδη στον μικρό, ξένο, «Γιό της Σοφίας», που προσγειώνεται σαν ούφο στην ελληνική πραγματικότητα, για να συνειδητοποιήσει έντρομος πως η νέα και όμορφη μητέρα του σχετίζεται με τον ηλικιωμένο που φροντίζει. Ούτε και από την ταινία της Ελίνας Ψύκου έλειπαν τα πολιτικά μηνύματα…  

 

*Αυτά δεν ήταν βραβεία! Καλλιστεία ήταν. Κάθε λίγο και λιγάκι ανέβαιναν επι σκηνής για να κάνουν την απονομή ψιλόλιγνες και κομψότατες υπάρξεις από τον χώρο της εγχώριας σώου μπιζ: από την Στεφανία Γουλιώτη, την Κατερίνα Ευαγγελάτου και την Μαρία Ναυπλιώτου έως την Ζέτα Δούκα, τη Νατάσα Μποφίλιου και την Άννα –Μαρια Παπαχαραλάμπους οι οποίες συνομιλούσαν με τους δύο κωμικούς αφ’ υψηλού –πυροδοτώντας τα ανάλογα αστειάκια. Αλλά και οι πιο κοντές δεν ήταν λιγότερο όμορφες: από την Έλλη Τρίγγου, μέχρι την Δημητρα Ματσούκα  και την δημοσιογράφο Άννα Μπουσδούκου -για να αναφέρουμε μόνο μερικές. Εδώ δεν τέθηκε καν θέμα 50/50. Οι γυναίκες υπερτερούσαν χθες –πόσω μάλλον που μια γυναίκα σκηνοθέτρια επικράτησε στα βραβεία. Για ποικιλία πάντως είχαμε και έναν νευροχειρούργο κι έναν αστρονόμο! 

 

*Ο Μάκης Παπαδημητρίου, παρουσιαστής της βραδιάς, έκλεψε και πάλι την παράσταση με το πηγαίο χιούμορ και την απίστευτή ικανότητα του να αυτοσχεδιάζει. Γνωρίζοντας τον από κοντά βεβαιώνω πως είναι ένα σοβαρότατο παιδί –και σίγουρα όχι ο «καραγκιόζης» της παρέας. Είναι αξιοθαύμαστο το πώς μεταμορφώνεται επί σκηνής -σαν να του πατάς ένα κουμπί. Η μόνη μας παρατήρηση; σε κάποιες περιπτώσεις διέκοπτε τους βραβευμένους που, ταραγμένοι, έψαχναν τα λόγια τους, με αποτέλεσμα καμιά φορά να δημιουργείται ένα ολίγον αμήχανο κλίμα. Το έσωζε όμως το πράγμα. 

 

*Φέτος μάλιστα, όπως έμαθα, ο Μάκης σκηνοθέτησε την τελετή, παρέα με τον συμπαρουσιαστή και συνάδελφό του Γιώργο Πυρπασόπουλο, ενώ τα κείμενα γράφτηκαν σε παρεΐστικο κλίμα. Άλλα περισσότερο κι άλλα λιγότερο επιτυχημένα, όπως ήταν φυσικό, αλλά το όλο κόνσεπτ, ένα «εναλλακτικό» δελτίο ειδήσεων με fake news, ήταν έξυπνο. 

 

*Όλοι τα άκουσαν ένα χεράκι: από τον Γιάννη Σμαραγδή, το ΚΑΣ και το ΕΚΚ, μέχρι την υπουργό πολιτισμού αλλά και το Γιώργο Λάνθιμο, που όπως μας πληροφόρησαν οι παρουσιαστές, μετά τον «Αστακό» ετοιμάζει τριλογία από …«Θράψαλα», «Γυαλιστερές» και «Πετροσωλήνες» (!). Την μερίδα του λέοντος είχαν τα αστεία γύρω από την ένδεια του ελληνικού σινεμά, αλλά και αυτά γύρω από την παροιμιώδη αδιαφορία του κοινού για τις ελληνικές ταινίες (συμπεριλαμβανομένης, θα προσθέταμε εμείς, και της μεγάλης νικήτριας της βραδιάς «Ο γιός της Σοφίας»). Ένα από τα fake news ήταν η εξαγγελία πως « θα υπάρξει μείωση φόρου έως και 25% στους πολίτες που θα επιλέγουν να βλέπουν ταινίες του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου. «Προτιμάμε να πληρώνουμε ΕΝΦΙΑ» ήταν  η απάντηση του έλληνα φορολογούμενου (και δεν μας ακουγεται και τόσο fake αυτό). 

