Το 2020 θα είναι Ετος Μελίνας Μερκούρη και Αντώνη Σαμαράκη, δύο προσωπικότητες που δεν έχουν σχεδόν τίποτα κοινό. Την απόφαση αυτή ανακοίνωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου που έδωσε με τους δημοσιογράφους να ενδιαφέρονται κυρίως για το θέμα των ημερών:  

Τις δύο υπαλλήλους του ΥΠΠΟΑ που πήγαν αυτοβούλως και χωρίς να ενημερώσουν κανέναν από τους ανωτέρους τους και την πολιτική ηγεσία και προκάλεσαν την αστυνομική επιχείρηση απομάκρυνσης των νεαρών κάτω των 18 ετών που παρακολουθούσαν σε δύο σινεμά τον «Τζόκερ». Οι διευκρινίσεις δόθηκαν με κάθε λεπτομέρεια και ο θόρυβος κόπασε.

 Η Λίνα Μενδώνη αποφάσισε όπως είπε το 2020, το οποίο συμπίπτει με τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μελίνας Μερκούρη, να χαρακτηριστεί Έτος Μελίνας ώστε «να θυμηθούμε, με μία σύγχρονη λογική» τι ακριβώς καθιστά τη Μελίνα που υπήρξε και η μακροβιότερη Υπουργός Πολιτισμού, μοναδική. Θύμησε πως «πολλά πράγματα που σήμερα είναι αυτονόητα, στην εποχή της ήταν απολύτως πρωτοποριακά. Οπως η δημιουργία των ΔΗΠΕΘΕ, των Δημοτικών Περιφερειακών Θεατών, μία πρωτοβουλία της Μελίνας. Σύλληψη πρωτοποριακή, που  σήμερα οφείλουμε να εκσυγχρονίσουμε».

Το άλλο μεγάλο θέμα που η Μελίνα ανέδειξε διεθνώς είναι της επιστροφής  των Γλυπτών του Παρθενώνα.  «Από τότε η  θέση των ελληνικών κυβερνήσεων και φυσικά του Υπουργείου Πολιτισμού  είναι η ίδια. Τα γλυπτά βρίσκονται εκεί που βρίσκονται ως προϊόν κλοπής, άρα, η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει ούτε την κατοχή, ούτε την κυριότητα, ούτε την νομή σε κανέναν άλλο, διότι ακριβώς δέχτηκε προϊόντα κλοπής» τόνισε η υπουργός και ανακοίνωση την οργάνωση μιας μεγάλης έκθεσης.

«Υπάρχει πολύ  υλικό για τη Μελίνα, κοστούμια της, συνεντεύξεις της, αφίσες από τις κινηματογραφικές ταινίες -μερικές από αυτές είναι έργα τέχνης- οι ίδιες οι ταινίες της. Όλα αυτά θα συγκροτήσουν μία μεγάλη έκθεση την οποία θα οργανώσει το Υπουργείο Πολιτισμού μέσα στο 2020, παράλληλα με ένα ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα και μία σειρά μουσικών εκδηλώσεων».

Η Μελίνα εισήγαγε και το θεσμό της πολιτιστικών πρωτευουσών της Ευρώπης.

«Το 2021, έχουμε την Ελευσίνα ως πολιτιστική πρωτεύουσα, η οποία δεν πάει πολύ καλά. Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα στον χώρο του στην οδό Κανάρη θα οργανώσει σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, μία καινούρια έκθεση, όπως είχε κάνει για την Αθήνα, την πρώτη πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Αυτή τη φορά για τη Μελίνα».

Ο  όλος εορτασμός θα γίνει σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μελίνα Μερκούρη υπό την προεδρία του πρώην Υπουργού Πολιτισμού  Ζακ Λανγκ.

Το Ετος Αντώνη Σαμαράκη την ίδια χρονιά με της Μελίνας, αποφασίστηκε από την προηγούμενη υπουργό Μυρσίνη Ζορμπά η οποία είχε συγκροτήσει και την επιτροπή, αποτελούμενη από τους: Βασίλη Σαμπατακάκη, Πρόεδρο του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών και Κώστα Καραβίδα που διδάσκει στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, τον συγγραφέα Χρήστο Χωμενίδη, την  Μαρία Βλασσοπούλου, Διευθύντρια του Τμήματος της Μπενακείου Βιβλιοθήκης και των Συλλογών Πολιτικών Προσωπικοτήτων στη Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων και την Σίσσυ Παπαθανασίου, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Γραμμάτων του Υπουργείου.

