Με ένα δυνατό έργο του διάσημου Νοτιοαφρικανού εικαστικού William Kentridge, μια βιντεοταινία που παρουσιάζει το ξεφύλλισμα της ιστορίας με ένα άνθρωπο να την  διατρέχει, αφήνοντας πίσω του θύματα πολεμικών συγκρούσεων, φιγούρες καταπιεσμένων, επιτεύγματα αλλά και  καταστροφές της φύσης, ανοίγει η  έκθεση του Μεγάρου Μουσικής με τίτλο «Μετά τη Βαβέλ».

Πρόκειται για το δεύτερο μέρος της τριλογίας  Η Άγραφη Βιβλιοθήκη, με την οποία το Μέγαρο Μουσικής δηλώνει  ένα δυναμικό «παρών» στη σύγχρονη τέχνη.

Η  Αννα Καφέτση, διευθύντρια του annexM (κέντρο εικαστικών τεχνών του ΜΜΑ) που την επιμελήθηκε, σχεδίασε ουσιαστικά έναν λαβύρινθο εισάγοντας  τον επισκέπτη σε κρυφούς χώρους της νέας πτέρυγας του Μεγάρου Μουσικής σε δύο τεράστιες αίθουσες, που βγαίνουν σε ένα εσωτερικό «μπαλκόνι» με θέα ένα γιαπί, αλλά και σε υπόγειες στοές, που ίσως ούτε οι εργαζόμενοι στο κτήριο να έχουν ποτέ διαβεί.

Στους χώρους αυτούς παρουσιάζονται  100 έργα 25 κορυφαίων καλλιτεχνών αναπαριστώντας  «αναγνωστήρια», «βιβλιοστάσια», «αρχεία»,  βιβλία υψωμένα σαν τείχη, άλλα πολύτιμα ιστορικών βιβλιοθηκών καμμένα, χειρόγραφα τσαλακωμένα και εξώφυλλα βιβλίων καδραρισμένα.

Ολα αυτά συνιστούν την εικαστική μεταφορά της περίφημης φανταστικής «Βιβλιοθήκης της Βαβέλ» του Χόρχε Λουίς Μπόρχες. Κι  έτσι, επιτυγχάνεται  ένας δημιουργικός διάλογος ανάμεσα στο λόγο και τη γραφή, τις αναρίθμητες λέξεις και έννοιες  με τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία. Σχέδια, γλυπτά,  εγκαταστάσεις,  βιντεο-εγκαταστάσεις,  έργα ηχητικά, βιβλία και περφόρμανς  διατυπώνουν εικαστικά τις σκέψεις, τα οράματα και τα  ανθρώπινα αδιέξοδα,  όπως εκφράζονται  κυρίως στη λογοτεχνία.

Η Αννα Καφέτση διάλεξε καλλιτέχνες που στην “καρδιά” της δουλειάς τους έχουν τη λογοτεχνία. Η ίδια ήταν λαμπερή και ευτυχής στα χτεσινά εγκαίνια, γιατί βρισκόταν ανάμεσα σε καλλιτέχνες  που την συνδέει παλαιά φιλία και εκτίμηση, όπως με τον διάσημο Aμερικανό  Γκάρυ Χιλλ, θεμελιωτή της video art, που ήρθε στην Αθήνα ειδικά για την έκθεση.

Αλλά και τους Χόρχε Μέντεζ Μπλέικ, τη Στεφανία Σιζούκο, τον Γιώργο Χατζημιχάλη και τον Γιώργο Ξένο, ο οποίος δημιούργησε  insitou ένα τεράστιο έργο. Στην  υπόγεια στοά του Μεγάρου έστησε μια ολόκληρη λεωφόρο με 1900 γλυπτά μικρά φίδια που ενυπάρχουν σε όλους τους υγρούς και σκοτεινούς χώρους, των παλαιών κτηρίων και  βιβλιοθηκών. Πρόκειται για ένα πολύ δυνατό έργο που ο καλλιτέχνης συνόδευσε με σχέδια σε χαρτί, ήχους και γκράφιτι σχεδιάζοντας πάνω στους γυμνούς τοίχους του κτηρίου μια μεγάλη τοιχογραφία. Η εγκατάσταση αυτή και η φωνή του Ανδρέα Εμπειρίκου σε απαγγελίες ποιημάτων του οδηγούν στην έξοδο.

Η έκθεση «Μετά τη Βαβέλ», θα διαρκέσει έως τις 10 Μαρτίου 2019. Υλοποιήθηκε στο πλαίσιο και με τη στήριξη της «Αθήνα 2018 Παγκόσμια πρωτεύουσα βιβλίου» του Δήμου Αθηναίων.