 

*Και μια και ο λόγος για την Υπουργό Πολιτισμού, η κυρία Κονιόρδου έλαμψε δια της απουσίας της από την τελετή –το μάτι μας δεν πήρε ούτε και τον υφυπουργό κύριο Στρατή. Άγνωστο γιατί, και ομολογούμε πως απορήσαμε δεδομένου πως οιι δημόσιες εμφανίσεις της κυρίας Κονιόρδου είναι συχνές. Το μόνο σίγουρο είναι πως εν τη απουσία της, ο κύριος Λευτέρης Κρέτσος, γενικός γραμματέας του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής έκλεψε την παράσταση από το ΥΠΠΟ, καθώς μάλιστα, στην παρούσα συγκυρία, πιστώνεται, μαζί με τον κύριο Παππά την ίδρυση του ΕΚΟΜΕ (που παρουσιάστηκε πανηγυρικά πριν λίγο καιρό). Το ΕΚΟΜΕ άλλωστε  (βλέπε επενδυτικά κίνητρα, δηλαδή επιστροφή ζεστού χρήματος στους παραγωγούς που γυρίζουν στην χώρα μας) ήταν ένα από τα θετικά που επεσήμανε και στην εναρκτήρια ομιλία του ο πρόεδρος της ΕΑΚ κύριος Κατσούφης –που δεν ήταν διόλου κατσούφης. 

 

*Νωρίτερα ο πρόεδρος υποδέχθηκε στην Στέγη τον ταλαντούχο Αλεξάντρ Ντεσπλά, από τους σημαντικότερους κινηματογραφικούς συνθέτες εν ζωή (βλέπε σάουντρακ «Χάρι Πότερ», «Η μορφή του νερού», «Ο Λόγος του Βασιλιά»,  για να αναφέρουμε μόνο μερικά). «Ο κόσμος πρέπει να βλέπει τις ταινίες σας» είπε ο γοητευτικός Ντεσπλά, το φετινό τιμώμενο πρόσωπο της ΕΑΚ στους Έλληνες σκηνοθέτες, χαιρετώντας  τα μέλη της  μπάντας του Σπύρου Γραμμένου. «Σπάνια βλέπω μπάντα επι σκηνής σε απονομή», είπε επιδοκιμαστικά. «Μονο στα όσκαρ συμβαίνει αυτό». Οι μουσικοί έμειναν μέχρι τέλους παρόντες στην σκηνή δίνοντας μια νοσταλγική ρετρό νότα στην τελετή (Τσοπανάκος, σήμα Αθλητικής Κυριακής κλπ). 

 *Συγκινητική στιγμή από τα παρασκήνια: οι εκφράσεις του προσώπου του ποιητή και κριτικού κινηματογράφου Δημήτρη Χαρίτου τη στιγμή που ανακοινωνόταν ο νικητής των βραβείων για τον καλύτερο πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη αλλά και για  το ντοκιμαντέρ. Αμφότερα πήγαν στον γιό του, τον Λευτέρη Χαρίτο, που όλα δείχνουν πως κληρονόμησε το αστραφτερό πνεύμα του πατέρα του…  

 

*Απίστευτο κι όμως αληθινό: ο Χάρης Παπαδόπουλος, πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων  Σκηνοθετών εθεάθη στην τελετή της ΕΑΚ. Θυμίζουμε πως για χρόνια,  «ομιχλιστές» και Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών ήταν στα μαχαίρια  -οι εμφύλιες διαμάχες στην κινηματογραφική πιάτσα (που θυμίζουν λίγο τις διασπάσεις της Αριστεράς…) ήταν άλλωστε ένα από τα χθεσινοβραδινά αστεία των παρουσιαστών.  

