Στο Μουσείο της Ακρόπολης, στο φυσικό τους χώρο, επέστρεψαν σήμερα το πρωί παρουσία του πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Μητσοτάκη τα δέκα θραύσματα από τα γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονταν ταυτισμένα και αδιάθετα εδώ και μία δεκαετία περίπου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Ο πρωθυπουργός παρέστη στην τελετή απόδοσης αυτών των θραυσμάτων στο πλαίσιο της απόφασής του να αναβαθμίσει την διεκδίκηση για την επιστροφή των παρθενώνειων γλυπτών από το Ηνωμένο Βασίλειο στην Αθήνα.

(Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ)

Ο κ. Μητσοτάκης άνοιξε την ομιλία του λέγοντας: «Σήμερα είναι μια πολύ σημαντική στιγμή για την Ελλάδα, για την Ακρόπολη, για το Μουσείο της Ακρόπολης, για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Όχι μόνο γιατί δέκα θραύσματα των γλυπτών του Παρθενώνα ξαναγυρίζουν στο φυσικό τους χώρο, αλλά και γιατί αυτό το ταξίδι της επιστροφής εκπέμπει από μόνο του ένα ηχηρό μήνυμα επανένωσης όλων των τμημάτων αυτού του μοναδικού μνημείου της ανθρωπότητας».

Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ

   Τα θραύσματα που είχε ταυτίσει με τα παρθενώνεια ο αείμνηστος καθηγητής Γ. Δεσπίνης προτείνοντας και την ακριβή θέση τους, προέρχεται από τη ζωφόρο, τις μετόπες και τα αετώματα του Παρθενώνα. Ετσι, τοποθετήθηκαν στη θέση τους  δύο θραύσματα κεφαλών  στη ζωφόρο. Το ένα αποτελεί το επάνω τμήμα μιας νεανικής κεφαλής, που συνδέεται με τη μορφή του δεύτερου από τα αριστερά επόπτη της πομπής των Παναθηναίων στον λίθο VII της ανατολικής ζωφόρου. Το κομμάτι αυτό είναι το μοναδικό αυθεντικό θραύσμα του συγκεκριμένου λίθου στο Μουσείο Ακρόπολης καθώς ο υπόλοιπος βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου. Το δεύτερο κεφάλι  αποδίδεται στον πρώτο από αριστερά θαλλοφόρο της πομπής των Παναθηναίων, που εικονίζεται στον λίθο IX της βόρειας ζωφόρου.

Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ

Τα υπόλοιπα οκτώ θραύσματα τοποθετήθηκαν προσωρινά σε ειδική προθήκη στην Αίθουσα του Παρθενώνα, από την οποία θα αποσυρθούν για να μελετηθούν σε συνάρτηση με άλλα τμήματα του γλυπτού διακόσμου του μεγάλου ναού, είτε αυτά βρίσκονται στον εκθεσιακό τους χώρο, είτε φυλάσσονται στις αποθήκες του Μουσείου Ακρόπολης.

Μπορεί τα μικρά αυτά θραύσματα να μην προσθέτουν κάτι πολύ σημαντικό στο διαμελισμένο αυτό μνημείο, αλλά δίνουν ένα «μήνυμα επανένωσης όλων των Γλυπτών του Παρθενώνα» σύμφωνα με τον  κ. Μητσοτάκη ο οποίος  απευθυνόμενος και στο διεθνές κοινό, είπε ότι το αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή και την επανένωση των Γλυπτών στον τόπο όπου ανήκουν βρίσκει διαρκώς και μεγαλύτερη ανταπόκριση, καθώς  αποτελεί μία υψηλή πράξη πολιτισμού και δικαιοσύνης».

«Τα γλυπτά τοποθετούνται εκεί που τα όρισαν οι δημιουργοί τους και η ιστορία» ανέφερε στη συνέχεια. «Κι αυτό είναι μία ακόμα απόδειξη πως η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα δεν αποτελεί θέμα απόστασης, γιατί είτε αυτά βρίσκονται εδώ στην Αθήνα είτε οπουδήποτε στον κόσμο, προορισμός τους είναι μόνο ο Ιερός Βράχος και το σπουδαίο αυτό μουσείο. Αυτό δηλώνει άλλωστε και η προοπτική των δέκα τμημάτων, καθώς από σήμερα μαζί με τους υπόλοιπους θησαυρούς του μνημείου θα γίνουν αντικείμενα όχι μόνο του παγκόσμιου θαυμασμού, αλλά και της διεθνούς έρευνας. Με άλλα λόγια επιστρέφουν στη μήτρα τους ακριβώς για να απευθυνθούν σε όλους και παντού. Όμως όπως τους πρέπει: με τη δύναμη της ενότητάς τους και όχι με τη μερικότητα του κατακερματισμού τους».