Πέρα από νομικό, επιστημονικό και ηθικό, είναι εξόχως πολιτικό και κυβερνητικό το ζήτημα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στο διεθνές Συνέδριο «Παρθενώνας και Δημοκρατία» που έγινε στο Μουσείο της Ακρόπολης πρώτη φορά χωρίς τον πρόεδρό του Δημήτρη Παντερμαλή.

Με παρόντες Ελληνες και ξένους επιστήμονες από όλο τον κόσμο συζητήθηκε η υπόθεση αυτή και όλες οι πτυχές της υπόθεσης με δεδομένη την κινητικότητα που παρατηρείται στο Βρετανικό Μουσείο μετά την μεταστροφή της κοινής γνώμης του Ηνωμένου Βασιλείου που τάσσεται σε μεγάλο βαθμό υπέρ της επιστροφής των γλυπτών στην Αθήνα.

«Η Βρετανική Κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι μόνο αρμόδιο να χειριστεί το ζήτημα αυτό είναι το Βρετανικό Μουσείο, μολονότι η πάγια στάση του τελευταίου υπαγορεύεται από την απόφαση του Κοινοβουλίου, τη γνωστή ως “British Museum Act” του 1963» είπε η υπουργός τονίζοντας ότιο ισχυρισμός αυτός πέρυσι τέτοιον καιρό καταρρίφθηκε από την ομόφωνη απόφαση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Προώθηση της Επιστροφής των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης ή την Αποκατάστασή τους σε περίπτωση Παράνομης Ιδιοποίησης.

Εξέφρασε ανησυχία και απογοήτευση για το γεγονός ότι συνεχίζεται η εκκρεμότητα και οι έως τώρα σχετικές συστάσεις δεν έχουν εφαρμοστεί. Η εν λόγω απόφαση διαβιβάστηκε στα Ηνωμένα Έθνη το Δεκέμβριο του 2021 και επικυρώθηκε ξανά στη Σύνοδο της UNESCO στο Παρίσι τον Μάιο του 2022 από όλες τις συμμετέχουσες χώρες, δημιουργώντας νέα και εξαιρετικής σημασίας δεδομένα και θέτοντας το ζήτημα επί εντελώς διαφορετικής πλέον βάσης».

Ταυτόχρονα εξέφρασε ανησυχία για το γεγονός ότι το ζήτημα παραμένει σε εκκρεμότητα, αλλά και απογοήτευση που οι έως τώρα σχετικές συστάσεις δεν έχουν εφαρμοστεί. Η εν λόγω απόφαση διαβιβάστηκε στα Ηνωμένα Έθνη το Δεκέμβριο του 2021 και επικυρώθηκε ξανά στη Σύνοδο της UNESCO στο Παρίσι τον Μάιο του 2022 από όλες τις συμμετέχουσες χώρες, δημιουργώντας νέα και εξαιρετικής σημασίας δεδομένα και θέτοντας το ζήτημα επί εντελώς διαφορετικής πλέον βάση”.

Επέμεινε στην αναγκαιότητα της επανένωσης των Γλυπτών γιατί η βίαιη απομάκρυνσή τους από το φυσικό τους περιβάλλον αποστερεί από το μνημείο το εννοιολογικό πλαίσιο, που καθιστά δυνατή την κατανόηση και την ερμηνεία του, διαστρεβλώνει και αλλοιώνει τα μηνύματα και τους συμβολισμούς του ίδιου του Παρθενώνα και ολόκληρου του μνημειακού συνόλου της Ακρόπολης.

«Αλλοίωση αυτού του είδους συνιστά καίρια και απαράδεκτη ζημία για κάθε μνημείο και δη για ένα Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO», επεσήμανε η Λίνα Μενδώνη και αναφέρθηκε στο πιο σημαντικό απόσπασμα από τον Επιτάφιο του Περικλή, που ομιλεί περί Δημοκρατίας:

«Έχουμε πολίτευμα που δεν ζηλεύει τους νόμους των άλλων, εμείς οι ίδιοι αποτελούμε παράδειγμα για τους άλλους… Και το πολίτευμά μας καλείται Δημοκρατία, γιατί η εξουσία δεν βρίσκεται στα χέρια των λίγων, αλλά των πολλών…”

«Στη ζωφόρο του Παρθενώνα εικονογραφείται αυτό το εδάφιο του Επιταφίου, στο οποίο συνοψίζεται η φιλοσοφία του πολιτεύματος, της Δημοκρατίας. Αυτό το αμάλγαμα της σκέψης του Περικλή και του Θουκυδίδη είναι διαχρονικό. Ιδιαίτερα σήμερα, που η Δημοκρατία κλυδωνίζεται από δημαγωγούς, από λαϊκιστές, που προσπαθούν ύπουλα να εκμεταλλευτούν διεθνείς κρίσεις και εγχώρια προβλήματα», πρόσθεσε.