 

*Ενθουσιασμένη, η Ελίνα Ψύκου, που τυγχάνει και επικεφαλής της ΕΣΠΕΚ, δεν παρέλειψε να πετάξει τις μπηχτές της για την κρατική ολιγωρία απέναντι στο ελληνικό σινεμά. Υπογράμμισε πως η ταινία της πήρε περισσότερα χρήματα από το εξωτερικό παρά από την Ελλάδα, ενώ παραλαμβάνοντας το βραβείο σεναρίου από τον κύριο Κρέτσο είπε: «Χαίρομαι που μου το δίνει ο κύριος Κρέτσος». Και προσέθεσε τραγουδιστά: «Λευτέρη, Λευτέρη μην μ’ έχεις γραμμένη στο παλιό σου το τεφτέρι…». 

  

Τα Βραβεία «ΙΡΙΣ 2018» αναλυτικά: 

 

Τιμητικό Βραβείο
Alexandre Desplat, συνθέτης 

 

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας
«Ο γιος της Σοφίας», Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, Ελίνα Ψύκου 

 

Βραβείο Τεκμηρίωσης (Ντοκιμαντέρ)
«Dolphin man», Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ, και Λευτέρης Χαρίτος 

 

Βραβείο Σκηνοθεσίας
Ελίνα Ψύκου, για την ταινία «Ο Γιος της Σοφίας» 

 

Βραβείο Σεναρίου
Ελίνα Ψύκου, για την ταινία «Ο Γιος της Σοφίας» 

 

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη
Λευτέρης Χαρίτoς, για την ταινία «Dolphin man» 

 

Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους
«Copa Loca», Χρήστος Μασσαλάς 

 

Βραβείο Α΄ Ανδρικού Ρόλου
Αντρέας Κωνσταντίνου, για την ταινία «Το τελευταίο σημείωμα» 

 

Βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου
Κάτια Γκουλιώνη, για την ταινία «ΠΟΛΥ ΞΕΝΗ» 

 

Βραβείο Β΄ Ανδρικού Ρόλου
Θανάσης Παπαγεωργίου, για την ταινία «Ο Γιος της Σοφίας» 

 

Βραβείο Β΄ Γυναικείου Ρόλου
Λυδία Φωτοπούλου, για την ταινία «ΠΟΛΥ ΞΕΝΗ» 

 

Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής
Νίκος Κυπουργός, για την ταινία «ΠΟΛΥ ΞΕΝΗ» 

 

Βραβείο Φωτογραφίας
Claudio Bolivar, για την ταινία «ΠΟΛΥ ΞΕΝΗ» 

 

Βραβείο Μοντάζ
Λάμπης Χαραλαμπίδης, για την ταινία «Do it yourself» 

 

Βραβείο Σκηνογραφίας
Πηνελόπη Βαλτή, για την ταινία «Ο Γιος της Σοφίας» 

 

Βραβείο Ενδυματολογίας
Γιούλα Ζωιοπούλου, για την ταινία «Το τελευταίο σημείωμα» 

 

Βραβείο Ήχου
Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος, Άρης Λουζιώτης, για την ταινία «Το τελευταίο σημείωμα» 

 

Βραβείο Μακιγιάζ
Εύη Ζαφειροπούλου για την ταινία «Το τελευταίο σημείωμα» 

 

Βραβείο Ειδικών Εφφέ 

Στάθης Ναυπλιώτης, Αλέξης Μηταδόπουλος, Χάρις Καρακουλίδη, Ανδρέας Χέλμης, Θέμης Κατάκαλος, για την ταινία «Do it yourself»