Της Ζωής Τόλη

Το έργο «Ψίθυροι», έργο της Λίλλιαν Χέλλμαν, (The children´s Hour), παρουσιάζεται στο θέατρο Αθηνών, από την εταιρεία θεάτρου «Υπερίων», σε μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν.

Το έργο γραμμένο το 1934, αποτέλεσε μεγάλο σκάνδαλο για την Αμερική και παρά τις διθυραμβικές κριτικές του, δεν ξαναπαρουσιάστηκε ποτέ, έως το 1961, που βγήκε στον κινηματογράφο. Η παράσταση βασίζεται στο κείμενο της Χέλμαν, αλλά περιλαμβάνει και στοιχεία από το πραγματικό γεγονός, που έλαβε χώρα το 1810, στη Σκωτία.

Δραματολόγος Κατερίνα Διακουμοπούλου, σκηνικά Γιάννης Αρβανίτης, κοστούμια Celebrity Skin, φωτισμοί Αλέξανδρος Αλεξάνδρου, μουσική Παναγιώτης Μανουηλίδης, μουσική διδασκαλία Ελένη Ποζατζίδου, διεύθυνση φωνητικού συνόλου Μαρίνα Σάττι και κινησιολογία Φρόσω Κορρού. Συλλογική δουλειά, υπεύθυνη και ευρηματική που δικαιώνει τις προθέσεις της.

Παίζουν: Μαρίνα Ψάλτη, Μαρίνα Ασλάνογλου, Αλεξάνδρα Παντελάκη, Βάνα Παρθενιάδου, Δημήτρης Γκουτζαμάνης και Βασιλική Κωστοπούλου.
Το φωνητικό σύνολο chores, αποτελούν οι ταλαντούχες, Δέσποινα Τασλακίδου, Δανάη Πολίτη, Μαρίνα Εμμανουηλίδου, Κατερίνα Κουτσονικόλα και Μαριάννα Τσαμπά.

Το σκηνοθετικό οικοδόμημα, ισορροπεί, αναδεικνύοντας το δραματουργικό βάθος, χωρίς να πέσει σε παγίδα με πινελιές μελοδραματικής υφής. Αβανταδόρικη και γειωμένη η οπτική του Αλέξανδρου Κοέν, με εμφανή στόχο, μεταφέρει επακριβώς το κλίμα της συντηρητικής εποχής.

Οι ερμηνείες κάποιες αξιοπρεπείς και κάποιες ευαίσθητα βαθιές. Ξεχώρισαν οι Μαρίνα Ασλάνογλου και η Μαρίνα Ψάλτη, σε πολύ δύσκολο ρόλο. Δεν χωράνε λόγια για την υπόκριση των δύο ταλαντούχων ηθοποιών μας. Ατόφιες παρουσίες με ένα λυρισμό διεισδυτικό που δεν αφήνει περιθώρια για ενστάσεις ή αστοχίες. Ολοκληρωμένες ενσαρκώσεις, αποδίδουν στο έργο, με σθένος, τη μορφή μικρής τραγωδίας. Κίνηση, έκφραση και λόγος σε πλήρη αρμονία.

Η Αλεξάνδρα Παντελάκη, δυνατή και υποκριτικά συνειδητοποιημένη. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, ευέλικτη, πειστική και μεστή η Βάνα Παρθενιάδου σε ρόλο γάντι. Ο Δημήτρης Γκουτζαμάνης, με φλεγματικό αέρα, επιδέξιος και συνεπής. Η Βασιλική Κωστοπούλου πειθαρχημένη, με γνώση της διαταραγμένης ψυχοσύνθεσης της ηρωίδας που υυποδύεται.

«Ψίθυροι», επιμελημένη παραγωγή με τη δική της σφραγίδα, για ένα θέμα τόσο νευραλγικό για την εποχή του, που και σήμερα παραμένει ταμπού και «κοινωνική απειλή». Ρεαλιστική παράσταση, με έντονες κορυφώσεις, πάθος, ρυθμό, ένταση, αξιόλογους διαλόγους. Τολμάει να αγγίξει το θέμα με σεβασμό, ανθρωπιά και ειλικρίνεια. Κεντρικός πυρήνας, το στίγμα και η ανελέητη δύναμή του.

Πώς χάνονται ζωές, σε μία νύχτα, έρμαια κατάφωρης συκοφάντησης, πώς καταστρέφεται ο αγώνας πολλών χρόνων για το στήσιμο μιας δουλειάς και πώς εξευτελίζονται ανθρώπινες υπάρξεις με αίολες / ψευδείς ιστορίες. Δυσλειτουργία της οικογένειας, παρακμιακή κοινωνική δομή, έλλειψη παιδείας, αποτελούν τη μαγιά για τέτοιου είδους φαινόμενα.

Συνολικά οι «Ψίθυροι», στο θέατρο Αθηνών, είναι μία μαχητική μελέτη πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.