Το «Έτος Σαμαράκη» θα περιλαμβάνει ένα αφιερωματικό λεύκωμα με θέμα «Αντώνης Σαμαράκης, ο άνθρωπος και συγγραφέας. Ο 20ος αιώνας στην Ελλάδα και στον κόσμο». Αντίστοιχη έκθεση θα οργανωθεί στην Αθήνα με τη συνεργασία της Βουλής των Ελλήνων, η οποία έχει το Αρχείο Σαμαράκη. Μία σειρά από εκδηλώσεις στην Ελλάδα και στην Κύπρο που θα αφορούν προβολές ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους εμπνευσμένες από το έργο του Σαμαράκη, θεατροποιημένες αναγνώσεις και παραστάσεις για το έργο του, δημιουργία νέων έργων εμπνευσμένων από το έργο του συγγραφέα. Θα υπάρξουν πρόδρομες εκδηλώσεις στο Λονδίνο και στο Παρίσι σε συνεργασία με τις έδρες Ελληνικών Σπουδών, τις πρεσβείες και τα πολιτιστικά ιδρύματα. Ένα μεγάλο συνέδριο με θέμα «Ο Αντώνης Σαμαράκης και η μικρή φόρμα».

Τέλος, αναφέρθηκε στην τροποποίηση της ΚΥΑ της προηγούμενης Κυβέρνησης  για τον καθορισμό αντιτίμου επίσκεψης οργανωμένων αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων, μνημείων και μουσείων, απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής αντιτίμου. 

Επτά μέρες πριν τις εκλογές αποφασίστηκαν μια σειρά περιορισμοί στην ελεύθεροι πρόσβαση ειδικών κατηγοριών πολιτών, όπως Αμεα κι έτσι κληρονομήθηκε μια βραδυφλεγής βόμβα στη νέα Κυβέρνηση καθώς η ισχύς της ΚΥΑ αρχίζει  την 1η Νοεμβρίου 2019.

«Καταρχήν θεωρούμε ότι άτομα τα οποία έχουν προβλήματα αναπηρίας, ανεξαρτήτως του βαθμού αναπηρίας, θα πρέπει να έχουν δικαίωμα ελεύθερης πρόσβασης στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Θεωρούμε ότι είναι εξαιρετικά υποτιμητικό, να ζητάμε στην είσοδο αρχαιολογικών χώρων και μουσείων πιστοποιητικά αναπηρίας. Μέσα στο 2020 θα υπάρξει μία ψηφιακή κάρτα πολιτισμού, η οποία θα αντικαταστήσει την παλιά κάρτα πολιτισμού, που είχε θεσπιστεί επί Ευάγγελου Βενιζέλου και καταργήθηκε το 2016, προκειμένου όσοι δικαιούνται, επομένως και τα άτομα με αναπηρία, να μπορούν με την απλή αυτή κάρτα, χωρίς προσβλητικές διαδικασίες, να μπαίνουν ελευθέρας στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία.

Επίσης, διευρύνεται το δικαίωμα δωρεάν πρόσβασης, το οποίο έχουν τα μέλη του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, και στα αντίστοιχα επιμελητήρια των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ενιαίου οικονομικού χώρου. Επαναφέρουμε δηλαδή μία διάταξη του 2011.

Επίσης, με την απόφαση της 1ης Ιουλίου του 2019, της κ. Ζορμπά, καταργείται το δικαίωμα ελεύθερης εισόδου στους συνταξιούχους εκπαιδευτικούς. Το επαναφέρουμε και αυτό. Μετά από λίγο καιρό θα σας ανακοινώσουμε κάποιες δράσεις που αφορούν τη ψυχική υγεία. Ένα από τα βασικά αντικείμενα θεραπευτικά σε πρόσωπα και ηλικίες που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχολογικά, η μοναξιά, η απομόνωση, είναι ο πολιτισμός. Επομένως, το να επαναφέρουμε τη δωρεάν πρόσβαση στους συνταξιούχους, ανταποκρίνεται σε μία συγκεκριμένη πολιτική.

Η απόφαση Ζορμπά κατήργησε το δικαίωμα ελεύθερης εισόδου στους πτυχιούχους των ιστορικών και αρχαιολογικών τμημάτων των φιλοσοφικών σχολών, των σχολών αρχιτεκτονικής, των σχολών καλών τεχνών, των σχολών συντήρησης αρχαιοτήτων και έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων και των τεχνικών συντήρησης αρχαιοτήτων και έργων τέχνης της ημεδαπής ή ισοτίμων σχολών των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στους κατόχους μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων των σχολών αυτών, των πτυχιούχων μουσειακών σπουδών των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ημεδαπής και αλλοδαπής, Ευρωπαϊκής Ένωσης εννοώ αλλοδαπής, καθώς και τους κατόχους των μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων των σχολών αυτών.

Επαναφέρουμε αυτές τις δύο διατάξεις. Υπήρχαν, καταργήθηκαν, τις επαναφέρουμε, γιατί για μας είναι αυτονόητο να καταργηθεί, καθώς οι συγκεκριμένοι άνθρωποι σχετίζονται απολύτως με το αντικείμενο του Υπουργείου Πολιτισμού και για μας οι άνθρωποι αυτοί είναι οι φυσικοί μας σύμμαχοι».